SOI už preverila dodržiavanie zákonov v cestovnom ruchu v prípade 80 cestoviek
Bratislava 27. augusta (TASR) - Slovenská obchodná inšpekcia
(SOI) vykonala do konca júla v 80 cestovných kanceláriách (CK)
kontrolu dodržiavania zákona ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Bratislava 27. augusta (TASR) - Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) vykonala do konca júla v 80 cestovných kanceláriách (CK) kontrolu dodržiavania zákona o ochrane spotrebiteľa a zákona o zájazdoch, ktorý platí od 1. apríla 2002.
Podľa informácií Heleny Homolovej zo SOI vyhodnotenie kontrol potvrdilo, že "zo 16 prevádzkových jednotiek (PJ) u 6 nevyhovovala typová zmluva v zmysle spomínaných zákonov a bola pre klienta CK nevýhodná". V dvoch PJ nebol rešpektovaný zákon o zájazdoch, ktorý významným spôsobom zmenil doterajšie podmienky podnikania subjektov v oblasti cestovného ruchu.
Stovky CK totiž od októbra minulého roka do konca marca tohto roka postavil pred zásadné rozhodnutie, týkajúce sa predmetu budúcej činnosti subjektu, či budú operovať ako CK alebo sa zmenia na cestovnú agentúru (CA). Zákon stanovil povinnosť pre CK, ktorá realizuje zájazdy, poistiť sa pre prípad úpadku v poisťovni. Doteraz tak Slovenská poisťovňa, Union, Kooperativa a Uniqa poistili zhruba 200 CK, ale funguje ich oveľa viac. Jana Kozubová zo SACK pripomenula, že "potvrdenie o poistení CK musí byť súčasťou zmluvy o dohodnutom zájazde".
SOI doteraz zistila, že túto povinnosť zrejme nesplnili dve kontrolované PJ, avšak ako povedala H. Homolová, "právne nie je táto záležitosť ešte uzatvorená". Zo 7 prijatých sťažností na CK definovala SOI iba 4 ako opodstatnené. Medzi ďalšie porušenie spomínaných zákonov uviedla H. Homolová aj nesprávne označenie PJ.
Kontroly realizované po celom Slovensku zistili iba jeden prípad viazania služieb, čo zákon pre CK nedovoľuje. Kontroly vykonali pracovníci SOI podľa vlastného plánu práce, ale reagujú aj na doručené podnety. Zainteresovaní sa zhodli, že viac a komplexnejších výsledkov bude po ukončení a vyhodnotení letnej turistickej sezóny.
Doteraz nie je známy ani konečný počet poistených CK ani počet CK pretransformovaných na CA respektíve počet aktívnych pôvodných CA. SACK bude mať presnejšie zmapovaný celkový počet poistených CK zrejme až na jeseň. Ani živnostenské úrady, zastrešené Ministerstvom vnútra SR, nevedia poskytnúť počet vydaných oprávnení pre pôsobenie CK respektíve CA. Tieto úrady totiž absolvujú kontroly aj CK, ktoré vôbec nesídlia na zverejnenej adrese alebo roky nepodnikajú v branži. Len v II. bratislavskom obvode figuruje 328 zaregistrovaných CK so živnosťou, ale dopátrať sa stavu v nich je komplikované.
SACK upozorňuje, že akékoľvek kolízie pri absolvovaní zájazdu s CK v zahraničí sa má klient podľa pokynov v potvrdení o poistení pre prípad úpadku obrátiť na poisťovňu, v ktorej je CK poistená. "Spôsob nahlásenia poistnej udalosti si má klient overiť pred dojednaním zmluvy a rešpektovať náležitosti tohto potvrdenia," pripomenula J. Kozubová. Porušenie uznesení zákona o zájazdoch musí potom do 24 hodín riešiť výlučne poisťovňa s CK.