Pôvodnú cestu sa zrušili v rokoch 1983 až 1989, kedy sa na Kysuciach vybudovala vodárenská nádrž Nová Bystrica. Sťažila sa tým doprava v celom kraji.
Vodiči, ktorí sa chcú dostať z krajského mesta na hornú Oravu alebo naopak a nechcú si pritom poškodiť auto, volia radšej stokilometrovú obchádzku cez Kraľovany.
O výstavbe novej cesty sa hovorí už dlhé roky, neboli však na ňu peniaze. Existovali dva varianty. Lacnejší uvažoval o provizórnom riešení, kedy by sa zrekonštruovala existujúca lesná cesta za približne 300 miliónov korún. Problémom sa zaoberala vláda, ktorá nakoniec prijala drahší, ale trvalý variant. Za približne 1,6 miliardy sa má postaviť za tri-štyri roky cesta úplne nová. Časť peňazí sa má objaviť v budúcoročnom štátnom rozpočte. Prípravné práce sa zrejme začnú už v tomto roku, stavebné povolenie by mohlo byť v priebehu mesiaca.
Z miestnej časti Novej Bystrice Vychylovky sa však teraz ozývajú protesty. Cesta má totiž viesť popri rodinných domoch, ľudia sa obávajú, že doprava naruší statiku budov.
„Je tu možnosť dohody. Môže sa napríklad na komunikácii obmedziť tonáž, aby sa vylúčili obavy zo statického narušenia domov a hluku,“ hovorí šéf odboru dopravy na Krajskom úrade v Žiline Jozef Choluj. Úvahy o tom, aby trasa viedla mimo Vychylovky sú podľa Choluja nereálne. „To by si vyžadovalo o 500, 600 miliónov korún viac. Znamenalo by to totiž vybudovať ďalších štyri a pol kilometra cesty mimo obce.“
Štátna správa sa tak stretáva s paradoxom, z oravskej strany Bystrickej doliny na nich tlačia, aby cesta bola hotová čím skôr. Ľudia z Vychylovky zasa nechcú, aby viedla cez ich obec.
Trasa bola vybraná zo štyroch variantov ako najlepšia z hľadiska dĺžky i zásahov na životné prostredie. Cesta okrem rozvoja hospodárstva a cestovného ruchu prinesie do regiónu aj nové pracovné príležitosti.
ANDREA HARMANOVÁ