SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Až tretina ruských dopravných lietadiel používa nebezpečné neoriginálne diely

Moskva 18. augusta (TASR) Na ruskom trhu po skončení monopolu Aeroflotu začali pôsobiť viac ako tri stovky leteckých prepravcov. K problému starnúceho ...

Moskva 18. augusta (TASR) Na ruskom trhu po skončení monopolu Aeroflotu začali pôsobiť viac ako tri stovky leteckých prepravcov. K problému starnúceho leteckého parku, údržby a nekvalitného leteckého benzínu sa v 90. rokoch pridali aj problémy s výcvikom pilotov a kontrolou spoločností. Podľa ruského denníka Izvestija, ktorý sa odvolal na vlastné zistenia a závery expertov, je reálny stav ešte horší, pretože dnes až tretina ruských dopravných lietadiel má namontované neoriginálne súčiastky.

Skryť Vypnúť reklamu

V lepšom prípade sú tieto diely nové, ale nemajú v poriadku technickú dokumentáciu, pretože ich niekto ukradol zo skladu a neskôr predal. V horšom prípade sú diely vyrobené zo starých súčiastok doslova na kolene a doklady sú sfalšované. Napríklad hydraulické čerpadlo, ktoré podľa dokladov práve prešlo generálnou opravou, môže byť v skutočnosti zrelé nanajvýš do zberných surovín. Cena nového hydraulického čerpadla pre najrozšírenejšie ruské dopravné lietadlo TU-154 je 5500 až 6000 dolárov, preto letecké spoločnosti radi prijímajú ponuky sprostredkovateľov, ktorí dodajú súčiastku po generálnej oprave aj o polovicu lacnejšie.

Posledná mimoriadna udalosť sa v ruskom vzdušnom priestore stala v noci zo štvrtka na piatok, keď civilné dopravné lietadlo TU-154 M ruskej leteckej spoločnosti Sibir na linke z čiernomorského mesta Anapa do mesta Novokuzneck na juhu Sibíri muselo núdzovo pristáť v Novosibirsku. Lietadlu so 135 cestujúcimi a desiatimi členmi posádky vypovedal jeden z troch motorov. Pristávací manéver prebehol úspešne a nikto sa nezranil.

Skryť Vypnúť reklamu

Správy o núdzových pristávacích manévroch dopravných lietadiel TU-154 a TU-134 prichádzajú v Rusku aj dvakrát týždenne. V mnohých prípadoch sa až dodatočne zistí, že osud cestujúcich visel doslova na vlásku.

Na moskovskom letisku Domodedovo 2. augusta núdzovo pristálo lietadlo TU-154 z Orenburgu. Zo štyroch čerpadiel, ktoré zaisťujú tlak v hydraulickej sústave lietadla, fungovalo lietadlu len jedno. Jedno čerpadlo vo vzduchu doslova prasklo a ďalšie dve sa pokazili po 13 sekundách v dôsledku poklesu tlaku. Bez hydrauliky by sa lietadlu nevysunul podvozok a stroj by sa stal neovládateľný.

V Rusku existuje jediný výrobca čerpadiel pre lietadlá typu TU-154, moskovská spoločnosť Znamia. V továrni, kde majú uloženú dokumentáciu o všetkých vyrobených čerpadlách za posledných 30 rokov, zistili, že na lietadle z Orenburgu bolo namontované práve jedno z neoriginálnych, oficiálne nikdy nevyrobených, čerpadiel. Na čiernom trhu sú v predaji aj originálne čerpadlá z vojenských skladov, ktoré tam preležali dve desiatky rokov. Podľa výrobcu ale túto súčiastku možno skladovať maximálne šesť rokov, potom musí prejsť dôkladnou kontrolou.

Skryť Vypnúť reklamu

Spoločnosť Znamia vyzvala ruských leteckých prepravcov, aby jej vo vlastnom záujme zaslali na kontrolu technické preukazy všetkých čerpadiel, ktoré používajú na strojoch TU-154 a TU- 134. Kontrola asi tretiny prepravcov priniesla šokujúce výsledky, pretože sa zistilo, že každé siedme čerpadlo je neoriginálne. Na čiernu listinu sa dostali aj veľké solídne spoločnosti ako Sibir a Aeroflot, ba dokonca aj štátna letecká spoločnosť Rossija, ktorá zaisťuje letecké spojenie pre ruského prezidenta, vládu a ústavných činiteľov.

Väčší prepravcovia chyby odstránili, ale malé spoločnosti, ktoré neoriginálne súčiastky nakupujú vedome, predpisy obchádzajú. Obľúbenou fintou je falšovanie dokumentácie pri vydávaní duplikátov stratených dokladov. V duplikáte sa objaví zmienka o generálnej oprave súčiastky, alebo sa vynuluje počet letových hodín. V prípade kontroly zo strany štátneho dozoru si niektorí prepravcovia originálne súčiastky dokonca navzájom požičiavajú, aby ich potom opäť zamenili za lacné neoriginálne súčiastky.

Skryť Vypnúť reklamu

Lietadlá TU-154 majú až 900 súčiastok, ktoré majú vlastný technický preukaz. To sú aj dva kufre preukazov a ďalšej dokumentácie. Problém sa ani zďaleka neobmedzuje na hydraulické čerpadlá. Na lietadlách sa objavujú aj neoriginálne gumové hadice, kolesá, diely podvozku a iné súčiastky. Tvorivosť niektorých opravárov nepozná hraníc. V troskách staručkého lietadla IL-18, ktoré havarovalo vlani pri ruskom meste Tver, sa našli mnohé diely, ktoré boli vymontované z lietadla slúžiaceho ako pamätník.

Cenu zlata má pre prepravcov nielen šikovnosť mechanikov, ktorí zo starého železa vykúzlia diely po generálke, ale aj starý žltý hrubozrnný papier v dôb rozvinutého socializmu. Práve na tomto druhu papiera boli kedysi vyhotovené technické preukazy. Vyšetrovanie sa začína spravidla až v prípade nehody, ale končí patom. Falšovanie týchto dokumentov nie je v Rusku trestné, pretože technické preukazy súčiastok podľa právneho poriadku nemajú váhu oficiálnych dokumentov.

Skryť Vypnúť reklamu

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) vr

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 384
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 595
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 852
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 972
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 016
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 618
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 779
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 714
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 581
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 8 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu