SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Chrobákom-taxíkom v mexickej metropole hrozí vyhynutie

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, ...

Mexiko 8. októbra (TASR) - Existuje jeden istý spôsob, ako zistiť, že človek sa nachádza v hlavnom meste Mexika: indikátorom sú zeleno-biele volkswageny, známe "chrobáky", ktoré sa prskajúc prebíjajú upchatými ulicami. Mestská vláda však plánuje pomalé vyhubenie chrobákov v taxislužbách.

Mexiko je jedinou krajinou, kde sa staré VW-chrobáky stále vyrábajú a auto je medzi taxikármi metropoly veľmi populárne. K Mexico City patrí rovnako ako žlté taxíky k New Yorku.

Keďže chrobáky nemajú zadné dvere, taxikári z áut vymontovali predné pasažierske sedadlo, aby uľahčili nastupovanie a vystupovanie. Je celkom bežné, že na zadnom sedadle sa tiesnia aj päť- až šesťčlenné rodiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Taxikári majú chrobákov radi, lebo sú lacné. Nové auto si možno kúpiť za ekvivalent 4720 dolárov, náhradné diely nie je problém zohnať za dobrú cenu. Malé rozmery okrem toho umožňujú ľahké manévrovanie v tradičných dopravných zápchach.

Aj chrobáky však majú svoje nedostatky. Vzduchom chladené, pri zadnej náprave umiestnené motory sú veľkým zdrojom znečistenia vzduchu v meste, ktoré leží v kotline a okolité vrchy sú často zahalené v oblakoch smogu. USA výrobu chrobákov zastavili v roku 1977 a zakázali ich dovoz, keďže nespĺňajú emisné normy.

V domácom žargóne zvané "vochos" - od slova Volkswagen - taxíky, sú aj nástrojom lupičov a únoscov, ktorí zoberú nič netušiacich pasažierov a tí kvôli absencii zadných dvier nemôžu uniknúť. Niekedy sú obete zadržiavané niekoľko dní, počas ktorých absolvujú denné výlety k bankomatom, až kým bankové účty nezostanú prázdne.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľa turistických sprievodcov upozorňuje na to, čo domáci už dlho vedia: Mávanie na vocho len na vlastné riziko.

Toto je jeden z dôvodov, pre ktorý chcú úrady postupne vyradiť chrobákov z taxislužby. Podľa nových predpisov musia mať všetky budúce taxíky štvoro dverí, čo prakticky znamená, že ulice mesta ovládnu nissany, chevrolety a iné vozidlá, aj volkswageny - sedany.

Predstavitelia mesta okrem zníženia negatívneho vplyvu na životné prostredie a zvýšenia bezpečnosti od nového nariadenia očakávajú, že diverzifikácia značiek v taxislužbe bude úderom pre obrovský čierny trh s ukradnutými náhradnými dielmi pre "monopolných" chrobákov.

Vláda mesta taxikárom prisľúbila, že na výmenu autoparku im pomôže sumou vo výške 12,5 milióna dolárov. Tento rok má byť vymenených 20.000 vozidiel, väčšinou starších ako desať rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Firma Volkswagen zmenu privítala s tým, že štvordverové taxíky budú pohodlnejšie. Spoločnosť dodala, že neočakáva žiaden vplyv na produkciu, keďže o chrobáky je medzi Mexičanmi stále veľký záujem. Za prvých osem mesiacov tohto roku ich vyrobili takmer 19.000.

Samotní taxikári sú však v názoroch rozdelení. Mnohí z nich, ktorí pracujú pre taxislužbu, myšlienku na novšie a priestrannejšie auto privítali. Tí, ktorí si taxikárčením zarábajú na vlastných autách sa obávajú, že úverový balík ponúknutý vládou nebude stačiť na kúpu nového auta, ktoré bude stáť pravdepodobne viac ako 10.000 dolárov. "Majú v hlave len štyri dvere. Nechápem to," povedal Ernesto Rojas, majiteľ chrobáka z roku 1991.

Taxikári, ktorí si autá požičiavajú od majiteľov, sa obávajú zvýšenia nájomného. José Luis Condéz platí majiteľovi chrobáka 20 dolárov denne a domov za deň prinesie zruba ekvivalent tejto sumy. Condéz je presvedčený, že zavedenie štvordverových taxíkov zníži jeho zisk. "Zavedenie štvordverových taxíkov nič nezmení. Je to hlúpy nápad," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Jorgemu Garcíovi, majiteľovi chrobáka z roku 2000, sa však myšlienka na väčší a pohodlnejší sedan páči - napriek tomu, že znamená zvýšenie výdavkov na údržbu a náhradné diely. "Toto je najväčšie mesto krajiny, ale na vidieku majú krajšie autá, ako tu," tvrdí. "Možno je čas zlepšiť imidž mesta," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  2. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  6. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  4. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  5. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  6. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  7. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  8. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  9. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  10. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 13 562
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 985
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 605
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 5 789
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 354
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 973
  7. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 4 217
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 2 799
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 307
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie 2 068
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  2. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  3. Aleš Tvrdý: Cestovné poistenie počas pandémie
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia
  5. Blanka Ulaherová: Osem hodín v Salzburgu
  6. Martin Majzlan: Žuvanie a svieži dych na maldivský spôsob
  7. Ján Urda: Za kostolmi
  8. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 885
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 095
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 014
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 871
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 674
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 493
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 196
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 734
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu