Ak dve cestovky skrachujú, nie je to to isté

BRATISLAVA - V letnej sezóne skrachovali dve cestovné kancelárie. Klienti jednej mali problémy, vycestovaní klienti druhej na to ani neprišli.

Spišskonovoveská cestovná kancelária Miratrans nechala približne 40 dovolenkárov v Bulharsku. Domov sa vracali autobusom, hoci mali priletieť.

130 dovolenkárov cestovnej kancelárie Neptun sa o jej krachu v deň odchodu k moru ani nedozvedelo. Nastúpili na pobyt, zrekreovali sa a pricestovali späť. O úpadku bratislavskej cestovky sa dopočuli až doma. Náklady za skrachovanú cestovku zaplatila poisťovňa.

Obe kancelárie boli podľa zákona poistené proti insolventnosti. Klienti Miratransu, ktorí si pobyt kúpili v sprostredkovateľskej agentúre v Poprade, netušili, že pri pulte majú dostať aj certifikát o poistení proti krachu. „Nevedela som, že mi ho majú dať s dokladom o kúpe, tak som ho nežiadala,“ hovorí jedna z účastníčok zájazdu Lenka Petrová z Popradu. „Pokiaľ viem, nedostali ho ani iní.“

Certifikát vystavujú poisťovne - ako záväzok, že sa postarajú o turistov, ak cestovka bude mať finančné problémy - ale klientovi ho má odovzdať ten, u koho si kupuje zájazd. Pre turistu sú z certifikátu veľmi dôležité informácie, kam sa má obrátiť, ak nastanú problémy.

„Majiteľ bulharského hotela nás zadržiaval, pretože majiteľka Miratransu mala uňho dlh. Nevedeli sme, kde hľadať pomoc a ako sa dostať domov,“ spomína Petrová. Dovolenkári si zaplatili pomoc v prípade krachu, ale nevedeli, že sa treba skontaktovať s poisťovňou Kooperativa na Slovensku.

Podarilo sa im to len náhodou. „Vo štvrtok dal niekto z našej skupiny poisťovni telefonický oznam, na druhý deň prišli prvé pokyny a autobus po nás prišiel v nedeľu. Trojdňový pobyt navyše sme neplatili my, ale poisťovňa.“

Cestovná kancelária Neptun naopak svoju insolventnosť riadne oznámila. Svojej poisťovni Union napísala, že nedokáže zaplatiť pobyty klientov v zahraničí. Poisťovňa zaplatila za cestovku. Peter Ferjenčík z poisťovne: „Našťastie bol to už jeden z posledných turnusov. Menšia časť klientov Neptunu, ktorá nevycestovala, si teraz uplatňuje nárok na vrátenie peňazí“.

Slovenská asociácia cestovných kancelárií považuje riešenie prípadu Neptuna za správny. Generálna sekretárka asociácie Jana Kozubová hovorí: „Klient sa o problémoch vôbec nemá dozvedieť a už vôbec nie pre ne trpieť. Keď cestovná kancelária skrachuje, všetko sa má vybaviť len na úrovni vzťahov medzi ňou a poisťovňou.“

TÁŇA RUNDESOVÁ

Pri kupovaní zájazdu musí dať cestovka klientovi aj doklad o poistení proti krachu

Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje, či sú cestovné kancelárie poistené pre prípad úpadku. Do konca júla ich skontrolovala 80 a v auguste v kontrolách pokračovala (celkovo pôsobí na trhu niekoľko stoviek cestovných kancelárií). Pochybnosti mala podľa čiastkových záverov len v jednom prípade.

Inšpektori preverovali aj to, či zákazníci dostávajú pri kúpe zájazdu i doklad o poistení cestovky proti krachu. Helena Homolová z ústredného inšpektorátu SOI hovorí, že ak cestovná kancelária, alebo agentúra doklad nevydá, inšpektori to považujú za závažné nesplnenie zákonnej povinnosti. „Žiadna cestovná kancelária sa nemôže vyhovárať, že doklad jej nedodala poisťovňa. Musí si ho od nej vyžiadať. Cestovná kancelária je zodpovedná pred klientom, teda objednávateľom zájazdu“.

Za obsah dokladu ale zodpovedá poisťovňa. Podľa Jany Kozubovej zastupujúcej Slovenskú asociáciu cestovných kancelárií stáva sa, že poisťovne si túto povinnosť zľahčia a klient sa z ich dokladu (certifikátu) nedozvie, koho má kontaktovať, ak bude mať v zahraničí problémy.

(ru)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 947
  2. Od septembra opäť po starom 5 050
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 472
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 585
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 817
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 771
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 280
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 262
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 057
  10. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 026