SME

Letectvo sa zo šoku a škôd spamätáva dodnes

BRATISLAVA - Celosvetová letecká doprava cíti vplyvy zo šoku po teroristických útokoch dodnes. Pre strach z lietania sa už tisíce pasažierov preorientovali na iné druhy dopravy, mnohým nevyhovujú sprísnené opatrenia, ktoré neraz zapríčinia zdržanie.

Celkovo počet leteckých cestujúcich neklesol dramaticky - približne o štyri percentá. Ale letov cez Atlantik je takmer o tretinu menej. Americká letecká firma Delta Air Lines, ktorá má zastúpenie aj u nás, však môže hovoriť o šťastí. „Deltu zasiahol pokles cestujúcich len bezprostredne po 11. septembri. Vtedy sme stratili asi polovicu cestujúcich. Trvalo to jeden-dva mesiace,“ hovorí vedúci slovenskej pobočky Ladislav Henter. „ Mali sme šťastie, že pokles nás nezasiahol dlhodobo ako iné spoločnosti USA. Možno vďaka tomu, že sídlo nemáme v New Yorku, ale v Atlante.“

SkryťVypnúť reklamu

British Airways zrušili do 48 hodín po 11. septembri lety s 12-tisíc cestujúcimi. Počas celého týždňa znížili dopravu o 60 percent a prišli o 48 miliónov dolárov. Všetky lety do USA obnovili do necelých dvoch týždňov.

Udalosti urýchlili dlhodobé zoštíhľovanie tejto mamutej spoločnosti. Stiahla 22 lietadiel, zrušila 14 letových ciest a do budúceho marca prepustí 10-tisíc ľudí.

Na veľké zmeny sa po celosvetovom leteckom šoku odhodlal aj ďalší obor - Lufthansa. Prehodnotila linky, stiahla 43 lietadiel, potom 18 znova nasadila. Ďalekosiahlo znižuje náklady, neprijíma nových ľudí, odložila niektoré projekty. Jej vedúci pracovníci súhlasili s nižšími platmi.

Viditeľné úbytky zaznamenali po 11. septembri aj ďalšie spoločnosti. Zástupca hovorcu LOT vo Varšave Andrzej Kozlowski hovorí, že v rezerváciách to bolo o 10 až 15 percent, ale len asi na dva mesiace. „Do konca roka sa to vyrovnalo.“

SkryťVypnúť reklamu

ČSA prišli pre udalosti z 11. septembra asi o stotisíc cestujúcich. „Veríme, že vplyv krízy odznie do konca tohto roku,“ hovorí riaditeľ ČSA na Slovensku Peter Krutý.

Air France podľa vedúceho generálneho zastúpenia pre Slovensko Antona Bekera nerušila lety ani neznižovala personál. „Iba na niektorých letoch dočasne lietali lietadlá s menšou kapacitou. Nezaviedli sme ani bezpečnostné poplatky. Pokles cestujúcich bol minimálny.“

Dnes všetky oslovené spoločnosti bežne lietajú cez Atlantik podľa rozpisov. (ru)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 068
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 003
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 987
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 557
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 474
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 975
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 426
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 600
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 507
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 451
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 361
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 442
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu