Letectvo sa zo šoku a škôd spamätáva dodnes

BRATISLAVA - Celosvetová letecká doprava cíti vplyvy zo šoku po teroristických útokoch dodnes. Pre strach z lietania sa už tisíce pasažierov preorientovali na iné druhy dopravy, mnohým nevyhovujú sprísnené opatrenia, ktoré neraz zapríčinia zdržanie.

Celkovo počet leteckých cestujúcich neklesol dramaticky - približne o štyri percentá. Ale letov cez Atlantik je takmer o tretinu menej. Americká letecká firma Delta Air Lines, ktorá má zastúpenie aj u nás, však môže hovoriť o šťastí. „Deltu zasiahol pokles cestujúcich len bezprostredne po 11. septembri. Vtedy sme stratili asi polovicu cestujúcich. Trvalo to jeden-dva mesiace,“ hovorí vedúci slovenskej pobočky Ladislav Henter. „ Mali sme šťastie, že pokles nás nezasiahol dlhodobo ako iné spoločnosti USA. Možno vďaka tomu, že sídlo nemáme v New Yorku, ale v Atlante.“

British Airways zrušili do 48 hodín po 11. septembri lety s 12-tisíc cestujúcimi. Počas celého týždňa znížili dopravu o 60 percent a prišli o 48 miliónov dolárov. Všetky lety do USA obnovili do necelých dvoch týždňov.

Udalosti urýchlili dlhodobé zoštíhľovanie tejto mamutej spoločnosti. Stiahla 22 lietadiel, zrušila 14 letových ciest a do budúceho marca prepustí 10-tisíc ľudí.

Na veľké zmeny sa po celosvetovom leteckom šoku odhodlal aj ďalší obor - Lufthansa. Prehodnotila linky, stiahla 43 lietadiel, potom 18 znova nasadila. Ďalekosiahlo znižuje náklady, neprijíma nových ľudí, odložila niektoré projekty. Jej vedúci pracovníci súhlasili s nižšími platmi.

Viditeľné úbytky zaznamenali po 11. septembri aj ďalšie spoločnosti. Zástupca hovorcu LOT vo Varšave Andrzej Kozlowski hovorí, že v rezerváciách to bolo o 10 až 15 percent, ale len asi na dva mesiace. „Do konca roka sa to vyrovnalo.“

ČSA prišli pre udalosti z 11. septembra asi o stotisíc cestujúcich. „Veríme, že vplyv krízy odznie do konca tohto roku,“ hovorí riaditeľ ČSA na Slovensku Peter Krutý.

Air France podľa vedúceho generálneho zastúpenia pre Slovensko Antona Bekera nerušila lety ani neznižovala personál. „Iba na niektorých letoch dočasne lietali lietadlá s menšou kapacitou. Nezaviedli sme ani bezpečnostné poplatky. Pokles cestujúcich bol minimálny.“

Dnes všetky oslovené spoločnosti bežne lietajú cez Atlantik podľa rozpisov. (ru)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 22 187
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 311
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 373
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 244
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 942
  6. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 848
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 803
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 770
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672