SME
Nedeľa, 20. október, 2019 | Meniny má Vendelín

Spochybňujú bezpečnosť mosta

Konzorciá okolo Zippu a okolo Doprastavu navrhli v súťaži o most Košická okrem rozličných cien aj rôznu výstavbu. Doprastav má s mostami už skúsenosti, postavil Nový most, Lafranconi a Prístavný. Staval aj diaľničné mosty. Zipp zatiaľ mosty nestaval, ...


Takúto ohradu pre umelý ostrov doplavili remorkérmi na miesto, kde je pilier Mosta Lafranconi. Rúry v spodnej časti napustili vodou, ohradu potopili, zasypali štrkom potom bágrovali jamu na pilier. FOTO – ARCHÍV

Konzorciá okolo Zippu a okolo Doprastavu navrhli v súťaži o most Košická okrem rozličných cien aj rôznu výstavbu. Doprastav má s mostami už skúsenosti, postavil Nový most, Lafranconi a Prístavný. Staval aj diaľničné mosty. Zipp zatiaľ mosty nestaval, má skúsenosti len s budovami. V Bratislave sa podieľal na Národnej banke, Polus City Centre, budove SPP na Plynárenskej a centrály VÚB.

Most Košická – zrúti sa?

Doprastav chce najskôr na brehu Dunaja postaviť oblúk, na ktorom má most visieť, tento oblúk potom plánuje otočiť z brehu ponad Dunaj a upevniť na opačnej strane. Na laná z oblúka potom budú vešať časti mostovky, začne sa od pilierov.

Konzorcium okolo Zippu plánuje postaviť pomocné piliere na oboch brehoch Dunaja a oblúk stavať od nich smerom do stredu priamo ponad rieku. Stredné časti doplavia na člnoch a zdvihnú žeriavom. Na laná z tohto oblúka potom budú pripevňovať časti mostovky, opäť od pilierov smerom do stredu nad rieku.

Zipp obviňuje svojho konkurenta a tvrdí, že jeho technológia je nebezpečná, pretože oblúk je veľmi ťažký a mohol by sa celý zrútiť do rieky. Oslovili sme odborníkov zo Slovenskej technickej univerzity aj z Ústavu stavebníctva. Povedali, že takýto spôsob výstavby nie je výnimočný, vo svete sa používa. Nesie v sebe riziká rovnako ako iné spôsoby. Potvrdili však, že otáčanie je veľmi náročné. Ako pri každej stavbe treba presne prepočítať každý montážny krok.

„Prvou chybou je, že sa neurobila verejná súťaž už pri projekte. Takto sa nedá hospodáriť so štátnymi financiami. Pri ostatných mostoch cez Dunaj bolo viacero súťažných návrhov, tie sa predložili odbornej verejnosti na diskusiu a kritiku. Na most Košická bol jeden projekt,“ hovorí odborník na mosty Ľubomír Bolha z STU.

Tri mosty Doprastavu

Každý most na Dunaji sa staval inou technikou. Najstarším bratislavským mostom je Starý most, pôvodný bol postavený ešte v roku 1891. Keď ho počas vojny Nemci vyhodili do vzduchu, zrekonštruovali ho vojaci Červenej armády. Ostatné mosty staval Doprastav. Nový most sprevádzkovali v roku 1972. Ako prvý postavili pilier, na ktorom stojí reštaurácia. Jeho základy siahajú do zeme do hĺbky 137 metrov. Na laná na tomto pilieri sa potom vešali časti mostovky, ktoré sa doplavili loďami. Do dokončenia mosta sa mostovka ešte opierala o dočasné podpery, ktoré dopravili na člnoch a pod mostom ich potopili. Po dokončení mostovky podpery odstránili.

Piliere na ostrovoch

V roku 1983 bol otvorený Prístavný most. Tu je jeden pilier priamo v Dunaji. Stavali ho tak, že v strede rieky vytvorili umelý ostrov, do neho potom bagrovali jamu na pilier, steny spevnili betónom. Mostovku, teda cestu aj koľajisko, stavali postupne od jedného brehu na druhý.

Od roku 1990 sa dá cez Dunaj prejsť aj po Moste Lafranconi. Na miesto piliera v rieke pri stavbe dopravili na remorkéroch ohradu s rúrami. Na mieste rúry naplnili vodou a ohradu potopili, potom ju naplnili štrkopieskom a začali bagrovať jamu pre pilier. Naň sa postavil zárodok mostovky, ktorá sa odtiaľ stavala smerom k brehom, kde už boli na pilieroch jej ďalšie časti.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Nestarnú, ale dozrievajú
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  2. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  3. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  4. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  5. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  6. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  7. V okolí Levíc budete mať možnosť využiť nový, rýchly internet
  8. Moderný a spoľahlivý internet aj na Hornom Zemplíne
  9. Surfujte na novej optickej sieti aj na Dolnom Zemplíne
  10. Už aj v Košiciach sa pripojíte do modernej optickej siete
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 15 262
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 14 413
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 932
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 328
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 962
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 793
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 617
  8. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 477
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 7 386
  10. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 6 397