SME
Utorok, 28. marec, 2023 | Meniny má Soňa

Slavošovský tunel mal byť spojkou. Nikdy ním nešiel vlak

Tunel pod Homôlkou je zaujímavou technickou pamiatkou zo štyridsiatych rokov 20. storočia.

Slavošovský tunel. Jedinečná technická pamiatka, ktorú sa oplatí vidieť.Slavošovský tunel. Jedinečná technická pamiatka, ktorú sa oplatí vidieť. (Zdroj: Mária Šimoňáková)

Pri obci Slavošovce sa nachádza aj jedinečná turistická atrakcia, ktorú stojí za to vidieť i prejsť. Jeho sprístupnenie odštartoval jedinečný koncert v tuneli. Dnes láka svojou tajomnosťou. Zážitok pri prechádzke úplnou tmou stojí za to vyskúšať.

SLAVOŠOVCE. Nedokončený železničný tunel slúži ako turistická atrakcia, spája revúcku so štítnickou dolinou.

Ako uviedol nadšenec histórie a sprievodca tunelom Milan Sajenko zo Slavošoviec, tunel meria 2 400 metrov.

Jeho prechod trvá slabých 45 minút. Návštevník doň vchádza vstupným portálom v Slavošovciach a vychádza nad obcou Magnezitovce.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel začali stavať v roku 1941. Prerazený bol v roku 1944, práce pokračovali až do roku 1949, kedy zmenou politických i spoločenských pomerov stratilo jeho dokončenie opodstatnenie. ((lokacia))

„Stavebná časť oblúkov tunela je vytvorená ručne opracovanými žulovými kvádrami. Niektoré vážia do 200 kíl. Dovážali sa z lomu nad obcou Čierna Lehota. Na stavbe pracovalo 700 robotníkov. Ich kvalitnú prácu preveril aj čas a dodnes máte dojem, akoby sa práce zastavili len prednedávnom, nie pred sedemdesiatimi rokmi,“ zdôraznil M. Sajenko.

Tunel je vysoký 6,5 metra, široký štyri. Keď však doň vstúpite, zistíte, že je oveľa vyšší aj širší.

„Má tvar písmena S, ako skolióza. Prvá časť je pri vstupe od Slavošoviec, druhá pri vychádzaní smerom do revúckej doliny. Keď kráčate smerom k Magnezitovciam, klesáte bez toho, aby ste si to uvedomili. Stúpanie však pocítite v nohách na spiatočnej ceste,“ prezrádza Slavošovčan.

SkryťVypnúť reklamu

Kráčajúc tunelom iba s jediným svetelným lúčom baterky sa na stenách tunela objavujú krásne kresby.

„Sú to akési brčká. Stalaktity, ktoré majú takmer 70 rokov. Na stenách je tzv. zintrová výzdoba, taká ako v jaskyniach. Ide o vápenec prírodného charakteru. Máte pocit, akoby tu nejaký maliar zanechal svoje diela,“ poznamenal.

Gemerské spojky

Z rozprávania M. Sajenka sa dozvedáme, že tunel sa kedysi staval ako tzv. gemerská spojka. Mal spojiť územia odrezané od Slovenska, potom, čo časť Gemera pripadla Maďarsku.

„Malo byť vybudovaných päť takýchto tunelov novou technikou, tzv. vlnovité tunely. Tunel sa mal v Štítniku stáčať a pokračovať na Slavošovce, prejsť na územie Magnezitoviec smerom do Revúcej, lebo Jelšava bola v tom čase už maďarským územím. Tunel sa mal napájať na železnicu Brezno – Tisovec a odtiaľ viedla trasa do Banskej Bystrice. To boli tie gemerské spojky,“ vysvetlil M. Sajenko.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba tunela bola strategickým záujmom aj vtedajšieho vedenia Slavošovských papierní.

„Aby sa sem ľahko dovážali suroviny na výrobu papiera – buničina z Gemerskej Hôrky a hotové výrobky rozvážali do celého sveta. Po roku 1949 však už dobudovanie tunela stratilo význam. Územie okupované Maďarmi sa vrátilo späť Slovensku. Rovnako už aj železnice nejavili záujem o jeho dobudovanie.

Skratka cez tunel

Obyvatelia oboch obcí, ktoré dodnes tunel spája, však našli jeho využitie.

„Cestovné bolo drahé, tak prechádzali z jednej doliny do druhej tunelom. Mládenci si vzali do rúk palice a keď nemali svetlo, palicami búchali o steny tunela a kráčali v úplnej tme z jednej strany na druhú. Aj futbalisti, keď išli na zápas do Magnezitoviec či Jelšavy, skracovali si cestu cez tunel. V čase Slovenského národného povstania tunel strážili partizáni, aby Nemci nemohli prejsť z revúckej na slavošovskú stranu. Vo vojnových časoch tu pracovalo aj veľa utečencov, ktorí tu našli istý úkryt,“ poznamenal M. Sajenko.

SkryťVypnúť reklamu

Portál zo strany Slavošoviec si miestni ľudia sami upravili. Naplaveniny v tuneli odstránili, čím sprístupnili vstup do tunela a pripravili tak pre milovníkov histórie skutočnú lahôdku. A ako sa materiál vyvážal von a dovážal dnu z tunela, keď ešte nemal portál? Jednoducho.

„Ako súčasníci hovorili, na konci tunela bol vybudovaný široký plošinový výťah, ktorý vychádzal zdola hore a späť. Osobne som mal tú česť, keď sa v roku 1944 prerazil tunel, byť s otcom na tej slávnostnej udalosti, na ktorej bol aj vtedajší minister dopravy. Tento tunel je výborne zachovaný. Stojí jednoducho za to prejsť cezeň. Je to neopakovateľný zážitok,“ dodal M. Sajenko.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  6. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  1. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  2. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  3. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  4. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. BILLA Žampa Cup – jedinečný záver zimnej sezóny
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 313
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 6 214
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 705
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 2 845
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 581
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 578
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 068
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 781
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  2. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  3. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  4. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  6. Monika Kusendová: Karibsko-mexické dobrodružstvá: na lodi, ostrovoch i pevnine
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liesek (I)
  8. Aleš Tvrdý: Sedem mŕtvych byvolov
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 20 662
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 406
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 599
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 510
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 762
  6. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 4 438
  7. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 3 511
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 281
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu