SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Vysokohorský nosič: Tatry nikdy nebudú ako Alpy

Vysokohorský nosič PATRIK KOLESÁR vyštudoval právo v Bratislave a do Tatier sa vrátil ako dobrovoľník.

Patrik KolesárPatrik Kolesár (Zdroj: ARCHÍV - P. K.)

Vysokohorský nosič PATRIK KOLESÁR vyštudoval právo v Bratislave a do Tatier sa vrátil ako dobrovoľník.

Ako sa z vyštudovaného právnika stal vysokohorský nosič?

"Nosičom som sa nestal po doštudovaní školy. Pochádzam z Kežmarku, kde som vyrastal s lyžiarmi. V mladosti som lyžoval, ale musel som prestať lebo som bol starý a nestíhal som mojim rovesníkom. Už počas letnej prípravy na sezónu musel lyžiar v Tatrách pomáhať - zbierať odpadky, kamene zo zjazdovky či natierať lavičky. Tak som prešiel na chaty. Byť nosičom ale znamená robiť prácu od údržbára cez kuchára, upratovača, natierača. Keď chceš v tom prostredí žiť, musíš niečo robiť."

SkryťVypnúť reklamu

Ako vyzerá bežný deň vysokohorského nosiča?

"Vstávam o šiestej ráno, aby som stihol pripraviť veci v kuchyni. Keď je veľmi teplo, idem hneď na vynášku. Dôležité je, na ktorej chate si. Ak je to vyššie položená chata ako Zbojnička, tak ráno ideš a potom poobede a večer robíš iba pomocné práce. Ja som pôsobil desať rokov na Zamkovského chate (Zamka). Tam režim fungoval tak, že o siedmej sa išlo na vynášku, za tri hodiny som sa vrátil a automaticky som išiel pomáhať do kuchyne. Poobede nosiči opäť vyrážali na vynášky. Denne som sa takto otočil trikrát."

Akú dlhú trasu ste denne prešli?

"Denne je to okolo dvadsať kilometrov. Mladí nosiči nosia priemerne 30-kilogramový náklad, starší harcovníci už potom nosia na jeden raz sud piva denne, čo môže byť až 90 kilogramov.

SkryťVypnúť reklamu

V čom sa líši práca nosiča v zime a lete?

"Ja som zo Zamky a preto hovorím ako 'zamkár'. Na tú chatu v lete vyjde každý, ale v zime sa láme chlieb. V zime musíš vedieť chodiť, šetriť energiu. Mráz a chlad nevadia, ale hlboký sneh, vietor, ktorý stále láme krosná. Treba vedieť čítať terén a byť pripravený napríklad na lavíny. Na Zamke v zime nemáme medvede, tak môžeme nosiť aj v noci. V lete už o siedmej večer chodíme so psom, pretože môžeš stretnúť medvedicu. Ale samotný medveď nie je nebezpečný. Osobne som sa s ním stretol šesťkrát a nič sa nestalo. Nikdy."

V Tatrách pôsobíte aj ako dobrovoľník.

"Pracujem v Tatranskom okrášľovacom spolku. Tento rok sme zrekonštruovali budovu Tatranskej lanovky - stanicu Encián Dr. arch. Jurkoviča, ktorá je zároveň národnou kultúrnou pamiatkou. Tam sme zrekonštruovali kuchyňu, jedáleň a vytvorili sme bezplatnú galériu. Tiež sme zrekonštruovali vežu, z ktorej sa napínali laná na Lomnický štít. Pomáhalo nám osemdesiat dobrovoľníkov, ale aj odchovanci z detského domova a bezdomovci."

SkryťVypnúť reklamu

Čím sa líši sezóna v Tatrách v lete a zime?

"Letná sezóna je silnejšia, láka najmä turistov. V zime zase prichádzajú lyžiari. Počas sezóny je tu plno, bežne sa autom chodí zo Smokovca do Lomnice za päť minút, v sezóne je to aj viac ako pätnásť. Ale čo už? Nemôžeme turistom povedať: 'Dosť, choďte preč!' My z nich žijeme, takže si musíme zahryznúť do jazyka a správať sa úctivo. Sú to naši hostia a chlebodarcovia a nemôžeme sa s k ním správať ako burani. A to myslím vážne, nie cynicky."

Máte pocit, že Tatry ožívajú?

"Jasné, trochu nám síce poškodilo euro, lebo sme prišli o veľa poľských a maďarských klientov."

Čo sa musí zmeniť, aby Slovákov viac lákali Tatry než Alpy?

"Tatry nikdy neboli a nikdy nebudú Alpami. A čo sa musí zmeniť? Musíme budovať vzťah k horám, nie iba k Tatrám, od detí. Pozrime sa na Poliakov. Majú hory za sväté, každý Poliak musí raz v živote byť v Zakopanom. Nehovorím, že tu má byť Zakopané, ale pocit. Som Slovák, mal by som prísť do našich hôr a pomáhať vlastným. Aj domáci platia štátu dane. Musí sa zmeniť nastavenie v hlavách ľudí. Ako u domácich, tak aj pri turistoch."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 330
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 123
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 150
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 734
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 489
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 641
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 801
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 624
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 555
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 957
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 939
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 434
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu