SME
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Pravidlo číslo jeden - včas prezuť a nečakať až napadne prvý sneh

Veľmi dôležitými súčasťami automobilu sú nápravy a pneumatiky. Práve tie majú mimoriadny význam, pretože sprostredkúvajú jeho spojenie so zemou. Každá pneumatika sa dotýka cesty plochou, ktorá nie je omnoho väčšia ako ľudská dlaň. A práve od toho sa ...

Veľmi dôležitými súčasťami automobilu sú nápravy a pneumatiky. Práve tie majú mimoriadny význam, pretože sprostredkúvajú jeho spojenie so zemou. Každá pneumatika sa dotýka cesty plochou, ktorá nie je omnoho väčšia ako ľudská dlaň. A práve od toho sa odohráva v dotykových plochách, závisí hospodárnosť prevádzky vozidla i bezpečnosť jazdy. Preto je len prirodzené, že pre každý typ automobilu jeho výrobca odporúča istý druh pneumatík, čo treba rešpektovať. Pri úzkych pneumatikách je predpoklad, že vozidlo bude mať nízku spotrebu paliva vďaka ich malému odporu palivového trenia. Ak majú pneumatiky v dezéne dostatok drážok na odvod vody, potom na cestách pokrytých vodným filmom nebudú náchylné na aquaplaning. V prípade hrubého dezénu majú na snehu lepší záber, pretože sa viac zatláčajú do snehu. Na druhej strane na zasnežených cestách sú nevýhodné široké pneumatiky. Ich dezén sa málo zatláča do snehu a pneumatiky sa čoskoro začnú prešmykovať a vozidlo uviazne. Napriek tomu, že v našich zemepisných šírkach sneží čoraz zriedkavejšie, zimy je u nás stále dosť. Až 85 percent tohto obdobia tvoria chladné suché a studené mokré dni.

SkryťVypnúť reklamu

Práve teraz prišiel čas prezúvať auto do zimných pneumatík. Čoraz viac motoristov chápe, že na letných pneumatikách sa celý rok jazdiť nedá. Donedávna si však mnohí mysleli, že zimu prežijú aj na letných a ak nebudú jazdiť v čerstvom snehu do príkreho kopca, tak sa nič nestane.

Motoristi preto pri nákupe zimných pneumatík za rozhodu-júcu považujú bezpečnosť na mokrej a zasneženej vozovke. Ďalšími faktormi ovplyvňujúcimi výber je bezpečnosť na suchej ceste, cena a značka. Čoraz viac motoristov je presvedčených o potrebe výmeny letných pneumatík za zimné. Pripomíname, že riziko výskytu dopravnej nehody je v zimnom období 6-krát vyššie než v lete. Zo štatistík vyplýva, že viac ako 50 percent všetkých dopravných nehôd sa stáva na zimných cestách. Súvisí to aj so skutočnosťou, že letná pneumatika už pri teplote + 7 stupňov Celzia stráca svoju pružnosť, jej behúň stvrdne ako kameň a vo všetkých situáciách (nielen na zasneženej ale aj na suchej a mokrej vozovke) má horšiu priľnavosť. Z nej vyplýva predovšetkým zhoršená smerová stabilita a dlhšia brzdná dráha, ktoré výrazne zhoršujú bezpečnosť jazdy. Nuž a na tej sa skutočne neoplatí šetriť ani riskovať. Inými slovami- investovať do zimných pneumatík sa zaiste vyplatí, lebo ušetrených pár drobných vás v konečnom sumári môže vyjsť veľmi draho. Netreba zabúdať ani na skutočnosť, že prezutím auta do zimných pneumatík šetríte a predlžujete životnosť letných. Zimné autoplášte majú vysokú účinnosť predovšetkým na vode, ktorá pokrýva cesty v našich zemepisných šírkach až 45 percent zimného obdobia. Po snehu jazdíme asi 15 percent zimy trvajúcej od polovice októbra do konca marca. Zvyšok sa pohybujeme v mrazivom suchu. Čakať teda na prvý sneh nemá význam. Môže prísť vo veľmi nevhodnom okamihu.

SkryťVypnúť reklamu

Podiel predaja zimných pneumatík sa u nás síce z roka na rok zlepšuje a dosahuje asi 40 percent, ale aj tak nám na susedné krajiny ešte veľa chýba. Určite aj k nám príde čas, keď poisťovňa od novembra do apríla neuhradí škodu, ak vozidlo nemalo obuté zimné pneumatiky. V niektorých krajinách sa už teraz predáva viac zimných ako letných pneumatík a špecialisti gumárenských koncernov predpokladajú, že do roku 2005 stúpne predaj zimných pneumatík v Európe na 40 miliónov ročne.

Sortiment zimných pneumatík je široký. Pre základnú orientáciu treba vedieť, že aj pneumatiky sa delia do troch tried podľa kvality a ceny. Neznamená to však, že tie z najnižšej triedy nie sú lepšie ako letné. Na pohľad často laik ani nemusí rozoznať podľa dezénu letnú a zimnú pneumatiku. Na zimnej však nesmie chýbať značka horského masívu s vločkou a písmená M+S.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšia veľmi dôležitá vec je rýchlostný index. V posledných rokoch sa maximálna rýchlosť áut zvyšuje. Nie je problémom ani pre vozidlá s objemom 1.6 litra rýchlosť okolo 200 km/h a aj v zime by mali mať zodpovedajúce obutie. Vodič, ktorý je zvyknutý jazdiť rýchlo a zároveň chce na zimných pneumatikách ušetriť, sa možno aj nechtiac dostáva do nebezpečenstva. V odbornom pneuservise by malo byť pravidlom, aby pri montáži zimných pneumatík nezabudli na nálepku na palubnú dosku, ktorá upozorní vodiča na rýchlostný limit pneumatík. Myslieť treba aj na správne uskladnenie letných pneumatík. To, či zimné pneumatiky obujete na disky nové alebo pôvodné, si musíte rozhodnúť sami. Do úvahy treba brať cenu diskov, ale aj kilometrový výkon. Ak jazdíte málo, pneumatiky častým prezúvaním trpia. Ak veľa, tak raz do roka im nezaškodí pri obúvaní aj dôkladné vyváženie. Ak je pre vaše auto povolených viac rozmerov, zimné môžu byť radšej užšie s vyšším profilom. O všetkých úskaliach prezúvania sa pre istotu poraďte vo vašom pneuservise.

SkryťVypnúť reklamu

„Profíci“ dobre vedia, že pre-zúvať by sme mali už tento mesiac.

(jg)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 004
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 390
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 059
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 269
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 845
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 644
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 919
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  2. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  4. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  7. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  8. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 377
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 414
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 965
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 526
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 917
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 509
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 406
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 174
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu