SME

Európu s Áziou spojil nový tunel pod Bosporom

Milióny Turkov každý deň bojujú so zápchami. Pomôcť im má metro.

Metro bude prepravovať milióny uponáhľaných Istanbulčanov.Metro bude prepravovať milióny uponáhľaných Istanbulčanov. (Zdroj: LENKA PEŤKOVÁ)

Milióny Turkov každý deň bojujú so zápchami. Pomôcť im má metro, ktoré prvý raz pod zemou spojí dva kontinenty.

Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME

ISTANBUL. Najväčšie oslavy 90. výročia založenia Tureckej republiky sa konali pod hladinou mora. Prvýkrát po dne Bosporského prielivu v utorok prešlo metro, ktoré bude prepravovať milióny uponáhľaných Istanbulčanov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prechod medzi Európou a Áziou sa tak skrátil na štyri minúty.

Život pri Bospore s krásnou istanbulskou panorámou znie idylicky, ale úžinu, ktorá oddeľuje dva svetadiely, v tureckej metropole zviditeľňujú predovšetkým každodenné dopravné zápchy.

SkryťVypnúť reklamu

Dva mosty a niekoľko parníkov ani zďaleka nestačí na pokrytie potrieb štrnásť miliónov cestujúcich.

Načítavam video...

Sultánov sen

Miestni dúfajú, že vďaka 76 km dlhej spleti železničných dráh projektu Marmaray, ktorého časť v utorok spojazdnili, sa to zlepší.

„Každý uzná, že postaviť metro pod Bosporom bolo už naozaj nevyhnutné,“ povedal SME jeden z prvých pasažierov nového metra Fikret Akbulut.

Ide o splnenie veľkého sna. O dopravnom tuneli, ktorý by spojil Európu s Áziou, básnil už pred viac ako 150 rokmi sultán Abdülmecid. Technicky a finančne náročná stavba turecko-japonského konzorcia si preto vyslúžila prívlastok „projekt storočia“.

Budovať infraštruktúru v bývalom hlavnom meste troch impérií však vôbec nie je jednoduché. Pri prvom hlbšom zakopnutí narazili konštruktéri na tisíce historických artefaktov.

SkryťVypnúť reklamu

Stavebných inžinierov vystriedali archeológovia s metličkami a projekt sa preto pretiahol o štyri dlhé roky. Pobrežie Bosporu sa vďaka tomu neočakávane stalo rajom pre nadšených historikov.

istanbul-web_res.jpg

Kliknutím obrázok zväčšíte

Ešte starší Istanbul

Zachované vykopávky prezradili, že história Istanbulu je o štyritisíc rokov dlhšia, než sa doteraz predpokladalo. Niektoré z nálezov si budú môcť cestujúci obzrieť v stanici metra v Yenikapi.

Tayfun Ince pre SME povedal, že posledné mesiace pracoval s kolegami na stavenisku takmer 24 hodín denne.

A utorkovými oslavami sa ich povinnosti nekončia. Na integráciu do systému Marmaray čaká ešte vyše 60 kilometrov koľajníc. Tie by mali byť sprístupnené o dva roky.

Kritici poukazujú na to, že spustenie projektu bolo uponáhľané. Vládna Strana spravodlivosti a rozvoja (AKP) však trvala na tom, že slávnostnú stužku prestrihnú na 90. výročie republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Komora architektov a inžinierov je znepokojená najmä tým, že zatiaľ chýba elektronický bezpečnostný systém. Ten v celkových plánoch projektu figuruje, no nie je ešte hotový.

w604.jpg

Zviezli sa aj turecký a japonský premiér. FOTO - TASR/AP

Kópia Orient expresu

Metro, ktorého prvá zastávka na európskej strane je totožná s perónom, odkiaľ kedysi vypravovali bájny Orient expres, je nielen najhlbšie položeným metrom na svete, ale stojí aj na jednom z najnebezpečnejších tektonických zlomov.

Agentúra Cihan citovala ministra dopravy Binaliho Yildirima, ktorý sa snažil vyvrátiť obavy tvrdením, že metro Marmaray bude v čase zemetrasenia bezpečnejšie ako veľká časť obytných domov v Istanbule.

Aj to bol jeden z dôvodov, prečo do projektu pozvali Japoncov, ktorí majú so zemetraseniami časté skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Tureckí politici, ktorí sa radi vidia ako predstavitelia globálnej veľmoci, hovoria o projekte ako o začiatku obnovenia Hodvábnej cesty, ktorá by raz mohla prepojiť Londýn s Pekingom.

Niektorí Istanbulčania sú napriek tomu zdržanliví a metro pod Bosporom vnímajú skôr ako atrakciu.

„Marmaray sa chystám použiť iba raz. Aby som vedel, aký je to pocit cestovať pod hladinou mora,“ prezradil Istanbulčan Faruk Çelik

Autor: Lenka Peťková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu