SME
Streda, 12. máj, 2021 | Meniny má PankrácKrížovkyKrížovky

Historický Gőrgeiho tunel opäť zasypala zem

Skaza prišla po 16 rokoch od obnovy tunela.

Dlhoročný baník Lívius Tielesch(vľavo) a František Schmidt z horskej služby na Skalke pri obhliadke zavaleného tunela.Dlhoročný baník Lívius Tielesch(vľavo) a František Schmidt z horskej služby na Skalke pri obhliadke zavaleného tunela. (Zdroj: MARIÁN SCHMIDT)

Gőrgeiho tunel, ktorého história siaha do čias Thurzovsko-Fuggerovskej spoločnosti a dnes slúži hlavne ako turistická spojnica medzi banskobystrickou a kremnickou stranou, je opäť nepriechodný. Skaza prišla po 16 rokoch od obnovy.

BANSKÁ BYSTRICA, KREMNICA. Historický Gőrgeiho tunel, ktorý vybudovali v období fungovania Thurzovsko–Fuggerovskej spoločnosti na prepravu medi z Tajova a Banskej Bystrice do kremnickej mincovne, po šestnástich rokoch od obnovy a sprístupnenia opäť zasypala masa zeminy.

Skryť Vypnúť reklamu

Tunel je nepriechodný, čo skomplikovalo život hlavne turistom. Práve cez tunel totiž vedie známa turistická a cykloturistická trasa medzi lyžiarskym strediskom Skalka a Tajovom. Samotný hrebeň, popod ktorý tunel vedie, je akousi prírodnou deliacou čiarou medzi banskobystrickou a kremnickou stranou.

Starosta Tajova Ladislav Surovčík hovorí, že pozemky v okolí tunela patria do katastrov Tajova a Kremnice , samotný tunel má však z turistického i historického hľadiska nadregionálny význam.

„Bolo by preto vhodné, keby sa na jeho opätovnej obnove podieľali viacerí partneri z oboch strán hrebeňa. Jednotlivé samosprávy, prípadne turistické kluby nemajú šancu nákladnú rekonštrukciu utiahnuť, “ dodal.

ag1.jpg

Hľadá sa riešenie

Hovorca mesta Kremnica Silver Jurtinus konštatoval, že zástupcovia mesta sa v predchádzajúcich dňoch zúčastnili obhliadky tunela.

Skryť Vypnúť reklamu

“Mesto teraz hľadá firmu, ktorá má skúsenosti s takýmito prácami, aby náklady na opravu tunela ohodnotili . Keď budeme vedieť približnú cenu opravy, mesto začne rokovania o financovaní rekonštrukcie tunela.“

Riaditeľ Mestských lesov Kremnica Karol Mutňanský je presvedčený, že pri rekonštrukcii by malo ísť o väčší projekt, ktorý vyrieši nielen bezpečnostnú stránku, ale aj dlhú životnosť obnoveného tunela. Ten totiž rekonštruovali už pred šestnástimi rokmi, pričom ako výstuž sa vtedy použilo drevo ihličnatých stromov.

„To však postupne prehnívalo, čo sa podpísalo pod dnešné problémy,“ dodal Mutňanský.

Podľa neho by lepšiu stabilitu v budúcnosti zabezpečili výstuže, aké sa používajú v banských priestoroch. Najlepšiu alternatívu však treba hľadať s odborníkmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Beáta Hanulová z Klubu slovenských turistov (KST) v Kremnici hovorí, že zasypaný tunel sa v súčasnosti dá obísť vrchom cez hrebeň. V lete to veľký problém nie je, náročnejšie to môže byť pre cyklistov alebo bežkárov počas zimy.

Turisti z Banskej Bystrice a Kremnice sú podľa nej pripravení pomôcť pri dobrovoľníckych aktivitách aj v súčasnosti, podobne ako tomu bolo v rokoch 1996 – 1997. Samotný projekt však musia garantovať silní partneri.

ag2.jpg

Drevené piliere z minulosti tiahu neuniesli

Predchádzajúca obnova sa nedotiahla do konca

Pred 16 rokmi sa do obnovy tunela pustilo množstvo nadšencov z KST s podporou samospráv z banskobystrickej a kremnickej strany a tiež odborných a banských firiem.

Milan Hlavatý z KST v Banskej Bystrici- Kremničke si na obdobie rekonštrukcie dodnes presne spomína.

Skryť Vypnúť reklamu

„Náš klub sa rozhodol, že by bolo dobré obnoviť dávno zasypaný tunel, ktorý má veľmi bohatú históriu. Bola to naša veľká túžba. Oslovili sme priateľov turistov z kremnickej strany a hlavne turistov z banskobystrickej strany. Všade sme získali podporu a sľúbenú pomoc. Nakoľko som bol aj členom regionálnej rady KST v Banskej Bystrici, náš zámer podporila aj rada. Najviac nás zamestnalo vybavovanie povolenia na práce.“

Na jeseň 1996 dostali stavebné povolenie a začalo sa s prácami priamo v tuneli. Všetko robili svojpomocne, bez akejkoľvek finančnej pomoci.

„Brigády boli každý víkend a v roku 1997 sme tunel slávnostne odovzdali do užívania. Mňa a mojich priateľov hrial pocit, že sme obnovili starú historickú pamiatku, a tým urobili niečo aj pre našich nasledovníkov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň však upozorňuje, že tieto práce mali byť iba začiatkom. „Po nás mali prísť odborníci, ktorí tunel zakonzervujú, hlavne vybudujú kamenný portál na obidvoch koncoch a naše drevené výstuže nahradia betónovými,“ upozornil.

Nejaké práce sa v nasledujúcich rokoch síce ešte urobili, no Milan Hlavatý hovorí, že išlo skôr o plátanie ako radikálne riešenia.

ag3.jpg

Zosuv urýchlila daždivá jar

Na terajšom zosuve, ku ktorému prišlo v presne neurčenom čase pred niekoľkými týždňami, sa podľa neho podpísala daždivá jar. Po horách vznikalo množstvo zosuvov pôdy.

„Tak sa stalo, že podmáčaná časť portálu nad tunelom sa odtrhla a zosunula na výstuhu tunela na kremnickej strane. Prehnitá drevená výstuž to nevydržala a zavalila sa časť tunela.“

Tunel si za ten čas, čo ním viedla turistická značka, získal podľa Milana Hlavatého veľkú obľubu medzi turistami. Bolo by preto podľa neho vhodné, keby sa tunel obnovil. Je však tiež presvedčený, že tu už musí nastúpiť profesionálna firma a nedá sa spoliehať na dobrovoľnícke aktivity.

Skryť Vypnúť reklamu

Viezli ním aj zlatý poklad

Tunel písal významnú históriu nielen v čase preslávenej Thurzovsko- Fuggerovskej spoločnosti, ale aj v neskorších obdobiach. Bohatá je predovšetkým jeho vojenská história.

V januári 1849 ustupovala pred rakúskym cisárskym vojskom cez tunel armáda plukovníka Aulicha pod vedením uhorského povstaleckého generála Artúra Gőrgeiho, podľa ktorého dostal tunel aj pomenovanie. Keď generál tunelom prešiel, dal ho zavaliť, aby ho cisárske vojsko nemohlo nasledovať.

Významnú úlohu zohral aj v Slovenskom národnom povstaní, keď po jeho spriechodnení partizáni previezli cez tunel v októbri 1944 zlatý poklad zo Štátnej mincovne v Kremnici do Národnej banky v Banskej Bystrici. Po prechode tunel opäť zasypali a následný zosuv pôdy v roku 1955 situáciu ešte zhoršil.

Skryť Vypnúť reklamu

ag4.jpg

Unikátny. Tento pohľad si zrejme dlhšiu dobu nevychutnáme.
FOTO: MARIÁN SCHMIDT, MILAN CEROVSKÝ a PANORAMIO.SK

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  2. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  3. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  6. Toto je budúcnosť dopravy. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  2. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  3. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  4. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  5. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  7. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  8. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 769
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 14 045
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 519
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 385
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 312
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 900
  7. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 245
  8. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 5 653
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 643
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 5 414
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu