SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Výdavky na výstavbu diaľníc si vyžadujú zvýšenie budúcoročného štátneho rozpočtu

Banská Bystrica 3. septembra (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v čase jeho spracovania v roku 2000 neodhadol v reálnej miere ...

Banská Bystrica 3. septembra (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v čase jeho spracovania v roku 2000 neodhadol v reálnej miere tendencie nárastu cien stavebných prác do roku 2004. Vyplýva to zo správy o plnení diaľničného programu, ktorý prerokovala vláda SR koncom augusta.

Úradníci a experti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, konštatoval na dnešnom stretnutí s novinármi v Banskej Bystrici bývalý predstaviteľ banskobystrického Krajského grémia tretieho sektoru (KG3S) a súčasný kandidát do NR SR za DS Juraj Mesík, sa zmýlili o 9,5 miliardy Sk. Projekt si však vyžiada v ďalších štyroch rokoch nie 50 miliárd Sk, ako tvrdila vláda pred necelými 18 mesiacmi, ale podľa nových výpočtov 60 miliárd Sk. Z toho vyplynula požiadavka na zvýšenie štátneho rozpočtu. V budúcom roku pôjde o 13,25 miliardy Sk, ktoré má nová vláda uplatniť pri zostavovaní návrhu ŠR na rok 2003.

Skryť Vypnúť reklamu

Zvyšovanie výdavkov na extrémne predražené a neefektívne trasované diaľnice presadzuje vláda SR napriek opakovaným varovaniam Medzinárodného menového fondu (MMF), Európskej komisie (EK), Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR), Svetovej banky (SB) a Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD). "Upozorňujú na neúnosný deficit verejných financií. Ak chce vláda vytvoriť podmienky pre integráciu SR do EÚ, musí ho znížiť," zdôraznil J. Mesík.

Pripomenul, že občianske iniciatívy zo stredného a východného Slovenska už tri roky presadzujú efektívne trasovanie diaľnic. Diaľnica na trase NitraZvolenKošice by západ a východ krajiny spojila omnoho lacnejšie, o veľa rokov skôr. Je možné ju postaviť za štyri roky a o 50 km kratšou trasou ako vládou preferovaná tunelová diaľnica Považím, ktorej vybudovanie by trvalo 15 rokov. Umožnila by podstatne rýchlejšie riešiť problém extrémnej nezamestnanosti na strednom a východnom Slovensku. Náklady na výstavbu diaľnice medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom predstavujú 19 miliárd Sk. Náklady na súbežný úsek na severe medzi Ladcami a Ivachnovou sú päťnásobné 97,7 miliardy Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Vláda Mikuláša Dzurindu, uviedol ďalej J. Mesík, sa dlhodobo vyhovárala, že SR musí stavať predraženú tunelovú diaľnicu kvôli dohodám s orgánmi EÚ. Zaradenie diaľnic do európskych dopravných sietí je pritom predovšetkým v rukách vlády SR. Tá však diaľnicu na najvýhodnejšej trase Nitra-Zvolen-Košice systematicky blokuje. Generálny riaditeľ Generálneho direktoriátu EK pre energiu a dopravu Francois Lamoureux potvrdil, že na jar rokovali so Slovenskom o adaptácii budúcej siete TEN-T v SR. Slovenské ministerstvo si však nepraje zahrnúť cestu E571 do ich budúcej siete TEN-T.

"Tak ako súčasná vláda vzťah k strednému a východnému Slovensku začínala, tak ho aj končí. Hoci jej nemožno uprieť viacero pozitív, pokračovaním v diaľničných plánoch predchádzajúcej vlády sa prihlásila k systematickému pestovaniu enormnej nezamestnanosti na východnom a južnom Slovensku, investičnej diskriminácii regiónu, jeho izolácie a plytvaniu desiatkami miliárd korún za cenu rýchlo rastúcich dlhov," povedal na záver J. Mesík.

Skryť Vypnúť reklamu

* dc zll

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 458
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 887
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 218
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 432
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 871
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 841
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 992
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 777
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 359
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu