SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Najkrajšie vodné kanály sú vo Francúzsku

Po vode sa dostanete aj na málo prístupné miesta. Nechajte sa zlákať dobrodružstvom a vyberte sa na plavbu po Francúzsku, Írsku či k našim susedom.

Uvažovali ste niekedy nad tým, že by ste krajinou cestovali inak než po ceste? Napríklad loďou? Dá sa to a nemusíte mať pritom ani žiadny kapitánsky kurz.

Jednoducho si požičiate loď, ktorá vám bude vyhovovať, absolvujete krátke školenie jej ovládania, prechodu cez vodné komory a potom sa už stávate kapitánom vy. Nalodíte sa a môžete vyraziť.

Netlačíte sa v cestných zápchach, počas jazdy môžete popíjať vínko, objavujete zákutia a pohľady, o ktorých by ste sa inak ani nedozvedeli, a najmä môžete kedykoľvek zastaviť.

Netreba sa báť

Lákavé trasy nájdete kdekoľvek v Európe. Loďou po vnútrozemí môžete vyštartovať vo Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Holandsku, Belgicku, Anglicku, Írsku a v ďalších krajinách. K dispozícii bývajú spravidla riečne lode alebo jachty a na výber máte ich rôzne varianty.

Líšia sa počtom lôžok, požičať si môžete loď len pre dve osoby a stráviť romantický výlet s partnerom alebo si vezmete väčšiu, štvor-, osem- alebo až dvanásťmiestnu loď pre rodinu či priateľov.

Lode sú tiež rôzne vybavené, luxusnejšie a drahšie verzie majú niekoľko kabín s vlastnou toaletou a sprchou. Ale všeobecne platí, že pobyt na lodi si vyžaduje trochu spartanskejší spôsob bývania.

Žiadne miesto tam nie je nevyužité, a tak sa treba pripraviť na trošku tolerantnosti. Možno sa pozastavíte nad tým, či sa na loď oplatí ísť mimo leta, keď sa už nedá kúpať.

1.jpg

Ballyconnel, Írsko

Takéto putovanie ponúka iné zážitky a najmä má celkom inú, slobodnejšiu atmosféru, ako keď sa ubytujete niekde v hoteli. A netreba sa obávať, že by vám bolo v chladnejších mesiacoch zima, na lodiach sa dá totiž dobre zakúriť, slúžia vlastne ako hausbót.

Niektoré spoločnosti lode požičiavajú do konca októbra, novembra alebo dokonca počas celého roka, takže len treba pohľadať, čo vám bude vyhovovať. Ceny sú mimo hlavnej sezóny, samozrejme, nižšie, zľavy mávajú napríklad aj rodiny s deťmi a výhodné ponuky získate, aj keď si v predstihu rezervujete loď na nasledujúci rok. Prenájom menšej lode v chladnejšom období na týždeň vás teraz môže vyjsť približne na 700 eur.

Kam vyraziť?

Sieť kanálov vo Francúzsku sa považuje za najdlhšiu, najhustejšiu a najzaujímavejšiu v Európe i vo svete. Má osemtisíc kilometrov, po ktorých premávajú penichette – nájomné riečne lode s plnou výbavou, a jachty. Na jeseň je vhodné vybrať sa na juh krajiny vďaka miernej stredomorskej klíme, aj v októbri tam býva dvadsať stupňov.

Svetoznámy je kanál Midi, ktorý je spolu s neďalekým stredovekým mestom Carcassonne zapísaný do zoznamu svetového dedičstva UNESCO. Kanál meria dvestoštyridsať kilometrov a spája Stredozemné more s Atlantickým oceánom.

3.jpg

Kanál Midi pri stredovekom meste Carcassone

Krajina na jeho brehoch vyzerá ako z rozprávky, voda preteká cez vlniace sa vinice, stredoveké kamenné mestečká, ktoré ponúkajú na svojich brehoch tradičné reštaurácie a miestne špeciality s domácim vínom.

