SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Tatranská Kométa previezla už tisíce cestujúcich

Na svoju jazdu po Vysokých Tatrách sa električka Kométa chystala po zásahu bleskom dva dlhé roky.

Petr Králik. Na jazdu historickým strojom sa dobovo obliekol.Petr Králik. Na jazdu historickým strojom sa dobovo obliekol. (Zdroj: mn)

Na železničnú trať sa vrátila začiatkom augusta. Uplynulý víkend dosiahla táto turistická atrakcia historický míľnik v podobe troch tisícok nadšených cestujúcich.

POPRAD/VYSOKÉ TATRY. Písknutie typické pre tatranskú Kométu sa Popradom rozoznelo v nedeľu dopoludnia okolo pol desiatej.

Aj keď čas odchodu staručkej električky Kométa na informačnej tabuli popradskej železničnej stanice nenájdete, milovníci železníc a jazdy na historických strojoch dobre poznajú čas, kedy výpravca zdvihne zelený terčík a zapíska.

Kométa sa teší veľkej obľube

Ján Sabaka z Veterán klubu železníc Poprad pochádza, ako inak, zo železničiarskej rodiny a pracuje ako rušňovodič na oravskej železnici v Oravskom múzeu. Dobrovoľnícka práca pri Kométe mu zaberá celý voľný čas, ale výsledok stojí za to.

„Celá námaha sa vypláca, keď vidíme záujem ľudí, ako si na nás ukazujú a potom vysmiate tváre turistov vezúcich sa v našom vláčiku,“ opísal svoje pocity Sabaka.

Znovuzrodená Kométa má za sebou od návratu na trať sedem úspešných jázd a počas nich už previezla 3-tisíc cestujúcich.

„Záujem ľudí nás prekvapil, nečakali sme také davy čakajúce na prevezenia sa. Najviac sa z cestovania tešia deti,“ dodal Sabaka.

Počas jázd mali doteraz zakaždým obsadenú celú súpravu. Ďalší cestujúci Kométe pribudli včera.
Najbližšia jazda ju čaká v piatok 27. septembra, kedy je v Tatrách Deň cestovného ruchu. Železniční nadšenci z Popradu plánujú aj jazdy počas zimnej sezóny.

((a))

Nadšencov spája láska ku Kométe

Skupina nadšencov z Veterán klubu železníc Poprad sa okolo Kométy pravidelne točí. Sú medzi nimi železničiari, študenti, učiteľ či cukrár.

„Všetci sa zúčastňujeme nielen na údržbe súpravy, ale i na samotných jazdách. Predávame lístky, informujeme cestujúcich, vyrábame rôzne spomienkové predmety, ktoré pri jazdách predávame,“ povedal prednosta klubu Jaroslav Vančo, ktorý Kométu riadi a bol otcom myšlienky pre jej záchranu.

Najnovšou aktivitou združenia bude vydanie knihy Nemáme kamenné srdcia, ktorá je určená na charitatívne účely v prospech detských pacientov.

„Inšpirovali sme sa veľkým kameňom v tvare srdca pri električkovej trati, ktorý sme videli počas prvej jazdy pre verejnosť v blízkosti Vyšných Hágov,“ vysvetlil Vančo.

Kniha bude zložená z rozprávok, povestí a balád napísaných žiakmi základných škôl z celej republiky. Jej krst sa uskutoční v novembri v najvyššie položenej základnej škole na Slovensku vo Vyšných Hágoch.

Kométa sa dočká aj ďalšieho vylepšenia, v najbližšej dobe sa z nej má stať jediná pojazdná poštová schránka na Slovensku.

V kostýme dozeral na poriadok vo vozňoch

Petr Králik z Trenčianskej Teplej neodolal a v prezlečení za príslušníka Zboru národnej bezpečnosti z konca 60. rokov sa zúčastnil nedeľňajšej jazdy historickou električkou.

„Dúfam, že bezpečnosť vo vozňoch Kométy nikto nenaruší. Som tu ako dekorácia a dúfam, že nebudem musieť robiť služobný zákrok,“ zažartoval železničný nadšenec.

Aj on pochádza zo železničiarskeho prostredia. „Od malička som vyrastal na železnici, bývali sme v strážnom domčeku,“ vysvetlil dôvod, prečo ho koľaje a stroje na nich fascinujú.

Raz mesačne sa pravidelne vozí historickou električkou jazdiacou medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami, kde robí sprievodcu.

Fakty

Názov dostala podľa chvosta zo snehu

Električku Kométa vyrobili v roku 1912 v budapeštianskej firme Ganz. Kométa najskôr slúžila ako poštový vozeň. Neskôr pomáhala pri odhŕňaní snehu na tatranskej železnici. Odhŕňaný sneh tvoril za električkou chvost, ktorý pripomínal kométu, podľa čoho aj dostala svoje pomenovanie. Z prevádzky bola vyradená v roku 1977.

V roku 1983 sa Kométy ujali mladí nadšenci železničnej histórie, ktorí začali Kométu opravovať.

Československá televízia potrebovala pre niektoré scény zo seriálu Rodáci starú električku s prívesným vozňom. Po dohode s bývalou Správou východnej dráhy v Bratislave sa rozhodlo, že Kométu a jeden prívesný vozeň budú opravovať pracovníci Strediska generálnych opráv v RD Poprad. Profesionálne sa s opravou začalo koncom januára 1987 a všetky práce na Kométe a vozni boli ukončené 28. marca 1987. O dva dni neskôr už obnovená historická súprava excelovala pri nakrúcaní televízneho seriálu Rodáci, medzi Tatranskou Poliankou a Vyšnými Hágami.

S príležitostnými jazdami pre turistov a širokú verejnosť začali veteránisti až začiatkom 90. rokov. Bez vážnejších porúch slúžila Kométa do roku 2010, kedy ju prvýkrát zasiahol blesk. Toto poškodenie ešte nebolo vážne. Až zásah blesku v roku 2011 Kométu úplne odstavil. Nasledujúce dva roky sa Kométa podrobila oprave a v súčasnosti opäť jazdí.

mn


tk_kometa1_150913_mn_r4825_res.jpg

tk_kometa4_150913_mn_r1602_res.jpg
Električka Kométa. Stala sa z nej turistická atrakcia Tatier.

tk_kometa3_150913_mn_r5522_res.jpg
Jaroslav Vančo. Na potulkách Tatrami riadi Kométu.
Foto: mn


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 340
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 071
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 142
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 740
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 495
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 636
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 749
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 629
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 549
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 875
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 439
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu