SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Ide o skanzen východné Slovensko?

Onedlho bude sprejazdnený a hlavne motoristickej verejnosti odovzdaný tunel pod Braniskom. Už počúvame slová strihačov pásky o tom, že táto investícia otvára bránu na vstup zahraničných investorov aj na východ Slovenska. Je teda namieste sa opýtať - ...

Onedlho bude sprejazdnený a hlavne motoristickej verejnosti odovzdaný tunel pod Braniskom. Už počúvame slová strihačov pásky o tom, že táto investícia otvára bránu na vstup zahraničných investorov aj na východ Slovenska. Je teda namieste sa opýtať - pre koho. Však medzi Žilinou a Turanmi ostane úzke hrdlo, ktoré možno považovať skôr za bráničku, cez ktorú veru prejde iba investor s veľmi tenkou aktovkou, kde sa mu tie väčšie milióny dolárov či eur asi nezmestia. A tak to bude ešte aspoň desať rokov. Východniari pomerne dosť dlho kričia aj obmedzene medializujú, že bránou pre zahraničných investorov na východné Slovensko by mala byť Milhosť. A navyše po tejto trase sa zahraničný investor vyhne Bratislave, ktorá z tohto pohľadu je skôr čiernou dierou, nabaľujúcou už aj tak dosť prepchané zadné kešene Západoslovákov. Z Viedne je do Košíc bližšie cez Budapešť a Miškolc. Dokonca, ak by sme severné vedenie D1 posudzovali z pohľadu „diaľničného“, tak z Bratislavy do Vyšného Nemeckého máme taktiež bližšie cez Budapešť a pri tom sa s autíčkom ani „nespotíme“ ako pri výstupe na Štrbu. Po pravde: ak úsek Púchov (alebo Čadca) - hranica s ČR nebude diaľnicou, čo ČR odporúčala, potom je namieste vravieť o obslužnej komunikácii Považia alebo o obchvate Slovenska - tak múdro je totiž vedená hlavná „diaľnica“ Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

O koncepcii pri výstavbe výkonných komunikácií na Slovensku môže vravieť iba laik. Postupnosť výstavby je doslova vzorovým príkladom uplatnenia vedeckého komunizmu v praxi. Starší z nás sa zaiste pamätajú na leninský princíp najslabšieho článku reťaze. Teda diaľnice a rýchlostné komunikácie (cesty) sa budujú tam, kde to začína horieť či praskať. A horí a praská to z dôvodov nekoncepčnosti pri riešení regionálneho rozvoja a riešenia koncepcie rozvoja cestnej dopravy od počiatku.

(Citáciou zo stručného komentára Návrhu Nového projektu výstavby diaľnic nechávam posúdiť logickú úroveň tvorcov tohto materiálu verejnosti :

„STANOVISKO: bod 3. Plánovaná výstavba na najbližších päť rokov naďalej prehlbuje priepastný rozdiel v jednotlivých regiónoch… K splácaniu finančných zdrojov vnútorných aj zahraničných prispievajú svojím dielom daňoví poplatníci aj z východoslovenského regiónu, a preto majú prirodzený nárok na modernizáciu cestnej siete.

Skryť Vypnúť reklamu

Sme toho názoru, že požiadavka v najbližších rokoch postupovať vo výstavbe diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií s prihliadnutím na proporcionálny rozvoj je primeraná. Jedným z riešení môže byť na navrhovanom úseku diaľnice Košice - Vyšné Nemecké pristúpiť k výstavbe rýchlostnej komunikácie, ktorá by bola v ďalšom období prestavaná na diaľnicu.“)

Diaľnice sú (tak ako kedysi vodné toky, jantárové, soľné a iné cesty) najdôležitejšími prvkami urbanizácie územia. To, že peniaze zahraničných podnikateľov nejdú po bankách, ale po diaľniciach, dnes snáď vie už každý. Zdôvodňovať dočasnú nepotrebnosť budovania rýchlostnej cesty Košice - Miškolc súčasnými objemami je preto pochybením. V tomto prípade naopak, na kvalitnú komunikáciu sa začnú nabaľovať budúce objemy. A stačí pohľad na budúce rozdelenie Európy a každý pochopí aj logickú potrebu tohto severno-južného prepojenia - a to viac, ako je voči Česku konkurenčné šturmovanie prepojenia Baltu s Jadranom cez Kysuce. Redistribúcia dopravy pred jedinou hranicou európskejšej Európy je žiaduca a diaľnica je zároveň prirodzeným koridorom brániacim nežiaducej ilegálnej migrácii či vynikajúcou a ľahko kontrolovateľnou líniou s obmedzeným počtom kontrolných bodov.

Skryť Vypnúť reklamu

Severské a pobaltské krajiny zaiste nemajú túžbu prestupovať viac ráz schengenskú hranicu, a tak nieto pochybností, že k uprednostneniu budovania tejto trasy svojím hlasom prispejú. Stabilitu Balkánu - dúfajme, že navždy - zabezpečí terajšia prítomnosť OSN, NATO a Európy, no najmä jeho ekonomický rozvoj. A výhodou by bola ekonomická urbanizácie jednej z najzaostalejších častí stredu Európy. Ak do tejto oblasti nepovedú cesty lákajúce investorov, celá oblasť bude ešte aspoň desať rokov skanzenovať.

A skanzeny potrebujú vibramové topánky, vetrovku a kameru, diaľnice skanzenom naozaj nenačim. To skôr Laponcom, Fínom, Estóncom, Lotyšom a Litovcom treba dobrú a rýchlu cestu na Jadran či k Čiernemu moru.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  2. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  3. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  5. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  4. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  5. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  6. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  7. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  8. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  9. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  10. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 13 958
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 973
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 438
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 5 671
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 354
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 973
  7. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 4 096
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 2 613
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 371
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie 2 066
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  2. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  3. Aleš Tvrdý: Cestovné poistenie počas pandémie
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia
  5. Blanka Ulaherová: Osem hodín v Salzburgu
  6. Martin Majzlan: Žuvanie a svieži dych na maldivský spôsob
  7. Ján Urda: Za kostolmi
  8. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 973
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 090
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 013
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 871
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 663
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 412
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 147
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 734
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu