Vynovená Brandenburská brána

Ak by si berlínski mestskí predstavitelia presadili svoj plán, Brandenburskou bránou by v nemeckej metropole už nikdy neprešlo žiadne auto. V marci 1998 sa Nemci tešili, keď mesto prvýkrát v priebehu niekoľkých desaťročí povolilo motoristom prechádzať ...

Ak by si berlínski mestskí predstavitelia presadili svoj plán, Brandenburskou bránou by v nemeckej metropole už nikdy neprešlo žiadne auto. V marci 1998 sa Nemci tešili, keď mesto prvýkrát v priebehu niekoľkých desaťročí povolilo motoristom prechádzať cez bránu na ceste z východného do západného Berlína. Desaťtisíce vodičov vtedy využili túto jedinečnú príležitosť.

Koncom desaťročia sa však pohľad na Brandenburskú bránu stal skôr poľutovaniahodným. Špina a permanentné znečisťovanie sa postarali o tom, aby z jej kameňa zmizol prirodzený odtieň. Mestský úrad nakoniec prikročil k tomu, že pamiatku uzavrel, aby umožnil reštaurátorom začať práce na poškodenom diele architekta Gottharda Langhansa, ktorý ju staval v rokoch 1788-91.

Teraz, keď sa opravy na bráne skončili, však berlínska vláda koketuje s myšlienkou, že by bránu pre motoristov opäť uzatvorila. Niektorí predstavitelia mesta sa však domnievajú, že v tom prípade by sa výrazne prehustila premávka na námestí Pariser Platz, kde sa brána nachádza.

Berlínska červená koaličná vláda je už rozhodnutá, že bránu uzavrie. K tomuto názoru sa prikláňa aj Berlínska priemyselná a obchodná komora. Avšak opoziční kresťanskí demokrati a liberálni demokrati sú proti.

V máji 1992, sa mestské autobusy a taxíky stali prvými vozidlami, ktoré smeli prejsť bránou. Nádherný neoklasicistický pamätník stál v Berlíne viac ako 211 rokov. V októbri 2000 dostala pamiatka ochranný obal v podobe materiálu o rozmeroch 2900 metrov štvorcových, ktorý mal oživiť jeho krehkú fasádu. „Myslím si, že je bláznivé znovu zatvoriť Brandenburskú bránu,“ uviedol 58-ročný americký inžinier Fred Barnett, ktorý je na návšteve Nemecka. „Roky Západ bojoval o to, aby sa otvorila, Teraz hovoria, že ju pre motoristov uzatvoria. Vôbec tomu nerozumiem,“ vyznáva sa zo svojich pocitov.

(tasr)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 439
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 991
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 164
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 327
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 488
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 064
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 036
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 765
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 707
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 279