Hranica s Poľskom sa menila viackrát

BRATISLAVA - Slovensko-poľská hranica sa od osamostatnenia Slovenska menila už viackrát. Pri premeriavaní v rokoch 1994 - 1998 sa zistilo, že je približne o sedem kilometrov kratšia.

Dokumentácia z roku 1921 a neskôr z rokov 1953 - 1958 dĺžku hranice presne číselne nevyjadrovala. Najmä v oblasti Vysokých Tatier bola viac-menej iba odhadnutá.

„V deväťdesiatych rokoch sa spresnila na základe leteckého snímkovania Tatier. Zistilo sa, že je kratšia. Údaje o štátnej hranici sa v dokumentoch museli zmeniť,“ hovorí predseda slovenskej delegácie slovensko-poľskej hraničnej komisie Július Bečka.

Neskôr sa zistilo, že na troch miestach by malá zmena hranice veľmi pomohla miestnym občanom. Práve o nej hovorí medzištátna zmluva, ktorú tento týždeň podpísali ministri vnútra. Schváliť to však ešte musí parlament.

Na Dukle sa napraví situácia, ktorá vznikla ešte pri zmenách hranice v rokoch 1953 - 1958. „V päťdesiatych rokoch sa Slovensko a Poľsko dohodli na zmene hranice tak, aby aj návštevníci od nás mali možnosť vidieť priestory bojov na Dukle,“ hovorí Bečka. „Vybudovala sa nová spevnená cesta, ale viedla viac po poľskej než po našej strane. Teraz sa uzavrela dohoda, že hranica bude prechádzať stredom cesty.“

Podobný prípad sa vyriešil aj pri obci Skalité na Orave. Po roku 1953 tam v pohraničí vznikla poľná cesta, ktorá viackrát pretína hranicu. Využívajú ju občania poľskej obce Javorinka, čiastočne aj naši. Aj tu povedie hranica stredom cesty. Štáty si územné zmeny vynahradili.

Občania, ktorých pozemky sa už v minulosti ocitli na území druhého štátu, ich musia spravovať podľa jeho zákonov. Aby to mali ľahšie (prístup k pozemkom, vybavenie dokladov atď.), podpísali sa osobitné medzivládne zmluvy.

(ru)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 735
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 438
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 159
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 988
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 592
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 057
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 725
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 009
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 2 445
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010