SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Chrobákom-taxíkom v mexickej metropole hrozí vyhynutie

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, ...

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, známe "chrobáky", ktoré sa prskajúc prebíjajú upchatými ulicami. Mestská vláda však plánuje pomalé vyhubenie chrobákov v taxislužbách.

Mexiko je jedinou krajinou, kde sa staré VW-chrobáky stále vyrábajú a auto je medzi taxikármi metropoly veľmi populárne. K Mexico City patrí rovnako ako žlté taxíky k New Yorku.

Keďže chrobáky nemajú zadné dvere, taxikári z áut vymontovali predné pasažierske sedadlo, aby uľahčili nastupovanie a vystupovanie. Je celkom bežné, že na zadnom sedadle sa tiesnia aj päť- až šesťčlenné rodiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Taxikári majú chrobákov radi, lebo sú lacné. Nové auto si možno kúpiť za ekvivalent 4720 dolárov, náhradné diely nie je problém zohnať za dobrú cenu. Malé rozmery okrem toho umožňujú ľahké manévrovanie v tradičných dopravných zápchach.

Aj chrobáky však majú svoje nedostatky. Vzduchom chladené, pri zadnej náprave umiestnené motory sú veľkým zdrojom znečistenia vzduchu v meste, ktoré leží v kotline a okolité vrchy sú často zahalené v oblakoch smogu. USA výrobu chrobákov zastavili v roku 1977 a zakázali ich dovoz, keďže nespĺňajú emisné normy.

V domácom žargóne zvané "vochos" - od slova Volkswagen - taxíky, sú aj nástrojom lupičov a únoscov, ktorí zoberú nič netušiacich pasažierov a tí kvôli absencii zadných dvier nemôžu uniknúť. Niekedy sú obete zadržiavané niekoľko dní, počas ktorých absolvujú denné výlety k bankomatom, až kým bankové účty nezostanú prázdne.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľa turistických sprievodcov upozorňuje na to, čo domáci už dlho vedia: Mávanie na vocho len na vlastné riziko.

Toto je jeden z dôvodov, pre ktorý chcú úrady postupne vyradiť chrobákov z taxislužby. Podľa nových predpisov musia mať všetky budúce taxíky štvoro dverí, čo prakticky znamená, že ulice mesta ovládnu nissany, chevrolety a iné vozidlá, aj volkswageny - sedany.

Predstavitelia mesta okrem zníženia negatívneho vplyvu na životné prostredie a zvýšenia bezpečnosti od nového nariadenia očakávajú, že diverzifikácia značiek v taxislužbe bude úderom pre obrovský čierny trh s ukradnutými náhradnými dielmi pre "monopolných" chrobákov.

Vláda mesta taxikárom prisľúbila, že na výmenu autoparku im pomôže sumou vo výške 12,5 milióna dolárov. Tento rok má byť vymenených 20.000 vozidiel, väčšinou starších ako desať rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Firma Volkswagen zmenu privítala s tým, že štvordverové taxíky budú pohodlnejšie. Spoločnosť dodala, že neočakáva žiaden vplyv na produkciu, keďže o chrobáky je medzi Mexičanmi stále veľký záujem. Za prvých osem mesiacov tohto roku ich vyrobili takmer 19.000.

Samotní taxikári sú však v názoroch rozdelení. Mnohí z nich, ktorí pracujú pre taxislužbu, myšlienku na novšie a priestrannejšie auto privítali. Tí, ktorí si taxikárčením zarábajú na vlastných autách sa obávajú, že úverový balík ponúknutý vládou nebude stačiť na kúpu nového auta, ktoré bude stáť pravdepodobne viac ako 10.000 dolárov. "Majú v hlave len štyri dvere. Nechápem to," povedal Ernesto Rojas, majiteľ chrobáka z roku 1991.

Taxikári, ktorí si autá požičiavajú od majiteľov, sa obávajú zvýšenia nájomného. José Luis Condéz platí majiteľovi chrobáka 20 dolárov denne a domov za deň prinesie zruba ekvivalent tejto sumy. Condéz je presvedčený, že zavedenie štvordverových taxíkov zníži jeho zisk. "Zavedenie štvordverových taxíkov nič nezmení. Je to hlúpy nápad," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Jorgemu Garcíovi, majiteľovi chrobáka z roku 2000, sa však myšlienka na väčší a pohodlnejší sedan páči - napriek tomu, že znamená zvýšenie výdavkov na údržbu a náhradné diely. "Toto je najväčšie mesto krajiny, ale na vidieku majú krajšie autá, ako tu," tvrdí. "Možno je čas zlepšiť imidž mesta," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 992
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 498
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 962
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 264
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 996
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 507
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 332
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 949
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 725
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 623
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu