SME
Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Všeobjímajúci Kristus – to je Rio

Rio de Janeiro, šesťmiliónové mesto, ktoré bolo až do roku 1960 hlavným mestom Brazílie. Leží v nádhernej Guanabarskej zátoke. Je obklopené horami a na brehoch Atlantického oceánu ohraničené bielym piesočnatým pobrežím. Poloha mesta a jeho krása je taká .


Socha Krista na vrchu Corcovada je dominantou Ria. Aj preto je v obkľúčení turistov. V roku 2000 sa socha podrobila malej rekonštrukcii. Dnes je už bez lešenia (na snímke vľavo).


FOTO - AUTOR

Rio de Janeiro, šesťmiliónové mesto, ktoré bolo až do roku 1960 hlavným mestom Brazílie. Leží v nádhernej Guanabarskej zátoke. Je obklopené horami a na brehoch Atlantického oceánu ohraničené bielym piesočnatým pobrežím. Poloha mesta a jeho krása je taká vyhlásená, že nielen obyvatelia mesta, ktorí si hovoria cariocas, ale aj všetci Brazílčania s obľubou tvrdia, že Boh stvoril svet za šesť dní, aby si jeden celý deň vyčlenil na stvorenie Ria de Janeiro.

K nezabudnuteľnej atmosfére Ria prispieva jeho najväčšia dominanta, ktorá je zároveň symbolom mesta. Je ňou je 30-metrová socha Krista na hore Corcovado. Corcovado (po portugalsky hrb) je 704 metrov vysoký žulový pahorok a je najvyššou horou mesta. Tou druhou je Cukrová homoľa, ktorá je však o takmer polovicu nižšia. Na vrchole Corcovada stojí sedem metrov vysoký podstavec a na ňom majestátna tridsaťmetrová a tisíc ton vážiaca socha Ježiša Krista.

Dominanta Ria

V roku 1922, pri príležitosti 100. výročia brazílskej nezávislosti, vypísal miestny týždenník súťaž o najlepší nápad na dominantu mesta. Úspech zožal návrh Hectora da Silva Costu a jeho Socha Spasiteľa (Cristo Redentor). Mala to byť obrovská socha s rozpaženými rukami, ktoré akoby objímali celé mesto ležiace pod ňou. Nápad sa stretol s neuveriteľným ohlasom. Cirkev organizovala po celej krajine súkromné zbierky a keďže Brazílčania boli vždy silno veriaci, trvalo len desať rokov a socha stála na svojom mieste.

Je pomerne málo známe, že sochu skonštruovali v Paríži. Zodpovednosť za túto náročnú úlohu zverili totiž do rúk francúzskeho sochára Paula Landowského. Len samotná hlava ohromnej sochy váži takmer 36 ton a každá ruka viac ako deväť ton. Vzdialenosť medzi „končekmi“ prstov natiahnutých rúk je presne 23 metrov.

Po skompletizovaní sochu odviezli do Ria de Janeiro a umiestnili na vrchole pahorku. Vysvätenie sa konalo 12. októbra 1931 a už vtedy nainštalovali aj elektrické osvetlenie. V roku 1965 sa ceremoniál vysvätenia opakoval. Tridsaťmetrová socha sa za 16 rokov dočkala aj návštevy pápeža Jána Pavla II., keď pri príležitosti 50. výročia jej umiestnenia požehnal mestu.

Aj takáto na prvý pohľad nepoškoditeľná socha vyžaduje pravidelnú údržbu a preto ju v roku 2000 podrobili miernej oprave. Pritom nám vtedy robotníci na lešení vážne tvrdili, že ruky sochy sa začali mierne pripažovať.

Keď prekonáte 220 schodov na vrchol, z vyhliadkovej terasy máte pod sebou fantastickú panorámu mesta. Po pravici sochy vidieť štyri kilometre dlhé a asi najznámejšie pláže na svete Copacabana a Ipanema. Ľavá ruka smeruje na štadión Maracana s najväčšou kapacitou návštevníkov na svete (okolo 180 000 sediacich divákov) a medzinárodné letisko Galeao. Ak na Corcovadu prídete v nedeľu, môžete vstúpiť aj do malej svätyne, ktorá sa nachádza priamo v podstavci. Len pár schodov od podstavca je terasa s občerstvením. Okrem ponuky viac či menej kvalitných suvenírov sa môžete schladiť brazílskym pivom Skol či vychutnať si národný nápoj caipirinha, ktorý sa pripravuje z cachacy – pálenky z cukrovej trstiny, drveného ľad u a limetky.

Ako na vrchol

Na vrchol hory sa môžete dostať troma spôsobmi. Autom, pešo alebo vláčikom. Vzhľadom na to, že Rio nepatrí k najbezpečnejším mestám na svete, peší výlet osamoteným turistom v nijakom prípade neodporúčame. Cesta nahor totiž vedie cez chudobné favely (výraz pre brazílske slumy). Cesta autom je síce oveľa bezpečnejšia, ale uvidíte iba zlomok nádherného Národného parku Tijuca, ktorého súčasťou je aj Corcovado. Najlepším riešením je polhodinová cesta vláčikom, ktorý prechádza priamo cez tropickú flóru parku Tijuca.

Železnicu postavili už v roku 1885 a končí sa 40 metrov pod vrcholom hory. Cena lístka je 10 reálov (200 korún)a vlak odchádza každých 20 minút. Ak to bude čo len trochu možné, vyberte si miesto na pravej strane. Po opustení tropického lesa sa totiž naskytne krásny pohľad na panorámu mesta z výšky. Vláčik premáva každý deň od ôsmej do dvadsiatej hodiny. Svoje čaro má mesto z výšky doobeda, ale pôsobivý pohľad poskytne najmä nočné vysvietené Rio. Až mystický zážitok sme mali, keď sme stáli priamo pod sochou, ktorá bola zahalená v hustých mrakoch. Vietor ich však čochvíľa rozohnal a z tridsaťmetrovej výšky sa k nám akoby skláňala obrovská tvár Krista.

PETER KOUTNÝ

Pripravené v spolupráci

s CK Victory Travel.

Viac informácií na www.victorytravel.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  7. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  8. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 591
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 896
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 582
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 965
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 859
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 789
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 2 226
  8. Mladých inflácia netrápi. Ako zasiahne zábavný priemysel? 1 910
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 861
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 237
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 531
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 892
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 819
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 587
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 623
  8. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 2 918
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu