Kúpiť zájazd začiatkom roka sa oplatí, ušetríte aj tretinu

Aj viac ako 30 percentné zľavy lákajú polovicu Slovákov. Zvyšok nakupuje za plnú cenu alebo čaká na last moment.

Nákup letnej dovolenky v zime je výhodný z viacerých dôvodov. Ušetríte peniaze a máte veľký výber hotelov a destinácií.(Zdroj: PROFIMEDIA)

Aj viac ako 30 percentné zľavy lákajú takmer polovicu Slovákov. Zvyšok nakupuje za plnú cenu alebo čaká na last moment. Najviac zájazdov v akcii first moment predajú cestovky v decembri a januári.

Necelé dva týždne ostávajú na kúpu letnej dovolenky cez cestovnú kanceláriu v najvyšších zľavách, prípadne s ďalšími benefitmi.

Vo februári už budú first moment zľavy nižšie a v marci najnižšie či zriedkavé.

„December a január sú na predaj first moment najsilnejšie mesiace,“ konštatuje Pavol Komora, viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr.

Záujem o first moment zájazdy sa zvyšuje aj koncom februára, keď sa predaj prvých zliav zvyčajne končí.

Kliknutím obrázok zväčšíte

Na last moment ostáva málo kapacít

Komora odhaduje, že na začiatku roka sa predá 30 až 40 percent z celkovej kapacity letných dovoleniek.

„Podiel na celkovom predaji je v posledných rokoch porovnateľný, skôr je tendencia mierneho posilnenia first moment predaja,“ dodáva Komora. Bez zliav sa predá 35 až 50 percent zájazdov.

Na last minute potom cestovkám ostáva už len 20 až 25 percent kapacít.

Pri skorej kúpe nemusíte pocítiť zvýšenie cien

Kúpiť zájazd začiatkom roka sa oplatí z rôznych dôvodov. Zľavy z cien sa šplhajú aj na úroveň okolo 30 percent, deťom môžu ponúknuť cestovky pobyt zdarma a napríklad aj benefit ako poistenie zadarmo.

Samozrejme, sú na výber všetky kapacity, teda sa nemusíte uspokojiť s izbou alebo destináciou len preto, že iná už nie je k dispozícii.

Okrem toho môžete získať aj istotu, že spätne vám nezvýšia ceny z dôvodu rastu cien pohonných látok na svetových trhoch. Niektoré cestovky nezvyšujú spätne ceny klientom, ktorí si už kúpili zájazd. Hoci podľa zákona na to právo majú. Zvýšenie sa v takomto prípade môže pohybovať na úrovni jedného až dvoch percent z ceny zájazdu.

Turecko bude asi drahšie

Cena za letnú dovolenku sa môže pohybovať na úrovni z minulého roka.

Podľa toho, ako sa podarilo cestovkám nakontrahovať hotely, hovoria, že zvýšenie cien je buď žiadne, alebo do päť percent oproti vlaňajšku.

Drahšiu dovolenku budú mať pravdepodobne tí, ktorí si obľúbili Turecko pre tamojšiu ústretovosť, bohaté all­ inclusive a baby friendly hotely. Tureckí hotelieri totiž každý rok zvýšia o čosi cenu. Inde by dovolenkári zdraženie pocítiť veľmi nemali.

Cestovky predlžujú first moment zľavy

Ani first moment nemusí byť za rovnakú cenu. Zľavy sa líšia podľa toho, v ktorom mesiaci si dovolenku kúpite.

Máte na stole katalóg cestovnej kancelárie a ľutujete, že ste sa nespamätali skôr a nekúpili zájazd do polovice januára? Teda do dátumu, keď cestovka uvádza najvyššiu zľavu s balíkom benefitov?

Neľutujte a skontrolujte si zľavy a ceny cez webovú stránku cestovnej kancelárie alebo sa choďte opýtať priamo do pobočky.

Podľa Pavla Sidóa z cestovnej agentúry Dekampo totiž cestovné kancelárie väčšinou zľavy predlžujú a posúvajú. Sidó hovorí podľa skúseností z minulých rokov.

Už predlžovali

Aj tento rok však už cestovné kancelárie predlžovali zľavy. Napríklad cena 12 ­dňového zájazdu do Grécka na začiatku júla za viac ako 3000 eur, ktorú uvádzame v príklade, bola kalkulovaná na 22 ­percentnú zľavu deklarovanú do polovice januára. Štvorčlenná rodina v tomto prípade ušetrí viac ako 800 eur.

Podľa Sidóa aj tu cestovná kancelária zľavy predĺžila. Napriek tomu, že v katalógu deklaruje do konca januára iba 20­ percentnú zľavu, napočíta klientovi pôvodnú 22 percentnú zľavu.

„Preto odporúčam klientom, ktorí si vyberajú dovolenku z katalógov, aby priebežne sledovali zľavy uvedené na internete danej cestovnej kancelárie. Po januári väčšinou zľavy nesedia s tými, ktoré sú uvedené v katalógu.

Viacpercentné rozdiely

Rozdiely v cene môžu byť značné. V závislosti od cestovnej kancelárie sa totiž ceny za ultra last minute a last minute koncom januára a vo februári môžu líšiť aj o päť percent.

Kým v decembri a do polovice januára ponúkali cestovky najvyššie, aj viac ako 30 ­percentné, postupne sa znižujú. Ak ponúkajú first moment aj v marci – sú už v niektorých prípadoch iba na polovičnej úrovni.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 926
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 804
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 621
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 604
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 930
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 714
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 307
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 286
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 174
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 838