Chrobákom-taxíkom v mexickej metropole hrozí vyhynutie

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, ...

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, známe "chrobáky", ktoré sa prskajúc prebíjajú upchatými ulicami. Mestská vláda však plánuje pomalé vyhubenie chrobákov v taxislužbách.

Mexiko je jedinou krajinou, kde sa staré VW-chrobáky stále vyrábajú a auto je medzi taxikármi metropoly veľmi populárne. K Mexico City patrí rovnako ako žlté taxíky k New Yorku.

Keďže chrobáky nemajú zadné dvere, taxikári z áut vymontovali predné pasažierske sedadlo, aby uľahčili nastupovanie a vystupovanie. Je celkom bežné, že na zadnom sedadle sa tiesnia aj päť- až šesťčlenné rodiny.

Taxikári majú chrobákov radi, lebo sú lacné. Nové auto si možno kúpiť za ekvivalent 4720 dolárov, náhradné diely nie je problém zohnať za dobrú cenu. Malé rozmery okrem toho umožňujú ľahké manévrovanie v tradičných dopravných zápchach.

Aj chrobáky však majú svoje nedostatky. Vzduchom chladené, pri zadnej náprave umiestnené motory sú veľkým zdrojom znečistenia vzduchu v meste, ktoré leží v kotline a okolité vrchy sú často zahalené v oblakoch smogu. USA výrobu chrobákov zastavili v roku 1977 a zakázali ich dovoz, keďže nespĺňajú emisné normy.

V domácom žargóne zvané "vochos" - od slova Volkswagen - taxíky, sú aj nástrojom lupičov a únoscov, ktorí zoberú nič netušiacich pasažierov a tí kvôli absencii zadných dvier nemôžu uniknúť. Niekedy sú obete zadržiavané niekoľko dní, počas ktorých absolvujú denné výlety k bankomatom, až kým bankové účty nezostanú prázdne.

Veľa turistických sprievodcov upozorňuje na to, čo domáci už dlho vedia: Mávanie na vocho len na vlastné riziko.

Toto je jeden z dôvodov, pre ktorý chcú úrady postupne vyradiť chrobákov z taxislužby. Podľa nových predpisov musia mať všetky budúce taxíky štvoro dverí, čo prakticky znamená, že ulice mesta ovládnu nissany, chevrolety a iné vozidlá, aj volkswageny - sedany.

Predstavitelia mesta okrem zníženia negatívneho vplyvu na životné prostredie a zvýšenia bezpečnosti od nového nariadenia očakávajú, že diverzifikácia značiek v taxislužbe bude úderom pre obrovský čierny trh s ukradnutými náhradnými dielmi pre "monopolných" chrobákov.

Vláda mesta taxikárom prisľúbila, že na výmenu autoparku im pomôže sumou vo výške 12,5 milióna dolárov. Tento rok má byť vymenených 20.000 vozidiel, väčšinou starších ako desať rokov.

Firma Volkswagen zmenu privítala s tým, že štvordverové taxíky budú pohodlnejšie. Spoločnosť dodala, že neočakáva žiaden vplyv na produkciu, keďže o chrobáky je medzi Mexičanmi stále veľký záujem. Za prvých osem mesiacov tohto roku ich vyrobili takmer 19.000.

Samotní taxikári sú však v názoroch rozdelení. Mnohí z nich, ktorí pracujú pre taxislužbu, myšlienku na novšie a priestrannejšie auto privítali. Tí, ktorí si taxikárčením zarábajú na vlastných autách sa obávajú, že úverový balík ponúknutý vládou nebude stačiť na kúpu nového auta, ktoré bude stáť pravdepodobne viac ako 10.000 dolárov. "Majú v hlave len štyri dvere. Nechápem to," povedal Ernesto Rojas, majiteľ chrobáka z roku 1991.

Taxikári, ktorí si autá požičiavajú od majiteľov, sa obávajú zvýšenia nájomného. José Luis Condéz platí majiteľovi chrobáka 20 dolárov denne a domov za deň prinesie zruba ekvivalent tejto sumy. Condéz je presvedčený, že zavedenie štvordverových taxíkov zníži jeho zisk. "Zavedenie štvordverových taxíkov nič nezmení. Je to hlúpy nápad," povedal.

Jorgemu Garcíovi, majiteľovi chrobáka z roku 2000, sa však myšlienka na väčší a pohodlnejší sedan páči - napriek tomu, že znamená zvýšenie výdavkov na údržbu a náhradné diely. "Toto je najväčšie mesto krajiny, ale na vidieku majú krajšie autá, ako tu," tvrdí. "Možno je čas zlepšiť imidž mesta," dodáva.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 599
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 752
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 618
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 565
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 281
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 105
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 975
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 888
  9. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 824