SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Ak dve cestovky skrachujú, nie je to to isté

BRATISLAVA - V letnej sezóne skrachovali dve cestovné kancelárie. Klienti jednej mali problémy, vycestovaní klienti druhej na to ani neprišli.

Spišskonovoveská cestovná kancelária Miratrans nechala približne 40 dovolenkárov v Bulharsku. Domov sa vracali autobusom, hoci mali priletieť.

130 dovolenkárov cestovnej kancelárie Neptun sa o jej krachu v deň odchodu k moru ani nedozvedelo. Nastúpili na pobyt, zrekreovali sa a pricestovali späť. O úpadku bratislavskej cestovky sa dopočuli až doma. Náklady za skrachovanú cestovku zaplatila poisťovňa.

Obe kancelárie boli podľa zákona poistené proti insolventnosti. Klienti Miratransu, ktorí si pobyt kúpili v sprostredkovateľskej agentúre v Poprade, netušili, že pri pulte majú dostať aj certifikát o poistení proti krachu. „Nevedela som, že mi ho majú dať s dokladom o kúpe, tak som ho nežiadala,“ hovorí jedna z účastníčok zájazdu Lenka Petrová z Popradu. „Pokiaľ viem, nedostali ho ani iní.“

Skryť Vypnúť reklamu

Certifikát vystavujú poisťovne - ako záväzok, že sa postarajú o turistov, ak cestovka bude mať finančné problémy - ale klientovi ho má odovzdať ten, u koho si kupuje zájazd. Pre turistu sú z certifikátu veľmi dôležité informácie, kam sa má obrátiť, ak nastanú problémy.

„Majiteľ bulharského hotela nás zadržiaval, pretože majiteľka Miratransu mala uňho dlh. Nevedeli sme, kde hľadať pomoc a ako sa dostať domov,“ spomína Petrová. Dovolenkári si zaplatili pomoc v prípade krachu, ale nevedeli, že sa treba skontaktovať s poisťovňou Kooperativa na Slovensku.

Podarilo sa im to len náhodou. „Vo štvrtok dal niekto z našej skupiny poisťovni telefonický oznam, na druhý deň prišli prvé pokyny a autobus po nás prišiel v nedeľu. Trojdňový pobyt navyše sme neplatili my, ale poisťovňa.“

Skryť Vypnúť reklamu

Cestovná kancelária Neptun naopak svoju insolventnosť riadne oznámila. Svojej poisťovni Union napísala, že nedokáže zaplatiť pobyty klientov v zahraničí. Poisťovňa zaplatila za cestovku. Peter Ferjenčík z poisťovne: „Našťastie bol to už jeden z posledných turnusov. Menšia časť klientov Neptunu, ktorá nevycestovala, si teraz uplatňuje nárok na vrátenie peňazí“.

Slovenská asociácia cestovných kancelárií považuje riešenie prípadu Neptuna za správny. Generálna sekretárka asociácie Jana Kozubová hovorí: „Klient sa o problémoch vôbec nemá dozvedieť a už vôbec nie pre ne trpieť. Keď cestovná kancelária skrachuje, všetko sa má vybaviť len na úrovni vzťahov medzi ňou a poisťovňou.“

TÁŇA RUNDESOVÁ

Pri kupovaní zájazdu musí dať cestovka klientovi aj doklad o poistení proti krachu

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje, či sú cestovné kancelárie poistené pre prípad úpadku. Do konca júla ich skontrolovala 80 a v auguste v kontrolách pokračovala (celkovo pôsobí na trhu niekoľko stoviek cestovných kancelárií). Pochybnosti mala podľa čiastkových záverov len v jednom prípade.

Inšpektori preverovali aj to, či zákazníci dostávajú pri kúpe zájazdu i doklad o poistení cestovky proti krachu. Helena Homolová z ústredného inšpektorátu SOI hovorí, že ak cestovná kancelária, alebo agentúra doklad nevydá, inšpektori to považujú za závažné nesplnenie zákonnej povinnosti. „Žiadna cestovná kancelária sa nemôže vyhovárať, že doklad jej nedodala poisťovňa. Musí si ho od nej vyžiadať. Cestovná kancelária je zodpovedná pred klientom, teda objednávateľom zájazdu“.

Skryť Vypnúť reklamu

Za obsah dokladu ale zodpovedá poisťovňa. Podľa Jany Kozubovej zastupujúcej Slovenskú asociáciu cestovných kancelárií stáva sa, že poisťovne si túto povinnosť zľahčia a klient sa z ich dokladu (certifikátu) nedozvie, koho má kontaktovať, ak bude mať v zahraničí problémy.

(ru)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 942
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 626
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 723
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 123
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 863
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 606
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 988
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 814
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 205
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 179
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu