SME

Po nezaplatenú pokutu si príde exekútor

BRATISLAVA – Nezaplatená pokuta za dopravný priestupok či cestovanie načierno sa môže skončiť nielen na súde, ale aj exekúciou. Človek, ktorý dostal pokutu, sa zaplateniu nevyhne ani presťahovaním. Pokuta si ho spravidla nájde, ale v tom čase je už

Banskobystrická dopravná spoločnosť si od zavedenia čipových kariet pre cestujúcich sľubovala zníženie počtu čiernych pasažierov. najúčinnejšou metódou je však dôsledná kontrola revízormi, ako ukazuje príklad Žiliny. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA – Nezaplatená pokuta za dopravný priestupok či cestovanie načierno sa môže skončiť nielen na súde, ale aj exekúciou. Človek, ktorý dostal pokutu, sa zaplateniu nevyhne ani presťahovaním. Pokuta si ho spravidla nájde, ale v tom čase je už podstatne vyššia, lebo k nej pribudli poplatky súdom a právnikom.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravná polícia upomienky neposiela

„Minulý rok som od bratislavského policajta dostal pokutu päťsto korún za dopravný priestupok. Keďže som pri sebe nemal dosť peňazí, policajt mi dal šek s číslom účtu, na ktorý mám sumu uhradiť,“ začína svoje rozprávanie náš čitateľ. Na šek po čase zabudol.

Spomenul si naň až vtedy, keď dostal rozhodnutie okresného súdu o zaplatení pokuty. „Neprišla mi žiadna upomienka,“ hnevá sa.

Podľa zástupcu riaditeľky vnútorného odboru Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Ladislava Gála je takýto postup štandardný. „Žiaden zákon nám neukladá povinnosť priestupcu upomínať,“ tvrdí. Vinník musí byť pri prevzatí bločku poučený, že má pokutu zaplatiť do 15 dní. „Ak ju neuhradí, nastupuje právne vymáhanie,“ hovorí Gál.

SkryťVypnúť reklamu

Vymáhanie pokút môže byť pre právnika zlatou baňou

K pôvodným 500 korunám pokuty však rozhodnutím súdu pribudlo ešte 400 korún. Tieto peniaze navyše idú právnikovi. Podpredsedníčka Slovenskej advokátskej komory Darina Michalková vysvetľuje, že sú za „právne služby advokáta, ktorého organizácia poverila podaním návrhu na vymáhanie nezaplatenej pokuty“.

Pokuty za dopravný priestupok možno právne vymáhať do troch rokov. Len krajské policajné riaditeľstvo v Bratislave dnes eviduje podľa Gála desaťtisíce nezaplatených pokút.

Spolupráca s právnikom je preto nevyhnutná. „Vlastnými silami nestačíme spracovávať všetku agendu,“ dôvodí.

Policajné riaditeľstvo spolupracuje s komerčným právnikom Jozefom Drvárom, ten však o tom, či je pre neho táto spolupráca finančne zaujímavá, odmietol hovoriť. „Je to práca ako každá iná,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Aj dopravné podniky spolupracujú s advokátmi

Revízori Dopravného podniku Bratislava dali čiernym pasažierom len za prvý polrok tohto roka približne 27-tisíc pokút. Pokuty sú vymáhateľné až desať rokov, počet nezaplatnených neustále rastie a dopravný podnik tiež spolupracuje s advokátskou kanceláriou. „Skúsenosti s týmto postupom sú najmä za ostatné dva roky veľmi dobré,“ hovorí vedúca odboru tarifných služieb Zuzana Horčíková.

Ak cestujúci pokutu nezaplatil priamo na mieste, do 30 dní musí zaplatiť v pokladni podniku. Potom je už neskoro. Horčíková: „Po uvedenej lehote spis odstupujeme advokátskej kancelárii, ktorá zasiela upomienku pred žalobou.“ Ešte stále však čierny pasažier môže obísť celkom dobre. „Pri upomienke si advokát nič neúčtuje. Podlžnosť je tak navýšená len o poštovné.“

SkryťVypnúť reklamu

V Košiciach sa však podľa dopravného námestníka tamojšieho dopravného podniku Arpáda Schwartza zasielanie upomienok neosvedčilo. „Ľudia ju jednoducho neprevzali alebo rovno hádzali do koša,“ hovorí.

Ak ani na upomienku dlžník nereaguje, dopravný podnik do šiestich mesiacov začne pokutu vymáhať súdnou cestou. Jej výška sa tak zvyšuje o súdne trovy a poplatok advokátovi.

„Ak cestujúci nereaguje ani na rozhodnutie súdu, ostáva už len jediné – exekúcia,“ hovorí Horčíková. Súd vtedy oznámi zamestnávateľovi zrážku zo mzdy alebo Sociálnej poisťovni zrážku z dôchodku. Podľa Schwartza to čierneho pasažiera môže vyjsť pekne draho: „Aj na 4500 korún.“

Pokuty a úplatkárstvo sú spojené nádoby

Mnohí vodiči i čierni pasažieri sa snažia „zjednať“ nižšiu cenu, len aby sa vyhli zaplateniu celej sumy či zahanbeniu. Gál pripúšťa, že riešenie dopravných priestupkov doslova podnecuje korupčné konanie. „Každý prípad takéhoto konania sa rieši veľmi prísne,“ tvrdí. Policajtovi hrozí okamžité prepustenie.

SkryťVypnúť reklamu

Ani Horčíková nevylučuje, že k takýmto prípadom dochádza aj medzi revízormi, dokazovanie je však ťažké. „Posudzujeme to ako hrubé porušenie pracovnej disciplíny,“ hovorí. Aj revízor v takom prípade príde o prácu.

JOZEF ČAVOJEC

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 156
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 097
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 346
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 006
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 814
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 520
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 439
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 968
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  4. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 430
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 398
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 14 380
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 363
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 9 151
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 863
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 941
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 042
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu