Letectvo sa zo šoku a škôd spamätáva dodnes

BRATISLAVA - Celosvetová letecká doprava cíti vplyvy zo šoku po teroristických útokoch dodnes. Pre strach z lietania sa už tisíce pasažierov preorientovali na iné druhy dopravy, mnohým nevyhovujú sprísnené opatrenia, ktoré neraz zapríčinia zdržanie.

Celkovo počet leteckých cestujúcich neklesol dramaticky - približne o štyri percentá. Ale letov cez Atlantik je takmer o tretinu menej. Americká letecká firma Delta Air Lines, ktorá má zastúpenie aj u nás, však môže hovoriť o šťastí. „Deltu zasiahol pokles cestujúcich len bezprostredne po 11. septembri. Vtedy sme stratili asi polovicu cestujúcich. Trvalo to jeden-dva mesiace,“ hovorí vedúci slovenskej pobočky Ladislav Henter. „ Mali sme šťastie, že pokles nás nezasiahol dlhodobo ako iné spoločnosti USA. Možno vďaka tomu, že sídlo nemáme v New Yorku, ale v Atlante.“

British Airways zrušili do 48 hodín po 11. septembri lety s 12-tisíc cestujúcimi. Počas celého týždňa znížili dopravu o 60 percent a prišli o 48 miliónov dolárov. Všetky lety do USA obnovili do necelých dvoch týždňov.

Udalosti urýchlili dlhodobé zoštíhľovanie tejto mamutej spoločnosti. Stiahla 22 lietadiel, zrušila 14 letových ciest a do budúceho marca prepustí 10-tisíc ľudí.

Na veľké zmeny sa po celosvetovom leteckom šoku odhodlal aj ďalší obor - Lufthansa. Prehodnotila linky, stiahla 43 lietadiel, potom 18 znova nasadila. Ďalekosiahlo znižuje náklady, neprijíma nových ľudí, odložila niektoré projekty. Jej vedúci pracovníci súhlasili s nižšími platmi.

Viditeľné úbytky zaznamenali po 11. septembri aj ďalšie spoločnosti. Zástupca hovorcu LOT vo Varšave Andrzej Kozlowski hovorí, že v rezerváciách to bolo o 10 až 15 percent, ale len asi na dva mesiace. „Do konca roka sa to vyrovnalo.“

ČSA prišli pre udalosti z 11. septembra asi o stotisíc cestujúcich. „Veríme, že vplyv krízy odznie do konca tohto roku,“ hovorí riaditeľ ČSA na Slovensku Peter Krutý.

Air France podľa vedúceho generálneho zastúpenia pre Slovensko Antona Bekera nerušila lety ani neznižovala personál. „Iba na niektorých letoch dočasne lietali lietadlá s menšou kapacitou. Nezaviedli sme ani bezpečnostné poplatky. Pokles cestujúcich bol minimálny.“

Dnes všetky oslovené spoločnosti bežne lietajú cez Atlantik podľa rozpisov. (ru)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 844
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 254
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 162
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 129
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 607
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 413
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 408
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 085
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 862