SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Ak dve cestovky skrachujú, nie je to to isté

BRATISLAVA - V letnej sezóne skrachovali dve cestovné kancelárie. Klienti jednej mali problémy, vycestovaní klienti druhej na to ani neprišli.

Spišskonovoveská cestovná kancelária Miratrans nechala približne 40 dovolenkárov v Bulharsku. Domov sa vracali autobusom, hoci mali priletieť.

130 dovolenkárov cestovnej kancelárie Neptun sa o jej krachu v deň odchodu k moru ani nedozvedelo. Nastúpili na pobyt, zrekreovali sa a pricestovali späť. O úpadku bratislavskej cestovky sa dopočuli až doma. Náklady za skrachovanú cestovku zaplatila poisťovňa.

Obe kancelárie boli podľa zákona poistené proti insolventnosti. Klienti Miratransu, ktorí si pobyt kúpili v sprostredkovateľskej agentúre v Poprade, netušili, že pri pulte majú dostať aj certifikát o poistení proti krachu. „Nevedela som, že mi ho majú dať s dokladom o kúpe, tak som ho nežiadala,“ hovorí jedna z účastníčok zájazdu Lenka Petrová z Popradu. „Pokiaľ viem, nedostali ho ani iní.“

Skryť Vypnúť reklamu

Certifikát vystavujú poisťovne - ako záväzok, že sa postarajú o turistov, ak cestovka bude mať finančné problémy - ale klientovi ho má odovzdať ten, u koho si kupuje zájazd. Pre turistu sú z certifikátu veľmi dôležité informácie, kam sa má obrátiť, ak nastanú problémy.

„Majiteľ bulharského hotela nás zadržiaval, pretože majiteľka Miratransu mala uňho dlh. Nevedeli sme, kde hľadať pomoc a ako sa dostať domov,“ spomína Petrová. Dovolenkári si zaplatili pomoc v prípade krachu, ale nevedeli, že sa treba skontaktovať s poisťovňou Kooperativa na Slovensku.

Podarilo sa im to len náhodou. „Vo štvrtok dal niekto z našej skupiny poisťovni telefonický oznam, na druhý deň prišli prvé pokyny a autobus po nás prišiel v nedeľu. Trojdňový pobyt navyše sme neplatili my, ale poisťovňa.“

Skryť Vypnúť reklamu

Cestovná kancelária Neptun naopak svoju insolventnosť riadne oznámila. Svojej poisťovni Union napísala, že nedokáže zaplatiť pobyty klientov v zahraničí. Poisťovňa zaplatila za cestovku. Peter Ferjenčík z poisťovne: „Našťastie bol to už jeden z posledných turnusov. Menšia časť klientov Neptunu, ktorá nevycestovala, si teraz uplatňuje nárok na vrátenie peňazí“.

Slovenská asociácia cestovných kancelárií považuje riešenie prípadu Neptuna za správny. Generálna sekretárka asociácie Jana Kozubová hovorí: „Klient sa o problémoch vôbec nemá dozvedieť a už vôbec nie pre ne trpieť. Keď cestovná kancelária skrachuje, všetko sa má vybaviť len na úrovni vzťahov medzi ňou a poisťovňou.“

TÁŇA RUNDESOVÁ

Pri kupovaní zájazdu musí dať cestovka klientovi aj doklad o poistení proti krachu

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje, či sú cestovné kancelárie poistené pre prípad úpadku. Do konca júla ich skontrolovala 80 a v auguste v kontrolách pokračovala (celkovo pôsobí na trhu niekoľko stoviek cestovných kancelárií). Pochybnosti mala podľa čiastkových záverov len v jednom prípade.

Inšpektori preverovali aj to, či zákazníci dostávajú pri kúpe zájazdu i doklad o poistení cestovky proti krachu. Helena Homolová z ústredného inšpektorátu SOI hovorí, že ak cestovná kancelária, alebo agentúra doklad nevydá, inšpektori to považujú za závažné nesplnenie zákonnej povinnosti. „Žiadna cestovná kancelária sa nemôže vyhovárať, že doklad jej nedodala poisťovňa. Musí si ho od nej vyžiadať. Cestovná kancelária je zodpovedná pred klientom, teda objednávateľom zájazdu“.

Skryť Vypnúť reklamu

Za obsah dokladu ale zodpovedá poisťovňa. Podľa Jany Kozubovej zastupujúcej Slovenskú asociáciu cestovných kancelárií stáva sa, že poisťovne si túto povinnosť zľahčia a klient sa z ich dokladu (certifikátu) nedozvie, koho má kontaktovať, ak bude mať v zahraničí problémy.

(ru)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 546
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 574
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 149
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 003
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 791
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 535
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 912
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 653
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 596
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 499
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu