SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Ide o skanzen východné Slovensko?

Onedlho bude sprejazdnený a hlavne motoristickej verejnosti odovzdaný tunel pod Braniskom. Už počúvame slová strihačov pásky o tom, že táto investícia otvára bránu na vstup zahraničných investorov aj na východ Slovenska. Je teda namieste sa opýtať - ...

Onedlho bude sprejazdnený a hlavne motoristickej verejnosti odovzdaný tunel pod Braniskom. Už počúvame slová strihačov pásky o tom, že táto investícia otvára bránu na vstup zahraničných investorov aj na východ Slovenska. Je teda namieste sa opýtať - pre koho. Však medzi Žilinou a Turanmi ostane úzke hrdlo, ktoré možno považovať skôr za bráničku, cez ktorú veru prejde iba investor s veľmi tenkou aktovkou, kde sa mu tie väčšie milióny dolárov či eur asi nezmestia. A tak to bude ešte aspoň desať rokov. Východniari pomerne dosť dlho kričia aj obmedzene medializujú, že bránou pre zahraničných investorov na východné Slovensko by mala byť Milhosť. A navyše po tejto trase sa zahraničný investor vyhne Bratislave, ktorá z tohto pohľadu je skôr čiernou dierou, nabaľujúcou už aj tak dosť prepchané zadné kešene Západoslovákov. Z Viedne je do Košíc bližšie cez Budapešť a Miškolc. Dokonca, ak by sme severné vedenie D1 posudzovali z pohľadu „diaľničného“, tak z Bratislavy do Vyšného Nemeckého máme taktiež bližšie cez Budapešť a pri tom sa s autíčkom ani „nespotíme“ ako pri výstupe na Štrbu. Po pravde: ak úsek Púchov (alebo Čadca) - hranica s ČR nebude diaľnicou, čo ČR odporúčala, potom je namieste vravieť o obslužnej komunikácii Považia alebo o obchvate Slovenska - tak múdro je totiž vedená hlavná „diaľnica“ Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

O koncepcii pri výstavbe výkonných komunikácií na Slovensku môže vravieť iba laik. Postupnosť výstavby je doslova vzorovým príkladom uplatnenia vedeckého komunizmu v praxi. Starší z nás sa zaiste pamätajú na leninský princíp najslabšieho článku reťaze. Teda diaľnice a rýchlostné komunikácie (cesty) sa budujú tam, kde to začína horieť či praskať. A horí a praská to z dôvodov nekoncepčnosti pri riešení regionálneho rozvoja a riešenia koncepcie rozvoja cestnej dopravy od počiatku.

(Citáciou zo stručného komentára Návrhu Nového projektu výstavby diaľnic nechávam posúdiť logickú úroveň tvorcov tohto materiálu verejnosti :

„STANOVISKO: bod 3. Plánovaná výstavba na najbližších päť rokov naďalej prehlbuje priepastný rozdiel v jednotlivých regiónoch… K splácaniu finančných zdrojov vnútorných aj zahraničných prispievajú svojím dielom daňoví poplatníci aj z východoslovenského regiónu, a preto majú prirodzený nárok na modernizáciu cestnej siete.

Skryť Vypnúť reklamu

Sme toho názoru, že požiadavka v najbližších rokoch postupovať vo výstavbe diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií s prihliadnutím na proporcionálny rozvoj je primeraná. Jedným z riešení môže byť na navrhovanom úseku diaľnice Košice - Vyšné Nemecké pristúpiť k výstavbe rýchlostnej komunikácie, ktorá by bola v ďalšom období prestavaná na diaľnicu.“)

Diaľnice sú (tak ako kedysi vodné toky, jantárové, soľné a iné cesty) najdôležitejšími prvkami urbanizácie územia. To, že peniaze zahraničných podnikateľov nejdú po bankách, ale po diaľniciach, dnes snáď vie už každý. Zdôvodňovať dočasnú nepotrebnosť budovania rýchlostnej cesty Košice - Miškolc súčasnými objemami je preto pochybením. V tomto prípade naopak, na kvalitnú komunikáciu sa začnú nabaľovať budúce objemy. A stačí pohľad na budúce rozdelenie Európy a každý pochopí aj logickú potrebu tohto severno-južného prepojenia - a to viac, ako je voči Česku konkurenčné šturmovanie prepojenia Baltu s Jadranom cez Kysuce. Redistribúcia dopravy pred jedinou hranicou európskejšej Európy je žiaduca a diaľnica je zároveň prirodzeným koridorom brániacim nežiaducej ilegálnej migrácii či vynikajúcou a ľahko kontrolovateľnou líniou s obmedzeným počtom kontrolných bodov.

Skryť Vypnúť reklamu

Severské a pobaltské krajiny zaiste nemajú túžbu prestupovať viac ráz schengenskú hranicu, a tak nieto pochybností, že k uprednostneniu budovania tejto trasy svojím hlasom prispejú. Stabilitu Balkánu - dúfajme, že navždy - zabezpečí terajšia prítomnosť OSN, NATO a Európy, no najmä jeho ekonomický rozvoj. A výhodou by bola ekonomická urbanizácie jednej z najzaostalejších častí stredu Európy. Ak do tejto oblasti nepovedú cesty lákajúce investorov, celá oblasť bude ešte aspoň desať rokov skanzenovať.

A skanzeny potrebujú vibramové topánky, vetrovku a kameru, diaľnice skanzenom naozaj nenačim. To skôr Laponcom, Fínom, Estóncom, Lotyšom a Litovcom treba dobrú a rýchlu cestu na Jadran či k Čiernemu moru.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 465
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 798
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 444
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 505
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 096
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 415
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 462
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 327
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 237
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 993
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu