SME

Európu s Áziou spojil nový tunel pod Bosporom

Milióny Turkov každý deň bojujú so zápchami. Pomôcť im má metro.

Metro bude prepravovať milióny uponáhľaných Istanbulčanov.Metro bude prepravovať milióny uponáhľaných Istanbulčanov. (Zdroj: LENKA PEŤKOVÁ)

Milióny Turkov každý deň bojujú so zápchami. Pomôcť im má metro, ktoré prvý raz pod zemou spojí dva kontinenty.

Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME

ISTANBUL. Najväčšie oslavy 90. výročia založenia Tureckej republiky sa konali pod hladinou mora. Prvýkrát po dne Bosporského prielivu v utorok prešlo metro, ktoré bude prepravovať milióny uponáhľaných Istanbulčanov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prechod medzi Európou a Áziou sa tak skrátil na štyri minúty.

Život pri Bospore s krásnou istanbulskou panorámou znie idylicky, ale úžinu, ktorá oddeľuje dva svetadiely, v tureckej metropole zviditeľňujú predovšetkým každodenné dopravné zápchy.

SkryťVypnúť reklamu

Dva mosty a niekoľko parníkov ani zďaleka nestačí na pokrytie potrieb štrnásť miliónov cestujúcich.

Načítavam video...

Sultánov sen

Miestni dúfajú, že vďaka 76 km dlhej spleti železničných dráh projektu Marmaray, ktorého časť v utorok spojazdnili, sa to zlepší.

„Každý uzná, že postaviť metro pod Bosporom bolo už naozaj nevyhnutné,“ povedal SME jeden z prvých pasažierov nového metra Fikret Akbulut.

Ide o splnenie veľkého sna. O dopravnom tuneli, ktorý by spojil Európu s Áziou, básnil už pred viac ako 150 rokmi sultán Abdülmecid. Technicky a finančne náročná stavba turecko-japonského konzorcia si preto vyslúžila prívlastok „projekt storočia“.

Budovať infraštruktúru v bývalom hlavnom meste troch impérií však vôbec nie je jednoduché. Pri prvom hlbšom zakopnutí narazili konštruktéri na tisíce historických artefaktov.

SkryťVypnúť reklamu

Stavebných inžinierov vystriedali archeológovia s metličkami a projekt sa preto pretiahol o štyri dlhé roky. Pobrežie Bosporu sa vďaka tomu neočakávane stalo rajom pre nadšených historikov.

istanbul-web_res.jpg

Kliknutím obrázok zväčšíte

Ešte starší Istanbul

Zachované vykopávky prezradili, že história Istanbulu je o štyritisíc rokov dlhšia, než sa doteraz predpokladalo. Niektoré z nálezov si budú môcť cestujúci obzrieť v stanici metra v Yenikapi.

Tayfun Ince pre SME povedal, že posledné mesiace pracoval s kolegami na stavenisku takmer 24 hodín denne.

A utorkovými oslavami sa ich povinnosti nekončia. Na integráciu do systému Marmaray čaká ešte vyše 60 kilometrov koľajníc. Tie by mali byť sprístupnené o dva roky.

Kritici poukazujú na to, že spustenie projektu bolo uponáhľané. Vládna Strana spravodlivosti a rozvoja (AKP) však trvala na tom, že slávnostnú stužku prestrihnú na 90. výročie republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Komora architektov a inžinierov je znepokojená najmä tým, že zatiaľ chýba elektronický bezpečnostný systém. Ten v celkových plánoch projektu figuruje, no nie je ešte hotový.

w604.jpg

Zviezli sa aj turecký a japonský premiér. FOTO - TASR/AP

Kópia Orient expresu

Metro, ktorého prvá zastávka na európskej strane je totožná s perónom, odkiaľ kedysi vypravovali bájny Orient expres, je nielen najhlbšie položeným metrom na svete, ale stojí aj na jednom z najnebezpečnejších tektonických zlomov.

Agentúra Cihan citovala ministra dopravy Binaliho Yildirima, ktorý sa snažil vyvrátiť obavy tvrdením, že metro Marmaray bude v čase zemetrasenia bezpečnejšie ako veľká časť obytných domov v Istanbule.

Aj to bol jeden z dôvodov, prečo do projektu pozvali Japoncov, ktorí majú so zemetraseniami časté skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Tureckí politici, ktorí sa radi vidia ako predstavitelia globálnej veľmoci, hovoria o projekte ako o začiatku obnovenia Hodvábnej cesty, ktorá by raz mohla prepojiť Londýn s Pekingom.

Niektorí Istanbulčania sú napriek tomu zdržanliví a metro pod Bosporom vnímajú skôr ako atrakciu.

„Marmaray sa chystám použiť iba raz. Aby som vedel, aký je to pocit cestovať pod hladinou mora,“ prezradil Istanbulčan Faruk Çelik

Autor: Lenka Peťková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 755
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 851
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 380
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 297
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 821
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 737
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 439
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 904
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 179
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 901
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 941
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 290
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu