SME

Cesta konečne spojí Kysuce s Oravou

KYSUCE, ORAVA - Dva regióny na severe Slovenska, Kysuce a Oravu, už niekoľko rokov spája iba lesná cesta medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou. Strmý lesný terén je hrozbou pre podvozky áut, v zime sa tade nedá prejsť takmer vôbec.

Pôvodnú cestu sa zrušili v rokoch 1983 až 1989, kedy sa na Kysuciach vybudovala vodárenská nádrž Nová Bystrica. Sťažila sa tým doprava v celom kraji.

Vodiči, ktorí sa chcú dostať z krajského mesta na hornú Oravu alebo naopak a nechcú si pritom poškodiť auto, volia radšej stokilometrovú obchádzku cez Kraľovany.

O výstavbe novej cesty sa hovorí už dlhé roky, neboli však na ňu peniaze. Existovali dva varianty. Lacnejší uvažoval o provizórnom riešení, kedy by sa zrekonštruovala existujúca lesná cesta za približne 300 miliónov korún. Problémom sa zaoberala vláda, ktorá nakoniec prijala drahší, ale trvalý variant. Za približne 1,6 miliardy sa má postaviť za tri-štyri roky cesta úplne nová. Časť peňazí sa má objaviť v budúcoročnom štátnom rozpočte. Prípravné práce sa zrejme začnú už v tomto roku, stavebné povolenie by mohlo byť v priebehu mesiaca.

SkryťVypnúť reklamu

Z miestnej časti Novej Bystrice Vychylovky sa však teraz ozývajú protesty. Cesta má totiž viesť popri rodinných domoch, ľudia sa obávajú, že doprava naruší statiku budov.

„Je tu možnosť dohody. Môže sa napríklad na komunikácii obmedziť tonáž, aby sa vylúčili obavy zo statického narušenia domov a hluku,“ hovorí šéf odboru dopravy na Krajskom úrade v Žiline Jozef Choluj. Úvahy o tom, aby trasa viedla mimo Vychylovky sú podľa Choluja nereálne. „To by si vyžadovalo o 500, 600 miliónov korún viac. Znamenalo by to totiž vybudovať ďalších štyri a pol kilometra cesty mimo obce.“

Štátna správa sa tak stretáva s paradoxom, z oravskej strany Bystrickej doliny na nich tlačia, aby cesta bola hotová čím skôr. Ľudia z Vychylovky zasa nechcú, aby viedla cez ich obec.

SkryťVypnúť reklamu

Trasa bola vybraná zo štyroch variantov ako najlepšia z hľadiska dĺžky i zásahov na životné prostredie. Cesta okrem rozvoja hospodárstva a cestovného ruchu prinesie do regiónu aj nové pracovné príležitosti.

ANDREA HARMANOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 036
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 824
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 545
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 941
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 385
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 369
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 913
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 576
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 236
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 451
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 325
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu