SME
Utorok, 30. máj, 2023 | Meniny má Ferdinand

Až tretina ruských dopravných lietadiel používa nebezpečné neoriginálne diely

Moskva 18. augusta (TASR) Na ruskom trhu po skončení monopolu Aeroflotu začali pôsobiť viac ako tri stovky leteckých prepravcov. K problému starnúceho ...

Moskva 18. augusta (TASR) Na ruskom trhu po skončení monopolu Aeroflotu začali pôsobiť viac ako tri stovky leteckých prepravcov. K problému starnúceho leteckého parku, údržby a nekvalitného leteckého benzínu sa v 90. rokoch pridali aj problémy s výcvikom pilotov a kontrolou spoločností. Podľa ruského denníka Izvestija, ktorý sa odvolal na vlastné zistenia a závery expertov, je reálny stav ešte horší, pretože dnes až tretina ruských dopravných lietadiel má namontované neoriginálne súčiastky.

SkryťVypnúť reklamu

V lepšom prípade sú tieto diely nové, ale nemajú v poriadku technickú dokumentáciu, pretože ich niekto ukradol zo skladu a neskôr predal. V horšom prípade sú diely vyrobené zo starých súčiastok doslova na kolene a doklady sú sfalšované. Napríklad hydraulické čerpadlo, ktoré podľa dokladov práve prešlo generálnou opravou, môže byť v skutočnosti zrelé nanajvýš do zberných surovín. Cena nového hydraulického čerpadla pre najrozšírenejšie ruské dopravné lietadlo TU-154 je 5500 až 6000 dolárov, preto letecké spoločnosti radi prijímajú ponuky sprostredkovateľov, ktorí dodajú súčiastku po generálnej oprave aj o polovicu lacnejšie.

Posledná mimoriadna udalosť sa v ruskom vzdušnom priestore stala v noci zo štvrtka na piatok, keď civilné dopravné lietadlo TU-154 M ruskej leteckej spoločnosti Sibir na linke z čiernomorského mesta Anapa do mesta Novokuzneck na juhu Sibíri muselo núdzovo pristáť v Novosibirsku. Lietadlu so 135 cestujúcimi a desiatimi členmi posádky vypovedal jeden z troch motorov. Pristávací manéver prebehol úspešne a nikto sa nezranil.

SkryťVypnúť reklamu

Správy o núdzových pristávacích manévroch dopravných lietadiel TU-154 a TU-134 prichádzajú v Rusku aj dvakrát týždenne. V mnohých prípadoch sa až dodatočne zistí, že osud cestujúcich visel doslova na vlásku.

Na moskovskom letisku Domodedovo 2. augusta núdzovo pristálo lietadlo TU-154 z Orenburgu. Zo štyroch čerpadiel, ktoré zaisťujú tlak v hydraulickej sústave lietadla, fungovalo lietadlu len jedno. Jedno čerpadlo vo vzduchu doslova prasklo a ďalšie dve sa pokazili po 13 sekundách v dôsledku poklesu tlaku. Bez hydrauliky by sa lietadlu nevysunul podvozok a stroj by sa stal neovládateľný.

V Rusku existuje jediný výrobca čerpadiel pre lietadlá typu TU-154, moskovská spoločnosť Znamia. V továrni, kde majú uloženú dokumentáciu o všetkých vyrobených čerpadlách za posledných 30 rokov, zistili, že na lietadle z Orenburgu bolo namontované práve jedno z neoriginálnych, oficiálne nikdy nevyrobených, čerpadiel. Na čiernom trhu sú v predaji aj originálne čerpadlá z vojenských skladov, ktoré tam preležali dve desiatky rokov. Podľa výrobcu ale túto súčiastku možno skladovať maximálne šesť rokov, potom musí prejsť dôkladnou kontrolou.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Znamia vyzvala ruských leteckých prepravcov, aby jej vo vlastnom záujme zaslali na kontrolu technické preukazy všetkých čerpadiel, ktoré používajú na strojoch TU-154 a TU- 134. Kontrola asi tretiny prepravcov priniesla šokujúce výsledky, pretože sa zistilo, že každé siedme čerpadlo je neoriginálne. Na čiernu listinu sa dostali aj veľké solídne spoločnosti ako Sibir a Aeroflot, ba dokonca aj štátna letecká spoločnosť Rossija, ktorá zaisťuje letecké spojenie pre ruského prezidenta, vládu a ústavných činiteľov.

Väčší prepravcovia chyby odstránili, ale malé spoločnosti, ktoré neoriginálne súčiastky nakupujú vedome, predpisy obchádzajú. Obľúbenou fintou je falšovanie dokumentácie pri vydávaní duplikátov stratených dokladov. V duplikáte sa objaví zmienka o generálnej oprave súčiastky, alebo sa vynuluje počet letových hodín. V prípade kontroly zo strany štátneho dozoru si niektorí prepravcovia originálne súčiastky dokonca navzájom požičiavajú, aby ich potom opäť zamenili za lacné neoriginálne súčiastky.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlá TU-154 majú až 900 súčiastok, ktoré majú vlastný technický preukaz. To sú aj dva kufre preukazov a ďalšej dokumentácie. Problém sa ani zďaleka neobmedzuje na hydraulické čerpadlá. Na lietadlách sa objavujú aj neoriginálne gumové hadice, kolesá, diely podvozku a iné súčiastky. Tvorivosť niektorých opravárov nepozná hraníc. V troskách staručkého lietadla IL-18, ktoré havarovalo vlani pri ruskom meste Tver, sa našli mnohé diely, ktoré boli vymontované z lietadla slúžiaceho ako pamätník.

Cenu zlata má pre prepravcov nielen šikovnosť mechanikov, ktorí zo starého železa vykúzlia diely po generálke, ale aj starý žltý hrubozrnný papier v dôb rozvinutého socializmu. Práve na tomto druhu papiera boli kedysi vyhotovené technické preukazy. Vyšetrovanie sa začína spravidla až v prípade nehody, ale končí patom. Falšovanie týchto dokumentov nie je v Rusku trestné, pretože technické preukazy súčiastok podľa právneho poriadku nemajú váhu oficiálnych dokumentov.

SkryťVypnúť reklamu

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) vr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  1. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  2. Pacientom so sklerózou multiplex dokážu skvalitniť život
  3. Slováci radi investujú s bankami
  4. Content agency mení svoje meno na Contedy
  5. Ako správne napúšťať bazén
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  7. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  8. Život je moc krátky, aby ste ho prekosili
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 10 244
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 935
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 7 458
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 296
  5. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 104
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 636
  7. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 503
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 2 024
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  6. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 783
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 86 146
  3. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 35 811
  4. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 479
  5. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 220
  6. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 8 332
  7. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 6 594
  8. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 489
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu