SME

Historický Gőrgeiho tunel opäť zasypala zem

Skaza prišla po 16 rokoch od obnovy tunela.

Dlhoročný baník Lívius Tielesch(vľavo) a František Schmidt z horskej služby na Skalke pri obhliadke zavaleného tunela.Dlhoročný baník Lívius Tielesch(vľavo) a František Schmidt z horskej služby na Skalke pri obhliadke zavaleného tunela. (Zdroj: MARIÁN SCHMIDT)

Gőrgeiho tunel, ktorého história siaha do čias Thurzovsko-Fuggerovskej spoločnosti a dnes slúži hlavne ako turistická spojnica medzi banskobystrickou a kremnickou stranou, je opäť nepriechodný. Skaza prišla po 16 rokoch od obnovy.

BANSKÁ BYSTRICA, KREMNICA. Historický Gőrgeiho tunel, ktorý vybudovali v období fungovania Thurzovsko–Fuggerovskej spoločnosti na prepravu medi z Tajova a Banskej Bystrice do kremnickej mincovne, po šestnástich rokoch od obnovy a sprístupnenia opäť zasypala masa zeminy.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel je nepriechodný, čo skomplikovalo život hlavne turistom. Práve cez tunel totiž vedie známa turistická a cykloturistická trasa medzi lyžiarskym strediskom Skalka a Tajovom. Samotný hrebeň, popod ktorý tunel vedie, je akousi prírodnou deliacou čiarou medzi banskobystrickou a kremnickou stranou.

Starosta Tajova Ladislav Surovčík hovorí, že pozemky v okolí tunela patria do katastrov Tajova a Kremnice , samotný tunel má však z turistického i historického hľadiska nadregionálny význam.

„Bolo by preto vhodné, keby sa na jeho opätovnej obnove podieľali viacerí partneri z oboch strán hrebeňa. Jednotlivé samosprávy, prípadne turistické kluby nemajú šancu nákladnú rekonštrukciu utiahnuť, “ dodal.

ag1.jpg

Hľadá sa riešenie

Hovorca mesta Kremnica Silver Jurtinus konštatoval, že zástupcovia mesta sa v predchádzajúcich dňoch zúčastnili obhliadky tunela.

SkryťVypnúť reklamu

“Mesto teraz hľadá firmu, ktorá má skúsenosti s takýmito prácami, aby náklady na opravu tunela ohodnotili . Keď budeme vedieť približnú cenu opravy, mesto začne rokovania o financovaní rekonštrukcie tunela.“

Riaditeľ Mestských lesov Kremnica Karol Mutňanský je presvedčený, že pri rekonštrukcii by malo ísť o väčší projekt, ktorý vyrieši nielen bezpečnostnú stránku, ale aj dlhú životnosť obnoveného tunela. Ten totiž rekonštruovali už pred šestnástimi rokmi, pričom ako výstuž sa vtedy použilo drevo ihličnatých stromov.

„To však postupne prehnívalo, čo sa podpísalo pod dnešné problémy,“ dodal Mutňanský.

Podľa neho by lepšiu stabilitu v budúcnosti zabezpečili výstuže, aké sa používajú v banských priestoroch. Najlepšiu alternatívu však treba hľadať s odborníkmi.

SkryťVypnúť reklamu

Beáta Hanulová z Klubu slovenských turistov (KST) v Kremnici hovorí, že zasypaný tunel sa v súčasnosti dá obísť vrchom cez hrebeň. V lete to veľký problém nie je, náročnejšie to môže byť pre cyklistov alebo bežkárov počas zimy.

Turisti z Banskej Bystrice a Kremnice sú podľa nej pripravení pomôcť pri dobrovoľníckych aktivitách aj v súčasnosti, podobne ako tomu bolo v rokoch 1996 – 1997. Samotný projekt však musia garantovať silní partneri.

ag2.jpg

Drevené piliere z minulosti tiahu neuniesli

Predchádzajúca obnova sa nedotiahla do konca

Pred 16 rokmi sa do obnovy tunela pustilo množstvo nadšencov z KST s podporou samospráv z banskobystrickej a kremnickej strany a tiež odborných a banských firiem.

Milan Hlavatý z KST v Banskej Bystrici- Kremničke si na obdobie rekonštrukcie dodnes presne spomína.

SkryťVypnúť reklamu

„Náš klub sa rozhodol, že by bolo dobré obnoviť dávno zasypaný tunel, ktorý má veľmi bohatú históriu. Bola to naša veľká túžba. Oslovili sme priateľov turistov z kremnickej strany a hlavne turistov z banskobystrickej strany. Všade sme získali podporu a sľúbenú pomoc. Nakoľko som bol aj členom regionálnej rady KST v Banskej Bystrici, náš zámer podporila aj rada. Najviac nás zamestnalo vybavovanie povolenia na práce.“

Na jeseň 1996 dostali stavebné povolenie a začalo sa s prácami priamo v tuneli. Všetko robili svojpomocne, bez akejkoľvek finančnej pomoci.

„Brigády boli každý víkend a v roku 1997 sme tunel slávnostne odovzdali do užívania. Mňa a mojich priateľov hrial pocit, že sme obnovili starú historickú pamiatku, a tým urobili niečo aj pre našich nasledovníkov.“

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň však upozorňuje, že tieto práce mali byť iba začiatkom. „Po nás mali prísť odborníci, ktorí tunel zakonzervujú, hlavne vybudujú kamenný portál na obidvoch koncoch a naše drevené výstuže nahradia betónovými,“ upozornil.

Nejaké práce sa v nasledujúcich rokoch síce ešte urobili, no Milan Hlavatý hovorí, že išlo skôr o plátanie ako radikálne riešenia.

ag3.jpg

Zosuv urýchlila daždivá jar

Na terajšom zosuve, ku ktorému prišlo v presne neurčenom čase pred niekoľkými týždňami, sa podľa neho podpísala daždivá jar. Po horách vznikalo množstvo zosuvov pôdy.

„Tak sa stalo, že podmáčaná časť portálu nad tunelom sa odtrhla a zosunula na výstuhu tunela na kremnickej strane. Prehnitá drevená výstuž to nevydržala a zavalila sa časť tunela.“

Tunel si za ten čas, čo ním viedla turistická značka, získal podľa Milana Hlavatého veľkú obľubu medzi turistami. Bolo by preto podľa neho vhodné, keby sa tunel obnovil. Je však tiež presvedčený, že tu už musí nastúpiť profesionálna firma a nedá sa spoliehať na dobrovoľnícke aktivity.

SkryťVypnúť reklamu

Viezli ním aj zlatý poklad

Tunel písal významnú históriu nielen v čase preslávenej Thurzovsko- Fuggerovskej spoločnosti, ale aj v neskorších obdobiach. Bohatá je predovšetkým jeho vojenská história.

V januári 1849 ustupovala pred rakúskym cisárskym vojskom cez tunel armáda plukovníka Aulicha pod vedením uhorského povstaleckého generála Artúra Gőrgeiho, podľa ktorého dostal tunel aj pomenovanie. Keď generál tunelom prešiel, dal ho zavaliť, aby ho cisárske vojsko nemohlo nasledovať.

Významnú úlohu zohral aj v Slovenskom národnom povstaní, keď po jeho spriechodnení partizáni previezli cez tunel v októbri 1944 zlatý poklad zo Štátnej mincovne v Kremnici do Národnej banky v Banskej Bystrici. Po prechode tunel opäť zasypali a následný zosuv pôdy v roku 1955 situáciu ešte zhoršil.

SkryťVypnúť reklamu

ag4.jpg

Unikátny. Tento pohľad si zrejme dlhšiu dobu nevychutnáme.
FOTO: MARIÁN SCHMIDT, MILAN CEROVSKÝ a PANORAMIO.SK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 180
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 7 708
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 806
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 208
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 170
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 093
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 034
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 944
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 19 451
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 723
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 354
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 668
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 6 478
  6. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 007
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 5 912
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 698
  1. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  5. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  8. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
SkryťZatvoriť reklamu