li poskytovať celodennú stravu s tým, že cestovná kancelária im za ňu nezaplatila, ako boli dohodnutí. Z tohto dôvodu nám počas celého pobytu poskytovali iba raňajky. Delegát cestovnej kancelárie sa síce ochotne snažil odstrániť tento nedostatok, avšak neúspešne. Na našu žiadosť spísal na mieste o tom aj záznam. Po príchode domov nám v cestovnej kancelárii povedali, že oni za nič nemôžu, lebo za stravu hotelu riadne zaplatili, a s prípadnými nárokmi sa máme obrátiť priamo na hotel. My sme si však celý zájazd vrátane stravy objednali v cestovnej kancelárii, nemáme preto možnosť uplatňovať svoje nároky priamo voči nej? Ivan L.
Ak cestovná kancelária neposkytne objednávateľovi zájazdu služby, na ktoré sa zaviazala zmluvou o obstaraní zájazdu, alebo ich podstatnú časť riadne a včas, je povinná bezodkladne urobiť také opatrenia, aby mohol zájazd pokračovať. Ak to nemožno dosiahnuť inak, aj poskytnutím služieb nižšej kvality. V takom prípade je povinná vrátiť objednávateľovi zájazdu rozdiel ceny medzi ponúkanými a poskytnutými službami. Ak nemožno zabezpečiť ani služby nižšej kvality alebo ich objednávateľ zájazdu odmietne, je cestovná kancelária povinná bezodkladne mu vrátiť rozdiel ceny zájazdu.
Pri porušení povinností cestovnej kancelárie zo zmluvy, ktorou obstarala zájazd, za porušenie týchto povinností zodpovedá cestovná kancelária, a to bez ohľadu na to, či tieto povinnosti má splniť priamo ona alebo iní dodávatelia služieb poskytovaných v rámci tohto zájazdu. Objednávateľ zájazdu je pritom povinný uplatniť právo na odstránenie chybne poskytnutej služby bezodkladne, a to buď u dodávateľa služby, alebo u povereného zástupcu cestovnej kancelárie (delegáta), o tomto uplatnení treba urobiť písomný záznam v spolupráci s delegátom. Nároky z chybne poskytnutých služieb voči cestovnej kancelárii pritom treba uplatniť písomne bezodkladne, najneskôr do troch mesiacov od skončenia zájazdu, inak tento nárok zaniká. S uplatnením nároku treba predložiť aj písomný záznam urobený v spolupráci s delegátom.
Ak porušením povinností cestovnej kancelárie bude objednávateľovi zájazdu spôsobená škoda, tento má nárok aj na jej náhradu.
Vo vašom prípade môžete uplatniť svoje nároky priamo voči cestovnej kancelárii, nechávam na zváženie aj možnosť oznámiť porušenie povinností Slovenskej obchodnej inšpekcii.
JUDr. MARTIN GAJARSKÝ