Výdavky na výstavbu diaľníc si vyžadujú zvýšenie budúcoročného štátneho rozpočtu

Banská Bystrica 3. septembra (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v čase jeho spracovania v roku 2000 neodhadol v reálnej miere ...

Banská Bystrica 3. septembra (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v čase jeho spracovania v roku 2000 neodhadol v reálnej miere tendencie nárastu cien stavebných prác do roku 2004. Vyplýva to zo správy o plnení diaľničného programu, ktorý prerokovala vláda SR koncom augusta.

Úradníci a experti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, konštatoval na dnešnom stretnutí s novinármi v Banskej Bystrici bývalý predstaviteľ banskobystrického Krajského grémia tretieho sektoru (KG3S) a súčasný kandidát do NR SR za DS Juraj Mesík, sa zmýlili o 9,5 miliardy Sk. Projekt si však vyžiada v ďalších štyroch rokoch nie 50 miliárd Sk, ako tvrdila vláda pred necelými 18 mesiacmi, ale podľa nových výpočtov 60 miliárd Sk. Z toho vyplynula požiadavka na zvýšenie štátneho rozpočtu. V budúcom roku pôjde o 13,25 miliardy Sk, ktoré má nová vláda uplatniť pri zostavovaní návrhu ŠR na rok 2003.

Zvyšovanie výdavkov na extrémne predražené a neefektívne trasované diaľnice presadzuje vláda SR napriek opakovaným varovaniam Medzinárodného menového fondu (MMF), Európskej komisie (EK), Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR), Svetovej banky (SB) a Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD). "Upozorňujú na neúnosný deficit verejných financií. Ak chce vláda vytvoriť podmienky pre integráciu SR do EÚ, musí ho znížiť," zdôraznil J. Mesík.

Pripomenul, že občianske iniciatívy zo stredného a východného Slovenska už tri roky presadzujú efektívne trasovanie diaľnic. Diaľnica na trase NitraZvolenKošice by západ a východ krajiny spojila omnoho lacnejšie, o veľa rokov skôr. Je možné ju postaviť za štyri roky a o 50 km kratšou trasou ako vládou preferovaná tunelová diaľnica Považím, ktorej vybudovanie by trvalo 15 rokov. Umožnila by podstatne rýchlejšie riešiť problém extrémnej nezamestnanosti na strednom a východnom Slovensku. Náklady na výstavbu diaľnice medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom predstavujú 19 miliárd Sk. Náklady na súbežný úsek na severe medzi Ladcami a Ivachnovou sú päťnásobné 97,7 miliardy Sk.

Vláda Mikuláša Dzurindu, uviedol ďalej J. Mesík, sa dlhodobo vyhovárala, že SR musí stavať predraženú tunelovú diaľnicu kvôli dohodám s orgánmi EÚ. Zaradenie diaľnic do európskych dopravných sietí je pritom predovšetkým v rukách vlády SR. Tá však diaľnicu na najvýhodnejšej trase Nitra-Zvolen-Košice systematicky blokuje. Generálny riaditeľ Generálneho direktoriátu EK pre energiu a dopravu Francois Lamoureux potvrdil, že na jar rokovali so Slovenskom o adaptácii budúcej siete TEN-T v SR. Slovenské ministerstvo si však nepraje zahrnúť cestu E571 do ich budúcej siete TEN-T.

"Tak ako súčasná vláda vzťah k strednému a východnému Slovensku začínala, tak ho aj končí. Hoci jej nemožno uprieť viacero pozitív, pokračovaním v diaľničných plánoch predchádzajúcej vlády sa prihlásila k systematickému pestovaniu enormnej nezamestnanosti na východnom a južnom Slovensku, investičnej diskriminácii regiónu, jeho izolácie a plytvaniu desiatkami miliárd korún za cenu rýchlo rastúcich dlhov," povedal na záver J. Mesík.

* dc zll

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 082
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 741
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 748
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 770
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 735
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 412
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 342
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 309
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 096
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 964