Vynovená Brandenburská brána

Ak by si berlínski mestskí predstavitelia presadili svoj plán, Brandenburskou bránou by v nemeckej metropole už nikdy neprešlo žiadne auto. V marci 1998 sa Nemci tešili, keď mesto prvýkrát v priebehu niekoľkých desaťročí povolilo motoristom prechádzať ...

Ak by si berlínski mestskí predstavitelia presadili svoj plán, Brandenburskou bránou by v nemeckej metropole už nikdy neprešlo žiadne auto. V marci 1998 sa Nemci tešili, keď mesto prvýkrát v priebehu niekoľkých desaťročí povolilo motoristom prechádzať cez bránu na ceste z východného do západného Berlína. Desaťtisíce vodičov vtedy využili túto jedinečnú príležitosť.

Koncom desaťročia sa však pohľad na Brandenburskú bránu stal skôr poľutovaniahodným. Špina a permanentné znečisťovanie sa postarali o tom, aby z jej kameňa zmizol prirodzený odtieň. Mestský úrad nakoniec prikročil k tomu, že pamiatku uzavrel, aby umožnil reštaurátorom začať práce na poškodenom diele architekta Gottharda Langhansa, ktorý ju staval v rokoch 1788-91.

Teraz, keď sa opravy na bráne skončili, však berlínska vláda koketuje s myšlienkou, že by bránu pre motoristov opäť uzatvorila. Niektorí predstavitelia mesta sa však domnievajú, že v tom prípade by sa výrazne prehustila premávka na námestí Pariser Platz, kde sa brána nachádza.

Berlínska červená koaličná vláda je už rozhodnutá, že bránu uzavrie. K tomuto názoru sa prikláňa aj Berlínska priemyselná a obchodná komora. Avšak opoziční kresťanskí demokrati a liberálni demokrati sú proti.

V máji 1992, sa mestské autobusy a taxíky stali prvými vozidlami, ktoré smeli prejsť bránou. Nádherný neoklasicistický pamätník stál v Berlíne viac ako 211 rokov. V októbri 2000 dostala pamiatka ochranný obal v podobe materiálu o rozmeroch 2900 metrov štvorcových, ktorý mal oživiť jeho krehkú fasádu. „Myslím si, že je bláznivé znovu zatvoriť Brandenburskú bránu,“ uviedol 58-ročný americký inžinier Fred Barnett, ktorý je na návšteve Nemecka. „Roky Západ bojoval o to, aby sa otvorila, Teraz hovoria, že ju pre motoristov uzatvoria. Vôbec tomu nerozumiem,“ vyznáva sa zo svojich pocitov.

(tasr)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 585
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 067
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 518
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 964
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 721
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 135
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 106
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 686
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 618