SME
Piatok, 2. jún, 2023 | Meniny má Xénia, Oxana

Ide o skanzen východné Slovensko?

Onedlho bude sprejazdnený a hlavne motoristickej verejnosti odovzdaný tunel pod Braniskom. Už počúvame slová strihačov pásky o tom, že táto investícia otvára bránu na vstup zahraničných investorov aj na východ Slovenska. Je teda namieste sa opýtať - ...

Onedlho bude sprejazdnený a hlavne motoristickej verejnosti odovzdaný tunel pod Braniskom. Už počúvame slová strihačov pásky o tom, že táto investícia otvára bránu na vstup zahraničných investorov aj na východ Slovenska. Je teda namieste sa opýtať - pre koho. Však medzi Žilinou a Turanmi ostane úzke hrdlo, ktoré možno považovať skôr za bráničku, cez ktorú veru prejde iba investor s veľmi tenkou aktovkou, kde sa mu tie väčšie milióny dolárov či eur asi nezmestia. A tak to bude ešte aspoň desať rokov. Východniari pomerne dosť dlho kričia aj obmedzene medializujú, že bránou pre zahraničných investorov na východné Slovensko by mala byť Milhosť. A navyše po tejto trase sa zahraničný investor vyhne Bratislave, ktorá z tohto pohľadu je skôr čiernou dierou, nabaľujúcou už aj tak dosť prepchané zadné kešene Západoslovákov. Z Viedne je do Košíc bližšie cez Budapešť a Miškolc. Dokonca, ak by sme severné vedenie D1 posudzovali z pohľadu „diaľničného“, tak z Bratislavy do Vyšného Nemeckého máme taktiež bližšie cez Budapešť a pri tom sa s autíčkom ani „nespotíme“ ako pri výstupe na Štrbu. Po pravde: ak úsek Púchov (alebo Čadca) - hranica s ČR nebude diaľnicou, čo ČR odporúčala, potom je namieste vravieť o obslužnej komunikácii Považia alebo o obchvate Slovenska - tak múdro je totiž vedená hlavná „diaľnica“ Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

O koncepcii pri výstavbe výkonných komunikácií na Slovensku môže vravieť iba laik. Postupnosť výstavby je doslova vzorovým príkladom uplatnenia vedeckého komunizmu v praxi. Starší z nás sa zaiste pamätajú na leninský princíp najslabšieho článku reťaze. Teda diaľnice a rýchlostné komunikácie (cesty) sa budujú tam, kde to začína horieť či praskať. A horí a praská to z dôvodov nekoncepčnosti pri riešení regionálneho rozvoja a riešenia koncepcie rozvoja cestnej dopravy od počiatku.

(Citáciou zo stručného komentára Návrhu Nového projektu výstavby diaľnic nechávam posúdiť logickú úroveň tvorcov tohto materiálu verejnosti :

„STANOVISKO: bod 3. Plánovaná výstavba na najbližších päť rokov naďalej prehlbuje priepastný rozdiel v jednotlivých regiónoch… K splácaniu finančných zdrojov vnútorných aj zahraničných prispievajú svojím dielom daňoví poplatníci aj z východoslovenského regiónu, a preto majú prirodzený nárok na modernizáciu cestnej siete.

SkryťVypnúť reklamu

Sme toho názoru, že požiadavka v najbližších rokoch postupovať vo výstavbe diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií s prihliadnutím na proporcionálny rozvoj je primeraná. Jedným z riešení môže byť na navrhovanom úseku diaľnice Košice - Vyšné Nemecké pristúpiť k výstavbe rýchlostnej komunikácie, ktorá by bola v ďalšom období prestavaná na diaľnicu.“)

Diaľnice sú (tak ako kedysi vodné toky, jantárové, soľné a iné cesty) najdôležitejšími prvkami urbanizácie územia. To, že peniaze zahraničných podnikateľov nejdú po bankách, ale po diaľniciach, dnes snáď vie už každý. Zdôvodňovať dočasnú nepotrebnosť budovania rýchlostnej cesty Košice - Miškolc súčasnými objemami je preto pochybením. V tomto prípade naopak, na kvalitnú komunikáciu sa začnú nabaľovať budúce objemy. A stačí pohľad na budúce rozdelenie Európy a každý pochopí aj logickú potrebu tohto severno-južného prepojenia - a to viac, ako je voči Česku konkurenčné šturmovanie prepojenia Baltu s Jadranom cez Kysuce. Redistribúcia dopravy pred jedinou hranicou európskejšej Európy je žiaduca a diaľnica je zároveň prirodzeným koridorom brániacim nežiaducej ilegálnej migrácii či vynikajúcou a ľahko kontrolovateľnou líniou s obmedzeným počtom kontrolných bodov.

SkryťVypnúť reklamu

Severské a pobaltské krajiny zaiste nemajú túžbu prestupovať viac ráz schengenskú hranicu, a tak nieto pochybností, že k uprednostneniu budovania tejto trasy svojím hlasom prispejú. Stabilitu Balkánu - dúfajme, že navždy - zabezpečí terajšia prítomnosť OSN, NATO a Európy, no najmä jeho ekonomický rozvoj. A výhodou by bola ekonomická urbanizácie jednej z najzaostalejších častí stredu Európy. Ak do tejto oblasti nepovedú cesty lákajúce investorov, celá oblasť bude ešte aspoň desať rokov skanzenovať.

A skanzeny potrebujú vibramové topánky, vetrovku a kameru, diaľnice skanzenom naozaj nenačim. To skôr Laponcom, Fínom, Estóncom, Lotyšom a Litovcom treba dobrú a rýchlu cestu na Jadran či k Čiernemu moru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  2. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu
  3. Cítite sa unavení, bez nálady a vaše problémy sa nezlepšujú?
  4. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  5. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  7. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  1. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  2. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  3. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  4. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  5. Oznamujeme nominácie na Orange Podcast roka 2023
  6. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu v Levoči
  7. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu
  8. Slováci si čoraz častejšie kupujú jazdené „kombíky“ na úver
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 14 435
  2. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 7 870
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 7 242
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 900
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 591
  6. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 3 280
  7. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 832
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 2 210
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  6. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 132 595
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 877
  3. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 11 705
  4. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 11 507
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 7 921
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 402
  7. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 307
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 829
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu