Varšava 16. októbra (TASR) - V Poľsku je zastúpený nadpriemerný počet nadnárodných koncernov, ale viaceré z nich sú v existenčných ťažkostiach. Veľké problémy má kórejské Daewoo, taliansky FIAT, France Telecom či Swissair, ktoré privatizovali podiely v krajine.
Pred tromi rokmi získal Swissair podiely v poľskej leteckej spoločnosti LOT. Švajčiarska spoločnosť však medzitým skrachovala. Ale správa jej majetku zatiaľ nerozhodol, čo sa urobí s podielom bývalého Swissairu v Lote. Minister štátneho pokladu (privatizácie) Wieslaw Kaczmarek v tejto súvislosti uviedol, že "to prirodzene blokuje ďalšie privatizačné kroky" v spoločnosti.
Najviac peňazí do krajiny priniesol France Telecom (FT). Ide o telekomunikačnú spoločnosť, ktorá má zrejme najväčšie dlhy na svete. V Poľsku sa pokladá za veľmi pravdepodobné, že reštrukturalizácia FT povedie k silnej zmene aj v zložení jeho poľských dcérskych firiem. Druhým najväčším investorom v Poľsku sa v minulých rokoch stal taliansky FIAT, ktorého automobilová divízia prežíva existenčné ťažkosti a na pokraj krízy priviedla celý Apeninský polostrov. Juhokórejské Daewoo, tretí najväčší investor na sever od Slovenska, ktorý skúpil vo svete 27 automobiliek, musel v Poľsku ohlásiť konkurz. V zložitej situácii je aj nemecká HypoVereinsbank, ktorá sa dostala do problémov po krachu niektorých nemeckých spoločností, svojich veľkých dlžníkov.
Poľsko má ešte čo ponúknuť na privatizáciu, ale podniky majú viaceré slabé stránky. Rakúsky denník Die Presse uviedol, že poľské zbrojovky ešte stále využívajú pri výrobe zbraní ruské licencie, ale podľa ministra Kaczmareka "tie už nie sú použiteľné". Poľsko by mohlo predať aj cukrovary, ale v ich širokom okolí sa v súčasnosti už cukrová repa nepestuje. Závody na spracovanie rýb sú tak isto ťažko sprivatizovateľné, lebo od pobrežia ležia 400 kilometrov vo vnútrozemí.
V Poľsku sa od začiatku roku 1990 predalo 5 400 podnikov a ďalších 1 800, ktoré boli z rozličných príčin nepredajné, zaniklo.
Minister Kaczmarek potvrdil, že poľská vláda chce každý rok na predaji štátnych podnikov získať okolo päť miliárd zlotých (1,1 miliardy EUR). Časť z nich by mal priniesť predaj poľských železníc. Vo Varšave sa však poučili z trpkých skúsenostiach Britov. Dopravné cesty sa privatizovať nebudú, len služby na nich. "Nechceme privatizovať za každú cenu," povedal minister.
Vláda má však záujem na tom, aby kontrolovala dôležité časti infraštruktúry, najmä ropovody, rozvodné elektrickej energie a prirodzené monopoly ako stávkové hry.
(1 EUR = 41,997 SKK)
* jns