Známa je tiež dlhá tristoročná platanová aleja, ktorá vytvára nad vodou úžasný tunel. Kanál vytvoril v sedemnástom storočí barón Pierre-Paul Riquet, aby urýchlil prepravu tovaru.

Výstavba trvala štrnásť rokov a keďže najvyšší bod kanálu je stodeväťdesiat metrov nad hladinou mora, navrhol systém umelých nádrží, cez ktoré loď zdoláva výškový rozdiel. Mnohé sa uchovali dodnes v pôvodnom stave. Krásna je tiež plavba južnou časťou Provensalska. Do mora sa tam vlieva rieka Rhône a vytvára najdlhšiu riečnu deltu v západnej Európe. Vďaka rovine tam netreba veľa plavebných komôr.

Vo voľnej krajine sa môžete priblížiť stovkám plameniakov, na pastvinách uvidíte miestne plemeno čierneho dobytka, špeciality z jeho mäsa môžete ochutnať v miestnych reštauráciách a na lúkach sa pasie špeciálne vyšľachtené plemeno bieleho koňa, na ktorom stále jazdia tradiční miestni kovboji. Neďaleko delty tiež ležia historické mestá Arles a Avignon.

Na zelenom ostrove

Trošku inú, drsnejšiu romantiku môžete nájsť na kanáloch v Severnom Írsku, ktoré sa vlnia vždy zelenou magickou krajinou. Lode sa tu dajú požičať počas celého roka. Nezabudnuteľný zážitok prináša spoločný riečny a kanálový systém Ballinamore – Ballyconnel, na ktorom môžete objavovať nádherné zákutia divokej prírody.

Po vode sa dostanete do príjemných mestečiek, dediniek a pubov, kde sa môžete zoznámiť s miestnymi špecialitami a ochutnať domáce pivo. Vodná cesta je dlhá šesťdesiattri kilometrov a má šestnásť plavebných komôr, ktoré sa ovládajú elektronicky špeciálnou kartou.

4.jpg

Enniskillen, hrad pri kanáli, Írsko

Vedie aj cez dve prepojené jazerá Erne pokryté stovkami ostrovčekov, ktoré môžete objavovať alebo sa tam prípadne zastaviť na piknik. Na Bielom ostrove uprostred nižšie položeného jazera určite neobíďte zaujímavé ruiny kláštora z dvanásteho storočia.

Pozornosť pútajú starodávne kamenné sochy a najmä slávna ženská socha v lascívnej póze, ktorá mala mníchov varovať pred hriechmi. V prírodnom parku zase môžete zazrieť pasúce sa lane a mohutné červené jelene, divoké vtáky alebo motýliu záhradu.

Na členitom ostrove medzi oboma jazerami sa nevyhnete mestu Enniskillen. Zachováva si stále svoju pôvodnú tradičnú tvár, je príjemné túlať sa jeho ulicami i zachovalým stredovekým hradom.

Kanálom cez hranice

Malú ochutnávku plavby po kanáli si môžete vyskúšať aj v susedných Čechách na Baťovom kanáli neďaleko slovenských hraníc. Ide o vodnú cestu vybudovanú v 30. rokoch minulého storočia firmou Baťa, ktorá ju využívala na prepravu materiálu.

Kanál má dnes 60 km a začína sa prístavom v slovenskej Skalici. Loď síce nebudete riadiť sami, ale aspoň zistíte, aké to je, ako sa prechádza cez plavebnú komoru a či by sa vám páčilo takto brázdiť zákutia aj na dlhšie. Zo Skalice sa dostanete až do moravskej Strážnice, kde je známy skanzen alebo zámocké pivnice s výborným moravským vínom.

2.jpg

Baťov kanál

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 204
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 356
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 216
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 953
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 752
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 149
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 738
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 190
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  5. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  6. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  7. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  8. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 465
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 431
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 894
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 921
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 544
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 540
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 256
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 112
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu