Cestovky nie sú zajedno, či je sezóna vydarená

BRATISLAVA - Turistickú sezónu, ktorá sa práve prehupla do druhej polovice, hodnotia cestovné kancelárie rôzne. Od spokojnosti sú však pocity väčšiny z nich ďaleko.

Mnohé sa netaja, že pobyty pri mori sa už od začiatku leta predávajú horšie ako vlani. Dovolenkári najmä mimo Bratislavy nemajú až taký záujem o letecké zájazdy, ako sa všeobecne čakalo. Cestovné kancelárie nakúpili pred tohtoročnou sezónou o vyše tretiny leteckých miest viac oproti minulému roku, ale tie sa väčšine míňajú horšie, než sa plánovalo.

Ozývajú sa i kritické hlasy, že slovenské cestovné kancelárie nevedia spolupracovať a zladiť svoje záujmy a kapacity v leteckých zájazdoch nakupuje potom každá na vlastnú päsť. Výsledkom je obrovský previs ponuky nad turistickým dopytom.

Aby cestovky zájazdy predali, ponúkajú ich ako last minute neuveriteľne pod cenu. Napríklad v júni stál týždenný letecký pobyt na severe Grécka len 6990 korún, teda rovnako ako presne taký istý pobyt s cestou autobusom. Slovenský klient si na podobné ponuky zvykol a pri pulte v cestovke ani nič iné nehľadá, rovno si pýta len zájazdy so zľavami.

Obrovský záujem je tento rok o Turecko. Slovákov tam pocestuje pravdepodobne viac ako minulú sezónu, ani tak však cestovky nepredajú všetky miesta, ktoré v Turecku objednali. Nepredané zájazdy ostošesť zlacňujú.

Grécko a jeho ostrovy patria už viac rokov medzi najžiadanejšie dovolenky Slovákov. Aj toto leto sa potvrdzuje prudký vzostup záujmu o Bulharsko. Čiernu Horu sa viacerým cestovkám nedarí úspešne predávať, ale sú aj také, ktorým to ide.

Naďalej klesá záujem našich dovolenkárov o Španielsko, prepad je aj v Tunisku. O Chorvátsku mnohí našinci najmä z okresov s vysokou nezamestnanosťou stále častejšie tvrdia, že je pre nich už pridrahé. Zdá sa však, že záujem oň v auguste porastie. (ru)

skÚsenosti cestovných kancelárií* Július Cmorej, majiteľ Pax Travelu, tvrdí, že sezóna je pre cestovky podobná ako vlani. „Niečo je lepšie, ale niečo aj horšie, malo na to vplyv zvýšenie cien v zahraničí.“ O Chorvátsko sa podľa neho pred sezónou dosť znížil záujem, spolu s Gréckom ho cestovky dopredávajú hlavne formou last minute. Pax Travel má nárast klientov v Turecku a Bulharsku.

* Najväčšej cestovnej kancelárii Satur sa podľa generálneho riaditeľa Dušana Muňku vo veľkom vracajú klienti, ktorí odišli v posledných rokoch po súdnych ťahaniciach okolo privatizácie tejto cestovky. Nie je to podľa neho ani zásluhou lepšieho marketingu, ani kvalitnejších služieb, ide vraj o návrat dôvery. „Máme o dvetisíc leteckých miest navyše. A čo sme začiatkom sezóny prerobili na zľavnených last minute zájazdoch, teraz dobiehame na výhodných kurzoch.“

* Sezóna je horšia ako vlani, tvrdí majiteľka Aquamarinu v Banskej Bystrici Eva Samborská. „Cítiť, že ľudia nemajú peniaze. Všeobecne to postihlo najmä letecké zájazdy, o ktoré je nižší záujem, a tento prepad sa preniesol aj na znížený záujem o autobusové zájazdy, ktoré patria do našej ponuky.“ Aquamarin predáva výhradne Chorvátsko, ale aj napriek výrazným zľavám sa pobyty míňajú horšie.

* Nitrianska cestovná kancelária Turancar orientovaná predovšetkým na pobyty na severe Grécka a v Taliansku, si pochvaľuje, že toto leto mohla zdvojnásobiť počet vypravovaných autobusov. „V špičke sezóny v júli a auguste sme miesta celkom vypredali. Mimo sezóny sme miesta vypredali tiež, ale za podstatne nižšie ceny. Celkove hodnotíme túto sezónu veľmi dobre,“ hovorí Pavol Komora z Turancaru.

* Tip Travel stavil toto leto na Čiernu Horu a ako hovorí majiteľ Csaba Varga, vyšlo to. „Doteraz sa nám odtiaľ vrátilo šesťtisíc ľudí.“ Týždenne tam posiela pätnásť autobusov a dve lietadlá, všetko má obsadené. „Ľudia tam idú pre tú lacnú cenu a sú pripravení aj na horšiu úroveň služieb. Práve pre nižšie očakávania ich potom skutočnosť prekvapí, že je to lepšie, ako si mysleli. Vracajú sa spokojnejší, ako tam išli.“ (ru)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 652
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 698
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 874
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 481
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 564
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 554
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 533
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 494
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 993
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 662