SME
Streda, 7. jún, 2023 | Meniny má Róbert

Nový most je aj po 30 rokoch v dobrom stave

Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň .


Základom statiky Nového mosta sú nosné káble, ktoré vedú vnútrajškom mosta. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň mostu neublížila a je v perfektnom stave. Kontroverzný most, ktorému sa ešte dnes vyčíta devastácia historickej časti mesta, získal vlani cenu Stavba storočia. Hĺbkovou kontrolou prechádza každé tri roky. Pri údržbe pomáha horolezecký klub IAMES. Od spôsobu údržby závisí jeho životnosť. „Prepočty únavy materiálu ukázali, že most vydrží sto rokov,“ potvrdil expert magistrátu na mostné konštrukcie Alexander Tesár.

Vnútri telesa mosta (pod vozovkou) sú vodovodné potrubia, telefónne a optické káble. Vnútrajšok nezodpovedá hrôzostrašným mýtom o hrdzavých konštrukciách. Vstup monitorujú elektronicky a akýkoľvek pohyb v moste zachytí počítač v stredisku na Dlhých dieloch.

Hoci sa most spolu s kaviarňou považuje za inžiniersky dokonalé dielo, ktoré môžeme ukazovať turistom, kaviareň je prázdna a neatraktívna. Ceny v nej sú prehnane vysoké a zariadenie pripomína časy socializmu. Ani okolie pod mostom na petržalskej strane ničím neláka. Kaviareň prevádzkuje súkromný nájomca, takisto okolie pod mostom. Dohodnúť sa s ním o zmene v prevádzkovaní Bystrice sa mestu zatiaľ nepodarilo. Eva Uhliariková povedala, že sa prehodnocuje nájomná zmluva.

Most je dlhý 1869,1 metra. Tvorí ho oceľový hlavný trám s rozpätím 303 metrov nad riekou. Trám je zavesený v troch bodoch nosnými káblami na šikmom pylóne na petržalskej strane. Nosné laná sú zakotvené do hlavného trámu a na šikmom priečelí pylóna. Hmotnosť oceľovej konštrukcie hlavného trámu mosta, stojok a pylóna je 7537 ton, hmotnosť nosných káblov je 610 ton. Reštaurácia Bystrica sa nachádza vo výške 83 metrov nad zemou. Náklady na výstavbu mosta boli 310 miliónov Kčs. (dro)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  3. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  4. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Super zábava, super deň
  2. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  3. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  4. Čo priznali rodičia?
  5. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  6. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 14 802
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 140
  3. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 643
  4. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 8 438
  5. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 736
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 6 096
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 953
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 631
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  6. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 18 740
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 10 912
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 646
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 795
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 7 140
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 790
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 958
  8. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 5 117
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu