SME
Piatok, 9. jún, 2023 | Meniny má Stanislava

Chrobákom-taxíkom v mexickej metropole hrozí vyhynutie

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, ...

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, známe "chrobáky", ktoré sa prskajúc prebíjajú upchatými ulicami. Mestská vláda však plánuje pomalé vyhubenie chrobákov v taxislužbách.

Mexiko je jedinou krajinou, kde sa staré VW-chrobáky stále vyrábajú a auto je medzi taxikármi metropoly veľmi populárne. K Mexico City patrí rovnako ako žlté taxíky k New Yorku.

Keďže chrobáky nemajú zadné dvere, taxikári z áut vymontovali predné pasažierske sedadlo, aby uľahčili nastupovanie a vystupovanie. Je celkom bežné, že na zadnom sedadle sa tiesnia aj päť- až šesťčlenné rodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Taxikári majú chrobákov radi, lebo sú lacné. Nové auto si možno kúpiť za ekvivalent 4720 dolárov, náhradné diely nie je problém zohnať za dobrú cenu. Malé rozmery okrem toho umožňujú ľahké manévrovanie v tradičných dopravných zápchach.

Aj chrobáky však majú svoje nedostatky. Vzduchom chladené, pri zadnej náprave umiestnené motory sú veľkým zdrojom znečistenia vzduchu v meste, ktoré leží v kotline a okolité vrchy sú často zahalené v oblakoch smogu. USA výrobu chrobákov zastavili v roku 1977 a zakázali ich dovoz, keďže nespĺňajú emisné normy.

V domácom žargóne zvané "vochos" - od slova Volkswagen - taxíky, sú aj nástrojom lupičov a únoscov, ktorí zoberú nič netušiacich pasažierov a tí kvôli absencii zadných dvier nemôžu uniknúť. Niekedy sú obete zadržiavané niekoľko dní, počas ktorých absolvujú denné výlety k bankomatom, až kým bankové účty nezostanú prázdne.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa turistických sprievodcov upozorňuje na to, čo domáci už dlho vedia: Mávanie na vocho len na vlastné riziko.

Toto je jeden z dôvodov, pre ktorý chcú úrady postupne vyradiť chrobákov z taxislužby. Podľa nových predpisov musia mať všetky budúce taxíky štvoro dverí, čo prakticky znamená, že ulice mesta ovládnu nissany, chevrolety a iné vozidlá, aj volkswageny - sedany.

Predstavitelia mesta okrem zníženia negatívneho vplyvu na životné prostredie a zvýšenia bezpečnosti od nového nariadenia očakávajú, že diverzifikácia značiek v taxislužbe bude úderom pre obrovský čierny trh s ukradnutými náhradnými dielmi pre "monopolných" chrobákov.

Vláda mesta taxikárom prisľúbila, že na výmenu autoparku im pomôže sumou vo výške 12,5 milióna dolárov. Tento rok má byť vymenených 20.000 vozidiel, väčšinou starších ako desať rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Firma Volkswagen zmenu privítala s tým, že štvordverové taxíky budú pohodlnejšie. Spoločnosť dodala, že neočakáva žiaden vplyv na produkciu, keďže o chrobáky je medzi Mexičanmi stále veľký záujem. Za prvých osem mesiacov tohto roku ich vyrobili takmer 19.000.

Samotní taxikári sú však v názoroch rozdelení. Mnohí z nich, ktorí pracujú pre taxislužbu, myšlienku na novšie a priestrannejšie auto privítali. Tí, ktorí si taxikárčením zarábajú na vlastných autách sa obávajú, že úverový balík ponúknutý vládou nebude stačiť na kúpu nového auta, ktoré bude stáť pravdepodobne viac ako 10.000 dolárov. "Majú v hlave len štyri dvere. Nechápem to," povedal Ernesto Rojas, majiteľ chrobáka z roku 1991.

Taxikári, ktorí si autá požičiavajú od majiteľov, sa obávajú zvýšenia nájomného. José Luis Condéz platí majiteľovi chrobáka 20 dolárov denne a domov za deň prinesie zruba ekvivalent tejto sumy. Condéz je presvedčený, že zavedenie štvordverových taxíkov zníži jeho zisk. "Zavedenie štvordverových taxíkov nič nezmení. Je to hlúpy nápad," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Jorgemu Garcíovi, majiteľovi chrobáka z roku 2000, sa však myšlienka na väčší a pohodlnejší sedan páči - napriek tomu, že znamená zvýšenie výdavkov na údržbu a náhradné diely. "Toto je najväčšie mesto krajiny, ale na vidieku majú krajšie autá, ako tu," tvrdí. "Možno je čas zlepšiť imidž mesta," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Hráči získali päťtisíc eur a stretnú sa s Ronaldom
  2. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  3. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  6. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  7. Super zábava, super deň
  8. Špecialisti na úspory sa zastavili v Prešove
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 819
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 7 314
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 753
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 759
  5. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 155
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol? 4 657
  7. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 622
  8. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 410
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  6. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 19 879
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 10 239
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 9 037
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 784
  5. Vlasta Sedláková: Ako je to s naším štátnym dlhom? Je nižší ako za čias Fica a Pellegriniho. 6 284
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 427
  7. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 865
  8. Rastislav Puchala: Zakázať Bibliu? 4 504
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu