SME

Ak dve cestovky skrachujú, nie je to to isté

BRATISLAVA - V letnej sezóne skrachovali dve cestovné kancelárie. Klienti jednej mali problémy, vycestovaní klienti druhej na to ani neprišli.

Spišskonovoveská cestovná kancelária Miratrans nechala približne 40 dovolenkárov v Bulharsku. Domov sa vracali autobusom, hoci mali priletieť.

130 dovolenkárov cestovnej kancelárie Neptun sa o jej krachu v deň odchodu k moru ani nedozvedelo. Nastúpili na pobyt, zrekreovali sa a pricestovali späť. O úpadku bratislavskej cestovky sa dopočuli až doma. Náklady za skrachovanú cestovku zaplatila poisťovňa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obe kancelárie boli podľa zákona poistené proti insolventnosti. Klienti Miratransu, ktorí si pobyt kúpili v sprostredkovateľskej agentúre v Poprade, netušili, že pri pulte majú dostať aj certifikát o poistení proti krachu. „Nevedela som, že mi ho majú dať s dokladom o kúpe, tak som ho nežiadala,“ hovorí jedna z účastníčok zájazdu Lenka Petrová z Popradu. „Pokiaľ viem, nedostali ho ani iní.“

SkryťVypnúť reklamu

Certifikát vystavujú poisťovne - ako záväzok, že sa postarajú o turistov, ak cestovka bude mať finančné problémy - ale klientovi ho má odovzdať ten, u koho si kupuje zájazd. Pre turistu sú z certifikátu veľmi dôležité informácie, kam sa má obrátiť, ak nastanú problémy.

„Majiteľ bulharského hotela nás zadržiaval, pretože majiteľka Miratransu mala uňho dlh. Nevedeli sme, kde hľadať pomoc a ako sa dostať domov,“ spomína Petrová. Dovolenkári si zaplatili pomoc v prípade krachu, ale nevedeli, že sa treba skontaktovať s poisťovňou Kooperativa na Slovensku.

Podarilo sa im to len náhodou. „Vo štvrtok dal niekto z našej skupiny poisťovni telefonický oznam, na druhý deň prišli prvé pokyny a autobus po nás prišiel v nedeľu. Trojdňový pobyt navyše sme neplatili my, ale poisťovňa.“

SkryťVypnúť reklamu

Cestovná kancelária Neptun naopak svoju insolventnosť riadne oznámila. Svojej poisťovni Union napísala, že nedokáže zaplatiť pobyty klientov v zahraničí. Poisťovňa zaplatila za cestovku. Peter Ferjenčík z poisťovne: „Našťastie bol to už jeden z posledných turnusov. Menšia časť klientov Neptunu, ktorá nevycestovala, si teraz uplatňuje nárok na vrátenie peňazí“.

Slovenská asociácia cestovných kancelárií považuje riešenie prípadu Neptuna za správny. Generálna sekretárka asociácie Jana Kozubová hovorí: „Klient sa o problémoch vôbec nemá dozvedieť a už vôbec nie pre ne trpieť. Keď cestovná kancelária skrachuje, všetko sa má vybaviť len na úrovni vzťahov medzi ňou a poisťovňou.“

TÁŇA RUNDESOVÁ

Pri kupovaní zájazdu musí dať cestovka klientovi aj doklad o poistení proti krachu

SkryťVypnúť reklamu

Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje, či sú cestovné kancelárie poistené pre prípad úpadku. Do konca júla ich skontrolovala 80 a v auguste v kontrolách pokračovala (celkovo pôsobí na trhu niekoľko stoviek cestovných kancelárií). Pochybnosti mala podľa čiastkových záverov len v jednom prípade.

Inšpektori preverovali aj to, či zákazníci dostávajú pri kúpe zájazdu i doklad o poistení cestovky proti krachu. Helena Homolová z ústredného inšpektorátu SOI hovorí, že ak cestovná kancelária, alebo agentúra doklad nevydá, inšpektori to považujú za závažné nesplnenie zákonnej povinnosti. „Žiadna cestovná kancelária sa nemôže vyhovárať, že doklad jej nedodala poisťovňa. Musí si ho od nej vyžiadať. Cestovná kancelária je zodpovedná pred klientom, teda objednávateľom zájazdu“.

SkryťVypnúť reklamu

Za obsah dokladu ale zodpovedá poisťovňa. Podľa Jany Kozubovej zastupujúcej Slovenskú asociáciu cestovných kancelárií stáva sa, že poisťovne si túto povinnosť zľahčia a klient sa z ich dokladu (certifikátu) nedozvie, koho má kontaktovať, ak bude mať v zahraničí problémy.

(ru)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 382
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 886
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 821
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 401
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 407
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 097
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 650
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 27 004
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 375
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 132
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 842
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 263
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu