Napriek riedkej letnej doprave sú tu desiatky kamiónov a áut čakajúcich na prechod do Ruska. Zvyčajne to trvá hodiny, ale môže to trvať aj dni.
Fínsko bolo minulý rok ironicky označené podľa ročenky World Competitiveness Yearbook, ktorú zostavila švajčiarska obchodná škola IMD, za krajinu s najrýchlejším colným odbavením na svete. Ale na hraničnom priechode Vaalimaa-Torfianovka - vzdialenej 200 kilometrov východne od fínskej metropoly Helsinki , kľúčovej vstupnej bráne pre dopravu medzi Ruskom a Európskou úniou, sú rady vozidiel už bežnou záležitosťou. Vodič kamiónu Harri Havela, 39-ročný Fín, ktorý zvyčajne jazdí touto cestou, je frustrovaný. Povedal, že raz strávil na hranici štyri dni. "Vyčerpáva to, pretože je tu vždy rad," povedal Havela.
Ruský vodič nákladného auta Alexander Brovčenkov súhlasí a dodáva, že omeškania sú kvôli ruskej byrokracii. "Ak by naši chlapci robili myslím Rusov , prejazd hranicou by bol normálny. Iba nám robia problémy," hovorí 32-ročný Brovčenkov.
Fínsko-ruská hranica, tiahnuca sa takmer 1300-kilometrovým úsekom, je dôležitá, pretože Fínsko je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá hraničí s bývalým Sovietskym zväzom a podstatné množstvo toho, čo Fínsko dováža, prichádza od jeho bývalého nepriateľa. Európska únia je tiež najväčším obchodným partnerom Ruska.
Ak by sa hraničné procedúry zlepšili, fínsky obchod s Ruskom by výrazne vzrástol zo súčasných 6,2 miliardy dolárov ročne, tvrdia colní predstavitelia. Vaalimaa je jedným z niekoľkých hraničných priechodov. Ale keďže je táto trasa najkratšou medzi Helsinkami a druhým najväčším ruským mestom - Petrohradom, prijíma najviac cestnej dopravy, prevažne ruské kamióny.
Minulý rok prekročilo túto hranicu vyše milióna vozidiel, vrátane nákladnej dopravy, ktorá sa podieľala na jednej šestine celkového fínsko-ruského obchodu. Cezhraničná cestná doprava pritom stúpa 30 percent ročne, čo je jasný signál, že vedľajší efekt ruskej finančnej krízy v roku 1998, ktorá ťažko zasiahla aj fínsku ekonomiku, je prevažne vecou minulosti. Fínski predstavitelia pripúšťajú, že spomaľujú dopravu, ale zdôrazňujú, že tak robia na žiadosť svojich ruských kolegov, ktorí potrebujú viac času na kontrolu.
Ďalej tvrdia, že ruské metódy kontroly sú zastarané a často meniace sa obmedzenia a pravidlá, ktorých cieľom je boj proti pašeráctvu a daňovým podvodom, často privádzajú dopravu do patovej situácie. "Sú tam na druhej strane hranice veľmi prísne kontroly, ktoré nie sú selektívne, nie sú založené na vyhodnotení rizík. Iba sa pokúšajú zastaviť všetku dopravu a prekontrolovať ju," dodáva Tommi Kivilaakso, náčelník východného okruhu fínskej colnej správy.
Ale Rusko, ktoré sa veľmi snaží zlepšiť svoju povesť v súvislosti s úsilím stať sa členom Svetovej obchodnej organizácie, tvrdí, že situácia sa zlepšuje. Zlý pohyb dopravy, o ktorom Fíni hovoria, je už minulosť, situácia sa znormalizovala a nevyskytujú sa tu veľké problémy," tvrdí jeden z ruských colných predstaviteľov vo Fínsku. Tento predstaviteľ, ktorý si neželal byť menovaný, uviedol, že úrady sa pokúšajú obmedziť byrokraciu a dodal, že potreba vyberať dane priamo na hranici zmenu odďaľuje.
Rusko vkladá nádeje do technických riešení, ako je TEDIM projekt pre firmy na elektronický prenos informácií o ich tovare priamo colnej správe, aby sa vyhli rozsiahlym hraničným kontrolám. Projekt sa v súčasnosti testuje s fínskou mliekarenskou spoločnosťou Valio. Je to súčasť programu na zjednodušenie hraničných kontrol pre firmy z Ruska a Fínska.
"Napriek výskytu niektorých technických problémov počas testovania Fíni tvrdia, že viac než 40 spoločností sa pripojí k tomuto projektu, keď začne naplno fungovať a bude to pre nás veľká pomoc," uviedol jeden z ruských colníkov.
Avšak fínski colníci pripomínajú, že došlo iba k malému zlepšeniu. "Nefunguje to dobre. Nie je jednoduché skĺbiť západnú technológiu s ruským systémom, ktorý je veľmi špecifický," hovorí Kivilaakso a dodáva, že politici by mohli pomôcť.
Šéf fínskej colnej služby vo Vaalimaa Petri Kukkonen uvádza, že korupcia je ďalší problém v krajine, kde priemerný mesačný plat colníka približne 120 dolárov. Dodal, že 21 ruských colníkov prepustili minulý rok kvôli korupcii v Torfianovke. Toto je jeden z dôvodov, prečo mnoho ľudí, podobne ako tých, ktorí využívajú tento rušný hraničný priechod, neveria, že skutočná zmena čoskoro príde.