SME

Súkromnú železnicu na Jindřichohradecku živí osobná doprava

Jindřichův Hradec 22. júla (TASR) - Už nie nákladná doprava, ale osobná doprava sa stala hlavným zdrojom príjmov a. s. Jindřichohradecké místní dráhy ...

Jindřichův Hradec 22. júla (TASR) - Už nie nákladná doprava, ale osobná doprava sa stala hlavným zdrojom príjmov a. s. Jindřichohradecké místní dráhy (JMD). Tá vlastní 79 kilometrov úzkokoľajovej železničnej trate na Jidřichohradecku a ako prvá v ČR tak v druhej polovici 90. rokoch prelomila monopol Českých dráh (ČD).

Zatiaľ čo ešte v roku 1998 firma mesačne prepravila 110 až 130 vagónov s nákladom tovaru, teraz je to len 60 až 80. Kedysi lukratívna preprava sa tak stala len doplnkovou aktivitou.

SkryťVypnúť reklamu

"Profit stojí a padá s tarifnou politikou ČD, pretože prakticky 99 % tejto činnosti sa ďalej viaže na ich trate. Ich tarifná politika je ale samovražedná. Napríklad prevoz uhlia zo severných Čiech vyjde po ceste lacnejšie," hovorí riaditeľ JMD Jan Šatava. Podľa neho je ale objem nákladnej prepravy úzkokoľajok stále dvakrát väčší ako pred privatizáciou. Tvorí ju hlavne doprava kazašskej bavlny, zvyškov plechu zo slovenských VSŽ a dreva.

Petr Šťáhlavský z tlačového oddelenia ČD síce pripúšťa, že objem nákladnej dopravy ako uhlie, železný šrot alebo cement na železnici klesá, ale odmieta, že by to bolo pre zle postavené ceny. Vysvetľuje to tým, že do prevádzky sa uviedla jadrová elektráreň v Temelíne, huty prechádzajú reštrukturalizáciou a to všetko má na prepravu týchto surovín vplyv. "Nákladná doprava ČD živí. Tomu musí zodpovedať i cenová politika, aby sme si udržali podiel na dopravnom trhu. Napríklad preprava kontajnerov rastie," obhajuje hovorca štátne dráhy.

SkryťVypnúť reklamu

Jindřichohradecké úzkokoľajky tak ťažia hlavne z dotovanej základnej dopravnej obslužnosti a letného cestovného ruchu. Ročne po svojich tratiach prepravia vyše 300 tisíc ľudí. Obzvlášť atraktívna trať do Novej Bystřice, ktorá prechádza krajinou tzv. Českej Kanady, zažíva cez prázdniny boom. Ten podporujú ešte jazdy v historických vozidlách s parnou lokomotívou, za ktoré turisti i cestovné kancelárie platia podstatne vyššie cestovné ako pri ceste obyčajným motoráčikom.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,502 SKK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 233
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 548
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 996
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 848
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 358
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 286
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 652
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 029
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 199
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 521
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 423
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 311
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu