Jindřichův Hradec 22. júla (TASR) - Už nie nákladná doprava, ale osobná doprava sa stala hlavným zdrojom príjmov a. s. Jindřichohradecké místní dráhy (JMD). Tá vlastní 79 kilometrov úzkokoľajovej železničnej trate na Jidřichohradecku a ako prvá v ČR tak v druhej polovici 90. rokoch prelomila monopol Českých dráh (ČD).
Zatiaľ čo ešte v roku 1998 firma mesačne prepravila 110 až 130 vagónov s nákladom tovaru, teraz je to len 60 až 80. Kedysi lukratívna preprava sa tak stala len doplnkovou aktivitou.
"Profit stojí a padá s tarifnou politikou ČD, pretože prakticky 99 % tejto činnosti sa ďalej viaže na ich trate. Ich tarifná politika je ale samovražedná. Napríklad prevoz uhlia zo severných Čiech vyjde po ceste lacnejšie," hovorí riaditeľ JMD Jan Šatava. Podľa neho je ale objem nákladnej prepravy úzkokoľajok stále dvakrát väčší ako pred privatizáciou. Tvorí ju hlavne doprava kazašskej bavlny, zvyškov plechu zo slovenských VSŽ a dreva.
Petr Šťáhlavský z tlačového oddelenia ČD síce pripúšťa, že objem nákladnej dopravy ako uhlie, železný šrot alebo cement na železnici klesá, ale odmieta, že by to bolo pre zle postavené ceny. Vysvetľuje to tým, že do prevádzky sa uviedla jadrová elektráreň v Temelíne, huty prechádzajú reštrukturalizáciou a to všetko má na prepravu týchto surovín vplyv. "Nákladná doprava ČD živí. Tomu musí zodpovedať i cenová politika, aby sme si udržali podiel na dopravnom trhu. Napríklad preprava kontajnerov rastie," obhajuje hovorca štátne dráhy.
Jindřichohradecké úzkokoľajky tak ťažia hlavne z dotovanej základnej dopravnej obslužnosti a letného cestovného ruchu. Ročne po svojich tratiach prepravia vyše 300 tisíc ľudí. Obzvlášť atraktívna trať do Novej Bystřice, ktorá prechádza krajinou tzv. Českej Kanady, zažíva cez prázdniny boom. Ten podporujú ešte jazdy v historických vozidlách s parnou lokomotívou, za ktoré turisti i cestovné kancelárie platia podstatne vyššie cestovné ako pri ceste obyčajným motoráčikom.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
(1 CZK = 1,502 SKK)