SME

Ide o skanzen východné Slovensko?

Onedlho bude sprejazdnený a hlavne motoristickej verejnosti odovzdaný tunel pod Braniskom. Už počúvame slová strihačov pásky o tom, že táto investícia otvára bránu na vstup zahraničných investorov aj na východ Slovenska. Je teda namieste sa opýtať - ...

Onedlho bude sprejazdnený a hlavne motoristickej verejnosti odovzdaný tunel pod Braniskom. Už počúvame slová strihačov pásky o tom, že táto investícia otvára bránu na vstup zahraničných investorov aj na východ Slovenska. Je teda namieste sa opýtať - pre koho. Však medzi Žilinou a Turanmi ostane úzke hrdlo, ktoré možno považovať skôr za bráničku, cez ktorú veru prejde iba investor s veľmi tenkou aktovkou, kde sa mu tie väčšie milióny dolárov či eur asi nezmestia. A tak to bude ešte aspoň desať rokov. Východniari pomerne dosť dlho kričia aj obmedzene medializujú, že bránou pre zahraničných investorov na východné Slovensko by mala byť Milhosť. A navyše po tejto trase sa zahraničný investor vyhne Bratislave, ktorá z tohto pohľadu je skôr čiernou dierou, nabaľujúcou už aj tak dosť prepchané zadné kešene Západoslovákov. Z Viedne je do Košíc bližšie cez Budapešť a Miškolc. Dokonca, ak by sme severné vedenie D1 posudzovali z pohľadu „diaľničného“, tak z Bratislavy do Vyšného Nemeckého máme taktiež bližšie cez Budapešť a pri tom sa s autíčkom ani „nespotíme“ ako pri výstupe na Štrbu. Po pravde: ak úsek Púchov (alebo Čadca) - hranica s ČR nebude diaľnicou, čo ČR odporúčala, potom je namieste vravieť o obslužnej komunikácii Považia alebo o obchvate Slovenska - tak múdro je totiž vedená hlavná „diaľnica“ Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O koncepcii pri výstavbe výkonných komunikácií na Slovensku môže vravieť iba laik. Postupnosť výstavby je doslova vzorovým príkladom uplatnenia vedeckého komunizmu v praxi. Starší z nás sa zaiste pamätajú na leninský princíp najslabšieho článku reťaze. Teda diaľnice a rýchlostné komunikácie (cesty) sa budujú tam, kde to začína horieť či praskať. A horí a praská to z dôvodov nekoncepčnosti pri riešení regionálneho rozvoja a riešenia koncepcie rozvoja cestnej dopravy od počiatku.

(Citáciou zo stručného komentára Návrhu Nového projektu výstavby diaľnic nechávam posúdiť logickú úroveň tvorcov tohto materiálu verejnosti :

„STANOVISKO: bod 3. Plánovaná výstavba na najbližších päť rokov naďalej prehlbuje priepastný rozdiel v jednotlivých regiónoch… K splácaniu finančných zdrojov vnútorných aj zahraničných prispievajú svojím dielom daňoví poplatníci aj z východoslovenského regiónu, a preto majú prirodzený nárok na modernizáciu cestnej siete.

SkryťVypnúť reklamu

Sme toho názoru, že požiadavka v najbližších rokoch postupovať vo výstavbe diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií s prihliadnutím na proporcionálny rozvoj je primeraná. Jedným z riešení môže byť na navrhovanom úseku diaľnice Košice - Vyšné Nemecké pristúpiť k výstavbe rýchlostnej komunikácie, ktorá by bola v ďalšom období prestavaná na diaľnicu.“)

Diaľnice sú (tak ako kedysi vodné toky, jantárové, soľné a iné cesty) najdôležitejšími prvkami urbanizácie územia. To, že peniaze zahraničných podnikateľov nejdú po bankách, ale po diaľniciach, dnes snáď vie už každý. Zdôvodňovať dočasnú nepotrebnosť budovania rýchlostnej cesty Košice - Miškolc súčasnými objemami je preto pochybením. V tomto prípade naopak, na kvalitnú komunikáciu sa začnú nabaľovať budúce objemy. A stačí pohľad na budúce rozdelenie Európy a každý pochopí aj logickú potrebu tohto severno-južného prepojenia - a to viac, ako je voči Česku konkurenčné šturmovanie prepojenia Baltu s Jadranom cez Kysuce. Redistribúcia dopravy pred jedinou hranicou európskejšej Európy je žiaduca a diaľnica je zároveň prirodzeným koridorom brániacim nežiaducej ilegálnej migrácii či vynikajúcou a ľahko kontrolovateľnou líniou s obmedzeným počtom kontrolných bodov.

SkryťVypnúť reklamu

Severské a pobaltské krajiny zaiste nemajú túžbu prestupovať viac ráz schengenskú hranicu, a tak nieto pochybností, že k uprednostneniu budovania tejto trasy svojím hlasom prispejú. Stabilitu Balkánu - dúfajme, že navždy - zabezpečí terajšia prítomnosť OSN, NATO a Európy, no najmä jeho ekonomický rozvoj. A výhodou by bola ekonomická urbanizácie jednej z najzaostalejších častí stredu Európy. Ak do tejto oblasti nepovedú cesty lákajúce investorov, celá oblasť bude ešte aspoň desať rokov skanzenovať.

A skanzeny potrebujú vibramové topánky, vetrovku a kameru, diaľnice skanzenom naozaj nenačim. To skôr Laponcom, Fínom, Estóncom, Lotyšom a Litovcom treba dobrú a rýchlu cestu na Jadran či k Čiernemu moru.

Autor: ING. RUDOLF ŠTOFANKO(Autor dodnes platného generálneho dopravného plánu mesta Košice)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 349
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 109
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 683
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 865
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 155
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 931
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 149
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 733
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 051
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 231
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 208
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu