SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Súkromnú železnicu na Jindřichohradecku živí osobná doprava

Jindřichův Hradec 22. júla (TASR) - Už nie nákladná doprava, ale osobná doprava sa stala hlavným zdrojom príjmov a. s. Jindřichohradecké místní dráhy ...

Jindřichův Hradec 22. júla (TASR) - Už nie nákladná doprava, ale osobná doprava sa stala hlavným zdrojom príjmov a. s. Jindřichohradecké místní dráhy (JMD). Tá vlastní 79 kilometrov úzkokoľajovej železničnej trate na Jidřichohradecku a ako prvá v ČR tak v druhej polovici 90. rokoch prelomila monopol Českých dráh (ČD).

Zatiaľ čo ešte v roku 1998 firma mesačne prepravila 110 až 130 vagónov s nákladom tovaru, teraz je to len 60 až 80. Kedysi lukratívna preprava sa tak stala len doplnkovou aktivitou.

SkryťVypnúť reklamu

"Profit stojí a padá s tarifnou politikou ČD, pretože prakticky 99 % tejto činnosti sa ďalej viaže na ich trate. Ich tarifná politika je ale samovražedná. Napríklad prevoz uhlia zo severných Čiech vyjde po ceste lacnejšie," hovorí riaditeľ JMD Jan Šatava. Podľa neho je ale objem nákladnej prepravy úzkokoľajok stále dvakrát väčší ako pred privatizáciou. Tvorí ju hlavne doprava kazašskej bavlny, zvyškov plechu zo slovenských VSŽ a dreva.

Petr Šťáhlavský z tlačového oddelenia ČD síce pripúšťa, že objem nákladnej dopravy ako uhlie, železný šrot alebo cement na železnici klesá, ale odmieta, že by to bolo pre zle postavené ceny. Vysvetľuje to tým, že do prevádzky sa uviedla jadrová elektráreň v Temelíne, huty prechádzajú reštrukturalizáciou a to všetko má na prepravu týchto surovín vplyv. "Nákladná doprava ČD živí. Tomu musí zodpovedať i cenová politika, aby sme si udržali podiel na dopravnom trhu. Napríklad preprava kontajnerov rastie," obhajuje hovorca štátne dráhy.

SkryťVypnúť reklamu

Jindřichohradecké úzkokoľajky tak ťažia hlavne z dotovanej základnej dopravnej obslužnosti a letného cestovného ruchu. Ročne po svojich tratiach prepravia vyše 300 tisíc ľudí. Obzvlášť atraktívna trať do Novej Bystřice, ktorá prechádza krajinou tzv. Českej Kanady, zažíva cez prázdniny boom. Ten podporujú ešte jazdy v historických vozidlách s parnou lokomotívou, za ktoré turisti i cestovné kancelárie platia podstatne vyššie cestovné ako pri ceste obyčajným motoráčikom.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,502 SKK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  2. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 422
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 020
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 823
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 433
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 792
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 584
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 195
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 722
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 157
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 279
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 119
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 092
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 681
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 482
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu