Nový most je aj po 30 rokoch v dobrom stave

Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň .


Základom statiky Nového mosta sú nosné káble, ktoré vedú vnútrajškom mosta. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň mostu neublížila a je v perfektnom stave. Kontroverzný most, ktorému sa ešte dnes vyčíta devastácia historickej časti mesta, získal vlani cenu Stavba storočia. Hĺbkovou kontrolou prechádza každé tri roky. Pri údržbe pomáha horolezecký klub IAMES. Od spôsobu údržby závisí jeho životnosť. „Prepočty únavy materiálu ukázali, že most vydrží sto rokov,“ potvrdil expert magistrátu na mostné konštrukcie Alexander Tesár.

Vnútri telesa mosta (pod vozovkou) sú vodovodné potrubia, telefónne a optické káble. Vnútrajšok nezodpovedá hrôzostrašným mýtom o hrdzavých konštrukciách. Vstup monitorujú elektronicky a akýkoľvek pohyb v moste zachytí počítač v stredisku na Dlhých dieloch.

Hoci sa most spolu s kaviarňou považuje za inžiniersky dokonalé dielo, ktoré môžeme ukazovať turistom, kaviareň je prázdna a neatraktívna. Ceny v nej sú prehnane vysoké a zariadenie pripomína časy socializmu. Ani okolie pod mostom na petržalskej strane ničím neláka. Kaviareň prevádzkuje súkromný nájomca, takisto okolie pod mostom. Dohodnúť sa s ním o zmene v prevádzkovaní Bystrice sa mestu zatiaľ nepodarilo. Eva Uhliariková povedala, že sa prehodnocuje nájomná zmluva.

Most je dlhý 1869,1 metra. Tvorí ho oceľový hlavný trám s rozpätím 303 metrov nad riekou. Trám je zavesený v troch bodoch nosnými káblami na šikmom pylóne na petržalskej strane. Nosné laná sú zakotvené do hlavného trámu a na šikmom priečelí pylóna. Hmotnosť oceľovej konštrukcie hlavného trámu mosta, stojok a pylóna je 7537 ton, hmotnosť nosných káblov je 610 ton. Reštaurácia Bystrica sa nachádza vo výške 83 metrov nad zemou. Náklady na výstavbu mosta boli 310 miliónov Kčs. (dro)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  5. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 825
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 682
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 118
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 535
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 583
  6. Splnený sen 2 263
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 784
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 134
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 122
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 994