Chrobákom-taxíkom v mexickej metropole hrozí vyhynutie

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, ...

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, známe "chrobáky", ktoré sa prskajúc prebíjajú upchatými ulicami. Mestská vláda však plánuje pomalé vyhubenie chrobákov v taxislužbách.

Mexiko je jedinou krajinou, kde sa staré VW-chrobáky stále vyrábajú a auto je medzi taxikármi metropoly veľmi populárne. K Mexico City patrí rovnako ako žlté taxíky k New Yorku.

Keďže chrobáky nemajú zadné dvere, taxikári z áut vymontovali predné pasažierske sedadlo, aby uľahčili nastupovanie a vystupovanie. Je celkom bežné, že na zadnom sedadle sa tiesnia aj päť- až šesťčlenné rodiny.

Taxikári majú chrobákov radi, lebo sú lacné. Nové auto si možno kúpiť za ekvivalent 4720 dolárov, náhradné diely nie je problém zohnať za dobrú cenu. Malé rozmery okrem toho umožňujú ľahké manévrovanie v tradičných dopravných zápchach.

Aj chrobáky však majú svoje nedostatky. Vzduchom chladené, pri zadnej náprave umiestnené motory sú veľkým zdrojom znečistenia vzduchu v meste, ktoré leží v kotline a okolité vrchy sú často zahalené v oblakoch smogu. USA výrobu chrobákov zastavili v roku 1977 a zakázali ich dovoz, keďže nespĺňajú emisné normy.

V domácom žargóne zvané "vochos" - od slova Volkswagen - taxíky, sú aj nástrojom lupičov a únoscov, ktorí zoberú nič netušiacich pasažierov a tí kvôli absencii zadných dvier nemôžu uniknúť. Niekedy sú obete zadržiavané niekoľko dní, počas ktorých absolvujú denné výlety k bankomatom, až kým bankové účty nezostanú prázdne.

Veľa turistických sprievodcov upozorňuje na to, čo domáci už dlho vedia: Mávanie na vocho len na vlastné riziko.

Toto je jeden z dôvodov, pre ktorý chcú úrady postupne vyradiť chrobákov z taxislužby. Podľa nových predpisov musia mať všetky budúce taxíky štvoro dverí, čo prakticky znamená, že ulice mesta ovládnu nissany, chevrolety a iné vozidlá, aj volkswageny - sedany.

Predstavitelia mesta okrem zníženia negatívneho vplyvu na životné prostredie a zvýšenia bezpečnosti od nového nariadenia očakávajú, že diverzifikácia značiek v taxislužbe bude úderom pre obrovský čierny trh s ukradnutými náhradnými dielmi pre "monopolných" chrobákov.

Vláda mesta taxikárom prisľúbila, že na výmenu autoparku im pomôže sumou vo výške 12,5 milióna dolárov. Tento rok má byť vymenených 20.000 vozidiel, väčšinou starších ako desať rokov.

Firma Volkswagen zmenu privítala s tým, že štvordverové taxíky budú pohodlnejšie. Spoločnosť dodala, že neočakáva žiaden vplyv na produkciu, keďže o chrobáky je medzi Mexičanmi stále veľký záujem. Za prvých osem mesiacov tohto roku ich vyrobili takmer 19.000.

Samotní taxikári sú však v názoroch rozdelení. Mnohí z nich, ktorí pracujú pre taxislužbu, myšlienku na novšie a priestrannejšie auto privítali. Tí, ktorí si taxikárčením zarábajú na vlastných autách sa obávajú, že úverový balík ponúknutý vládou nebude stačiť na kúpu nového auta, ktoré bude stáť pravdepodobne viac ako 10.000 dolárov. "Majú v hlave len štyri dvere. Nechápem to," povedal Ernesto Rojas, majiteľ chrobáka z roku 1991.

Taxikári, ktorí si autá požičiavajú od majiteľov, sa obávajú zvýšenia nájomného. José Luis Condéz platí majiteľovi chrobáka 20 dolárov denne a domov za deň prinesie zruba ekvivalent tejto sumy. Condéz je presvedčený, že zavedenie štvordverových taxíkov zníži jeho zisk. "Zavedenie štvordverových taxíkov nič nezmení. Je to hlúpy nápad," povedal.

Jorgemu Garcíovi, majiteľovi chrobáka z roku 2000, sa však myšlienka na väčší a pohodlnejší sedan páči - napriek tomu, že znamená zvýšenie výdavkov na údržbu a náhradné diely. "Toto je najväčšie mesto krajiny, ale na vidieku majú krajšie autá, ako tu," tvrdí. "Možno je čas zlepšiť imidž mesta," dodáva.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 590
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 936
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 097
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 304
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 395
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 887
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 847
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 827
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 737
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 433