SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Až tretina ruských dopravných lietadiel používa nebezpečné neoriginálne diely

Moskva 18. augusta (TASR) Na ruskom trhu po skončení monopolu Aeroflotu začali pôsobiť viac ako tri stovky leteckých prepravcov. K problému starnúceho ...

Moskva 18. augusta (TASR) Na ruskom trhu po skončení monopolu Aeroflotu začali pôsobiť viac ako tri stovky leteckých prepravcov. K problému starnúceho leteckého parku, údržby a nekvalitného leteckého benzínu sa v 90. rokoch pridali aj problémy s výcvikom pilotov a kontrolou spoločností. Podľa ruského denníka Izvestija, ktorý sa odvolal na vlastné zistenia a závery expertov, je reálny stav ešte horší, pretože dnes až tretina ruských dopravných lietadiel má namontované neoriginálne súčiastky.

SkryťVypnúť reklamu

V lepšom prípade sú tieto diely nové, ale nemajú v poriadku technickú dokumentáciu, pretože ich niekto ukradol zo skladu a neskôr predal. V horšom prípade sú diely vyrobené zo starých súčiastok doslova na kolene a doklady sú sfalšované. Napríklad hydraulické čerpadlo, ktoré podľa dokladov práve prešlo generálnou opravou, môže byť v skutočnosti zrelé nanajvýš do zberných surovín. Cena nového hydraulického čerpadla pre najrozšírenejšie ruské dopravné lietadlo TU-154 je 5500 až 6000 dolárov, preto letecké spoločnosti radi prijímajú ponuky sprostredkovateľov, ktorí dodajú súčiastku po generálnej oprave aj o polovicu lacnejšie.

Posledná mimoriadna udalosť sa v ruskom vzdušnom priestore stala v noci zo štvrtka na piatok, keď civilné dopravné lietadlo TU-154 M ruskej leteckej spoločnosti Sibir na linke z čiernomorského mesta Anapa do mesta Novokuzneck na juhu Sibíri muselo núdzovo pristáť v Novosibirsku. Lietadlu so 135 cestujúcimi a desiatimi členmi posádky vypovedal jeden z troch motorov. Pristávací manéver prebehol úspešne a nikto sa nezranil.

SkryťVypnúť reklamu

Správy o núdzových pristávacích manévroch dopravných lietadiel TU-154 a TU-134 prichádzajú v Rusku aj dvakrát týždenne. V mnohých prípadoch sa až dodatočne zistí, že osud cestujúcich visel doslova na vlásku.

Na moskovskom letisku Domodedovo 2. augusta núdzovo pristálo lietadlo TU-154 z Orenburgu. Zo štyroch čerpadiel, ktoré zaisťujú tlak v hydraulickej sústave lietadla, fungovalo lietadlu len jedno. Jedno čerpadlo vo vzduchu doslova prasklo a ďalšie dve sa pokazili po 13 sekundách v dôsledku poklesu tlaku. Bez hydrauliky by sa lietadlu nevysunul podvozok a stroj by sa stal neovládateľný.

V Rusku existuje jediný výrobca čerpadiel pre lietadlá typu TU-154, moskovská spoločnosť Znamia. V továrni, kde majú uloženú dokumentáciu o všetkých vyrobených čerpadlách za posledných 30 rokov, zistili, že na lietadle z Orenburgu bolo namontované práve jedno z neoriginálnych, oficiálne nikdy nevyrobených, čerpadiel. Na čiernom trhu sú v predaji aj originálne čerpadlá z vojenských skladov, ktoré tam preležali dve desiatky rokov. Podľa výrobcu ale túto súčiastku možno skladovať maximálne šesť rokov, potom musí prejsť dôkladnou kontrolou.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Znamia vyzvala ruských leteckých prepravcov, aby jej vo vlastnom záujme zaslali na kontrolu technické preukazy všetkých čerpadiel, ktoré používajú na strojoch TU-154 a TU- 134. Kontrola asi tretiny prepravcov priniesla šokujúce výsledky, pretože sa zistilo, že každé siedme čerpadlo je neoriginálne. Na čiernu listinu sa dostali aj veľké solídne spoločnosti ako Sibir a Aeroflot, ba dokonca aj štátna letecká spoločnosť Rossija, ktorá zaisťuje letecké spojenie pre ruského prezidenta, vládu a ústavných činiteľov.

Väčší prepravcovia chyby odstránili, ale malé spoločnosti, ktoré neoriginálne súčiastky nakupujú vedome, predpisy obchádzajú. Obľúbenou fintou je falšovanie dokumentácie pri vydávaní duplikátov stratených dokladov. V duplikáte sa objaví zmienka o generálnej oprave súčiastky, alebo sa vynuluje počet letových hodín. V prípade kontroly zo strany štátneho dozoru si niektorí prepravcovia originálne súčiastky dokonca navzájom požičiavajú, aby ich potom opäť zamenili za lacné neoriginálne súčiastky.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlá TU-154 majú až 900 súčiastok, ktoré majú vlastný technický preukaz. To sú aj dva kufre preukazov a ďalšej dokumentácie. Problém sa ani zďaleka neobmedzuje na hydraulické čerpadlá. Na lietadlách sa objavujú aj neoriginálne gumové hadice, kolesá, diely podvozku a iné súčiastky. Tvorivosť niektorých opravárov nepozná hraníc. V troskách staručkého lietadla IL-18, ktoré havarovalo vlani pri ruskom meste Tver, sa našli mnohé diely, ktoré boli vymontované z lietadla slúžiaceho ako pamätník.

Cenu zlata má pre prepravcov nielen šikovnosť mechanikov, ktorí zo starého železa vykúzlia diely po generálke, ale aj starý žltý hrubozrnný papier v dôb rozvinutého socializmu. Práve na tomto druhu papiera boli kedysi vyhotovené technické preukazy. Vyšetrovanie sa začína spravidla až v prípade nehody, ale končí patom. Falšovanie týchto dokumentov nie je v Rusku trestné, pretože technické preukazy súčiastok podľa právneho poriadku nemajú váhu oficiálnych dokumentov.

SkryťVypnúť reklamu

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) vr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 767
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 102
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 601
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 976
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 826
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 700
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 179
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  2. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  3. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  4. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  7. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  8. Lubo Repka: Guayaquil - najnebezpečnejšie mesto v Ekvádore
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 887
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 735
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 990
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 476
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  6. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 644
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 922
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 807
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu