SME
Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Prvá zaistená cesta v Tatrách čaká na povolenie

Termín otvorenia prvej via ferraty v Tatrách je 1. júl. Projekt zatiaľ nemá všetky povolenia.

Len pre zdatných. Výstup do Priečneho sedla od Téryho chaty.Len pre zdatných. Výstup do Priečneho sedla od Téryho chaty. (Zdroj: archív)

Termín otvorenia prvej via ferraty v Tatrách je 1. júl. Projekt zatiaľ nemá všetky povolenia a vyzerá to tak, že termín sa nestihne.

VYSOKÉ TATRY. Mesto Vysoké Tatry v spolupráci s Oblastnou organizáciou cestovného ruchu (OOCR) Región Vysoké Tatry predstavilo svoj zámer vybudovať zabezpečený turistický chodník.

Ten je plánovaný na hrebeni v Malej Studenej doline ako spojnica dvoch značkovaných chodníkov medzi sedlami Sedielko a Priečne sedlo. Prechádza aj cez 2461 metrov vysoký vrchol Širokej veže.

V rámci plánovaného vybudovania zabezpečenej cesty sa zrekonštruujú aj časti značkovaných prístupových chodníkov do sediel.

Mesto Vysoké Tatry a OOCR Región Vysoké Tatry začiatkom mája tak informovali o snahe sprístupniť v Tatrách prvú zaistenú turistickú trasu vo vysokohorskom teréne.

„Je to novinka, ktorá zatiaľ vo Vysokých Tatrách ani na Slovensku nie je,“ povedala vtedy Lenka Maťašovská, výkonná riaditeľka OOCR Región Vysoké Tatry.

Cestu vybrali po starostlivom uvážení

„Okrem vybudovania zabezpečeného turistického chodníka v trase Sedielko – Široká veža – Priečne sedlo, sme mali zámer väčšiu časť finančných prostriedkov investovať do opravy existujúcich turistických chodníkov, ktoré sú v správe štátnych lesov,“ vysvetlil návrh primátor mesta Vysoké Tatry Ján Mokoš (nez.).

Trasa bola podľa jeho slov vytypovaná s veľkým dôrazom na čo najmenšie zaťaženie životného prostredia: „Snahou bolo spojenie dvoch jestvujúcich turistických chodníkov s minimálnym zásahom do zelene.“

Do úvahy tak pripadali dve cesty, a to zo Sedielka do Priečneho sedla (cez Širokú vežu), alebo z Prielomu na Východnú Vysokú.

„Obe trasy sú mimo blízkych lokalít intravilánov, čo znamená, že sú dostupné kondične zdatnejším turistom, u ktorých je aj väčší predpoklad technickej zdatnosti. Napriek situovaniu trasy v hrebeni nepredstavuje žiadny extrém,“ dodal Mokoš.

Mesto zároveň navrhuje osadiť v začiatočných a koncových bodoch plánovaného jednosmerného chodníka informačné tabule s vyznačením obtiažnosti, smerovania a použitia technických pomocných prvkov.

Otvorenie závisí od výsledkov rokovaní

Oblastná organizácia už medzičasom absolvovala niekoľko rokovaní nielen s mestom Vysoké Tatry ale aj s Horskou záchrannou službou, Štátnymi lesmi Tatranského národného parku (TANAP) a Správou TANAP-u.

V zásade žiadna zo zúčastnených strán zatiaľ nevystavila projektu červenú.

Aktuálne prebiehajú rokovania medzi mestom Vysoké Tatry a obvodným úradom životného prostredia, keďže na výstavbu takejto cesty treba povolenie. Ten sa k návrhu trasy zatiaľ nevyjadril.

Prvé odhady nákladov na vyznačenie a zaistenie cesty reťazami a technickými zariadeniami na rizikových úsekoch hovorili o sume 30-tisíc eur. Konečná suma však dnes ešte nie je známa.

V prípade úspešného zvládnutia povoľovacieho konania sa mala cesta pre náročnejších horských turistov otvárať 1. júla, čo sa dovtedy s vysokou pravdepodobnosťou nestihne.

Zaistenie turistického chodníka má financovať mesto Vysoké Tatry a na jeho vykonanie bude nutné vypísať výberové konanie. Podľa názoru tatranskej radnice by bolo najvhodnejšie, aby aj tento chodník spravovali ŠL TANAP-u ako súčasť starostlivosti o všetky turistické chodníky.

Ďalší postup však bude predmetom dialógu všetkých zúčastnených strán.

Návrh turistickej cesty vítajú

Občianska iniciatíva Naše hory, ktorá si dáva za cieľ sprístupnenie tatranských štítov, vysokohorských sediel a priechodov, prišla ako prvá s nápadom istiť vysokohorské trasy spôsobom via ferrata.

„Vítame aktivity, ktoré vedú k oficiálnemu otvoreniu oblastí, ktoré boli ešte pred 20 rokmi bežne prístupné a teraz sa po nich chodí len neoficiálne. Celú spomínanú trasu však treba označiť a len vybrané, kritické úseky medzi Sedielkom a Priečnym sedlom zabezpečiť, ak je to potrebné,“ uviedol jej predseda Martin Porada.

Tým by sa podľa jeho názoru dosiahlo hneď niekoľko efektov naraz.

„Turistická trasa by bola jednoznačná a ľudia by neblúdili v chránenom území a zároveň by sa zvýšila aj bezpečnosť pohybu vo vysokohorskom teréne,“ ozrejmil.

„Nápadu sprístupniť túto trasu zo Sedielka na Priečne sedlo držíme palce a dúfame, že ak sa plánovaná cesta zabezpečí v tomto duchu, nedôjde k zásahu do ochrany prírody,“ uzavrel Porada.

Tatranské via ferraty zavrel návštevný poriadok

Zaistené cesty existovali vo Vysokých Tatrách podľa dostupných záznamov od roku 1860, pretrvali viac ako 100 rokov. Patrili medzi ne trasy na Gerlachovský a Lomnický štít, Priečne sedlo či Prielom.

Po prijatí nového Návštevného poriadku TANAP-u v 90. rokoch 20. storočia sa síce cesty na štíty oficiálne zrušili a uzavreli, no ľudia sa v týchto oblastiach aj napriek tomu ďalej pohybujú.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  2. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  3. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  4. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  5. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  6. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  7. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  8. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 9 725
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 185
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 893
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 6 970
  5. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 5 766
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 606
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 872
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 1 994
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  2. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  3. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  4. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  6. Monika Kusendová: Karibsko-mexické dobrodružstvá: na lodi, ostrovoch i pevnine
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liesek (I)
  8. Irena Šimuneková: Starohutský ľadopád /vodopád/
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 618
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 353
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 374
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 400
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 264
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 727
  7. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 2 657
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 538
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu