Hŕstka sirôt riadená bývalým policajtom frčí na skútroch bludiskom prašných uličiek albánskej metropoly a roznáša zásielky. „Ich životné príbehy ma zo začiatku oberali o spánok. Kým sa niečoho nedotknú vlastnými rukami, neuveria tomu,“ hovorí 25-ročný ...
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Na služby mladých poštárov sa spoliehajú aj západné veľvyslanectvá, ktorých vodiči strácajú mnoho času v dopravných zápchach. FOTO - REUTERS
Hŕstka sirôt riadená bývalým policajtom frčí na skútroch bludiskom prašných uličiek albánskej metropoly a roznáša zásielky. „Ich životné príbehy ma zo začiatku oberali o spánok. Kým sa niečoho nedotknú vlastnými rukami, neuveria tomu,“ hovorí 25-ročný Arben Shamija, ktorý stojí na čele roznáškovej služby YAPS.
YAPS je sociálnym a podnikateľským projektom, ktorý vlani rozbehol Detský fond OSN na pomoc albánskym sirotám. S podporou spoločností ako Coca-Cola, KPMG Albania, Vodafone a ďalších teraz projekt prekonal zlomový bod. Na služby YAPS sa spoliehajú aj západné veľvyslanectvá, ktorých vodiči strácajú mnoho času v dopravných zápchach. Ich poštu teraz zabezpečujú rýchlejšie skútre.
Trinástim mladým poštárom vybaveným skútrami velí bývalý policajt Ndrek Ismaili, ktorého upútalo na kolieskové kreslo zranenie počas občianskych nepokojov v roku 1997.
„Naša skupina je zvyknutá na drinu, takže pracujeme poctivo a tvrdo,“ hovorí Arjan, keď si ukladá obálky do tašky a chystá sa vyraziť do labyrintu neoznačených ulíc. Žil v rôznych sirotincoch od siedmich rokov a vystriedal mnoho zamestnaní. Má 24 rokov, ale ozajstný domov ešte nespoznal.
Vďaka úspechom YAPS sa siroty môžu postaviť na vlastné nohy, i keď ich vraj stále považujú za chuligánov. Dostávajú mesačnú mzdu 10-tisíc lekov (asi 70 dolárov) plus 50 percent poplatkov z listov a balíkov, ktoré doručia. Minulý mesiac bol priemerný plat 32 800 lekov (234 dolárov).
„Človek sa k nim nesmie správať veľmi panovačne, ale zároveň nemôžu dostať priveľkú slobodu,“ vysvetľuje Ismaili, nad ktorého stolom visí mapa Tirany. Ismaili je firemným kompasom, pomáha poštárom nájsť cestu na nejasné adresy.
Pri stavebnom boome v hlavnom meste nemajú niektoré nové domy označenie ulíc ani popisné čísla. Sú tu adresy ako „zelený dom,“ hovorí Ismaili. Nájsť príjemcu v krivoľakých uličkách, ktoré sú v lete prašné a v zime plné blata, vyžaduje vytrvalosť.
Po deviatich mesiacoch však môžu kuriéri YAPS tvrdiť, že sú najlepší. Ich povesť prilákala niektorých veľkých obchodných klientov – napríklad operátora mobilnej siete Vodafone Albania, ktorá má viac než 3000 klientov platiacich poštou. Podľa manažéra Georga Daniolosa prinieslo dodávanie účtov prostredníctvom YAPS dôležité informácie o adresách zákazníkov, čo im vraj pomohlo určiť oblasti, kde by mohli zlepšiť svoje služby.
„Som spokojný, pretože platím za služby a zároveň tým pomáham potrebným ľuďom,“ tvrdí Daniolos.