SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Na fínsko-ruských hraniciach to s dopravou škrípe

Helsinki 8. augusta (TASR) - Začnete sa čudovať, či ste skutočne v krajine, ktorá sa chváli najlepším colným odbavením, keď sa približujete k hranici.

Napriek riedkej letnej doprave sú tu desiatky kamiónov a áut čakajúcich na prechod do Ruska. Zvyčajne to trvá hodiny, ale môže to trvať aj dni.

Fínsko bolo minulý rok ironicky označené podľa ročenky World Competitiveness Yearbook, ktorú zostavila švajčiarska obchodná škola IMD, za krajinu s najrýchlejším colným odbavením na svete. Ale na hraničnom priechode Vaalimaa-Torfianovka - vzdialenej 200 kilometrov východne od fínskej metropoly Helsinki , kľúčovej vstupnej bráne pre dopravu medzi Ruskom a Európskou úniou, sú rady vozidiel už bežnou záležitosťou. Vodič kamiónu Harri Havela, 39-ročný Fín, ktorý zvyčajne jazdí touto cestou, je frustrovaný. Povedal, že raz strávil na hranici štyri dni. "Vyčerpáva to, pretože je tu vždy rad," povedal Havela.

SkryťVypnúť reklamu

Ruský vodič nákladného auta Alexander Brovčenkov súhlasí a dodáva, že omeškania sú kvôli ruskej byrokracii. "Ak by naši chlapci robili myslím Rusov , prejazd hranicou by bol normálny. Iba nám robia problémy," hovorí 32-ročný Brovčenkov.

Fínsko-ruská hranica, tiahnuca sa takmer 1300-kilometrovým úsekom, je dôležitá, pretože Fínsko je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá hraničí s bývalým Sovietskym zväzom a podstatné množstvo toho, čo Fínsko dováža, prichádza od jeho bývalého nepriateľa. Európska únia je tiež najväčším obchodným partnerom Ruska.

Ak by sa hraničné procedúry zlepšili, fínsky obchod s Ruskom by výrazne vzrástol zo súčasných 6,2 miliardy dolárov ročne, tvrdia colní predstavitelia. Vaalimaa je jedným z niekoľkých hraničných priechodov. Ale keďže je táto trasa najkratšou medzi Helsinkami a druhým najväčším ruským mestom - Petrohradom, prijíma najviac cestnej dopravy, prevažne ruské kamióny.

SkryťVypnúť reklamu

Minulý rok prekročilo túto hranicu vyše milióna vozidiel, vrátane nákladnej dopravy, ktorá sa podieľala na jednej šestine celkového fínsko-ruského obchodu. Cezhraničná cestná doprava pritom stúpa 30 percent ročne, čo je jasný signál, že vedľajší efekt ruskej finančnej krízy v roku 1998, ktorá ťažko zasiahla aj fínsku ekonomiku, je prevažne vecou minulosti. Fínski predstavitelia pripúšťajú, že spomaľujú dopravu, ale zdôrazňujú, že tak robia na žiadosť svojich ruských kolegov, ktorí potrebujú viac času na kontrolu.

Ďalej tvrdia, že ruské metódy kontroly sú zastarané a často meniace sa obmedzenia a pravidlá, ktorých cieľom je boj proti pašeráctvu a daňovým podvodom, často privádzajú dopravu do patovej situácie. "Sú tam na druhej strane hranice veľmi prísne kontroly, ktoré nie sú selektívne, nie sú založené na vyhodnotení rizík. Iba sa pokúšajú zastaviť všetku dopravu a prekontrolovať ju," dodáva Tommi Kivilaakso, náčelník východného okruhu fínskej colnej správy.

SkryťVypnúť reklamu

Ale Rusko, ktoré sa veľmi snaží zlepšiť svoju povesť v súvislosti s úsilím stať sa členom Svetovej obchodnej organizácie, tvrdí, že situácia sa zlepšuje. Zlý pohyb dopravy, o ktorom Fíni hovoria, je už minulosť, situácia sa znormalizovala a nevyskytujú sa tu veľké problémy," tvrdí jeden z ruských colných predstaviteľov vo Fínsku. Tento predstaviteľ, ktorý si neželal byť menovaný, uviedol, že úrady sa pokúšajú obmedziť byrokraciu a dodal, že potreba vyberať dane priamo na hranici zmenu odďaľuje.

Rusko vkladá nádeje do technických riešení, ako je TEDIM projekt pre firmy na elektronický prenos informácií o ich tovare priamo colnej správe, aby sa vyhli rozsiahlym hraničným kontrolám. Projekt sa v súčasnosti testuje s fínskou mliekarenskou spoločnosťou Valio. Je to súčasť programu na zjednodušenie hraničných kontrol pre firmy z Ruska a Fínska.

SkryťVypnúť reklamu

"Napriek výskytu niektorých technických problémov počas testovania Fíni tvrdia, že viac než 40 spoločností sa pripojí k tomuto projektu, keď začne naplno fungovať a bude to pre nás veľká pomoc," uviedol jeden z ruských colníkov.

Avšak fínski colníci pripomínajú, že došlo iba k malému zlepšeniu. "Nefunguje to dobre. Nie je jednoduché skĺbiť západnú technológiu s ruským systémom, ktorý je veľmi špecifický," hovorí Kivilaakso a dodáva, že politici by mohli pomôcť.

Šéf fínskej colnej služby vo Vaalimaa Petri Kukkonen uvádza, že korupcia je ďalší problém v krajine, kde priemerný mesačný plat colníka približne 120 dolárov. Dodal, že 21 ruských colníkov prepustili minulý rok kvôli korupcii v Torfianovke. Toto je jeden z dôvodov, prečo mnoho ľudí, podobne ako tých, ktorí využívajú tento rušný hraničný priechod, neveria, že skutočná zmena čoskoro príde.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 693
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 405
  3. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 244
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 596
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 011
  6. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 901
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 813
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  4. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  5. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  6. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 634
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 9 617
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 792
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 157
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 930
  6. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 761
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 691
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 537
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu