Ak dve cestovky skrachujú, nie je to to isté

BRATISLAVA - V letnej sezóne skrachovali dve cestovné kancelárie. Klienti jednej mali problémy, vycestovaní klienti druhej na to ani neprišli.

Spišskonovoveská cestovná kancelária Miratrans nechala približne 40 dovolenkárov v Bulharsku. Domov sa vracali autobusom, hoci mali priletieť.

130 dovolenkárov cestovnej kancelárie Neptun sa o jej krachu v deň odchodu k moru ani nedozvedelo. Nastúpili na pobyt, zrekreovali sa a pricestovali späť. O úpadku bratislavskej cestovky sa dopočuli až doma. Náklady za skrachovanú cestovku zaplatila poisťovňa.

Obe kancelárie boli podľa zákona poistené proti insolventnosti. Klienti Miratransu, ktorí si pobyt kúpili v sprostredkovateľskej agentúre v Poprade, netušili, že pri pulte majú dostať aj certifikát o poistení proti krachu. „Nevedela som, že mi ho majú dať s dokladom o kúpe, tak som ho nežiadala,“ hovorí jedna z účastníčok zájazdu Lenka Petrová z Popradu. „Pokiaľ viem, nedostali ho ani iní.“

Certifikát vystavujú poisťovne - ako záväzok, že sa postarajú o turistov, ak cestovka bude mať finančné problémy - ale klientovi ho má odovzdať ten, u koho si kupuje zájazd. Pre turistu sú z certifikátu veľmi dôležité informácie, kam sa má obrátiť, ak nastanú problémy.

„Majiteľ bulharského hotela nás zadržiaval, pretože majiteľka Miratransu mala uňho dlh. Nevedeli sme, kde hľadať pomoc a ako sa dostať domov,“ spomína Petrová. Dovolenkári si zaplatili pomoc v prípade krachu, ale nevedeli, že sa treba skontaktovať s poisťovňou Kooperativa na Slovensku.

Podarilo sa im to len náhodou. „Vo štvrtok dal niekto z našej skupiny poisťovni telefonický oznam, na druhý deň prišli prvé pokyny a autobus po nás prišiel v nedeľu. Trojdňový pobyt navyše sme neplatili my, ale poisťovňa.“

Cestovná kancelária Neptun naopak svoju insolventnosť riadne oznámila. Svojej poisťovni Union napísala, že nedokáže zaplatiť pobyty klientov v zahraničí. Poisťovňa zaplatila za cestovku. Peter Ferjenčík z poisťovne: „Našťastie bol to už jeden z posledných turnusov. Menšia časť klientov Neptunu, ktorá nevycestovala, si teraz uplatňuje nárok na vrátenie peňazí“.

Slovenská asociácia cestovných kancelárií považuje riešenie prípadu Neptuna za správny. Generálna sekretárka asociácie Jana Kozubová hovorí: „Klient sa o problémoch vôbec nemá dozvedieť a už vôbec nie pre ne trpieť. Keď cestovná kancelária skrachuje, všetko sa má vybaviť len na úrovni vzťahov medzi ňou a poisťovňou.“

TÁŇA RUNDESOVÁ

Pri kupovaní zájazdu musí dať cestovka klientovi aj doklad o poistení proti krachu

Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje, či sú cestovné kancelárie poistené pre prípad úpadku. Do konca júla ich skontrolovala 80 a v auguste v kontrolách pokračovala (celkovo pôsobí na trhu niekoľko stoviek cestovných kancelárií). Pochybnosti mala podľa čiastkových záverov len v jednom prípade.

Inšpektori preverovali aj to, či zákazníci dostávajú pri kúpe zájazdu i doklad o poistení cestovky proti krachu. Helena Homolová z ústredného inšpektorátu SOI hovorí, že ak cestovná kancelária, alebo agentúra doklad nevydá, inšpektori to považujú za závažné nesplnenie zákonnej povinnosti. „Žiadna cestovná kancelária sa nemôže vyhovárať, že doklad jej nedodala poisťovňa. Musí si ho od nej vyžiadať. Cestovná kancelária je zodpovedná pred klientom, teda objednávateľom zájazdu“.

Za obsah dokladu ale zodpovedá poisťovňa. Podľa Jany Kozubovej zastupujúcej Slovenskú asociáciu cestovných kancelárií stáva sa, že poisťovne si túto povinnosť zľahčia a klient sa z ich dokladu (certifikátu) nedozvie, koho má kontaktovať, ak bude mať v zahraničí problémy.

(ru)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 182
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 038
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 779
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 278
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 204
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 040
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 931
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 850
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 671
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 347