Tokio 11. júla (TASR) - Nápisy japonských obchodov a časopisov, rovnako ako televízne reklamy sa len tak hemžia anglickými slovami a vetami, čo navodzuje predstavu, že angličtina je v Japonsku neoficiálnym druhým jazykom. Opak je však pravdou.
Cudzinci veľmi rýchlo zistia, že znalosť dnešného "esperanta" je veľmi povrchná a obmedzuje sa len na pár bežných fráz. Dôkazom toho sú napokon i spomínané nápisy, plné chýb a nezmyslov. Smerovka toalety na istej železničnej stanici napríklad posiela cestujúcich "späť smerom k vášmu zadu".
Hoci sa väčšina Japoncov v škole trápi s angličtinou šesť rokov, nevie sa ňou dohovoriť. Podľa odborníkov za to môžu zlé osnovy, podľa ktorých sa deti učia výnimky z gramatických pravidiel, a na komunikáciu v cudzom jazyku sa zabúda.
Mladí Japonci preto neváhajú platiť si súkromných učiteľov angličtiny v snahe zvýšiť svoje uplatnenie na trhu práce. Dopyt po angličtine prirodzene využívajú aj jazykové školy. Sieť anglických škôl NOVA zaznamenala tento rok rekordný nárast svojich študentov z minuloročných 30.000 na súčasných 350.000.
Ani prosperujúca ekonomika nie je zárukou kvalitného školstva, čo potvrdzuje rebríček ázijských krajín, v ktorom Japonsko predstihla nielen Čína a Južná Kórea, ale aj Afganistan a Severná Kórea. Dokonca narastá obava, že nedostatky v angličtine budú mať za následok izoláciu Japonska v stále kozmopolitnejšej Ázii.
Nedostatočná výučba angličtiny sa pripisuje aj nekompetentnosti japonských učiteľov a spôsobu skúšania - vstupné testy na univerzity napríklad vyžadujú vysokú úspešnosť čítania s porozumením, overenie komunikačných schopností uchádzačov ich už však nezaujíma.
Krajina vychádzajúceho slnka až do 20. storočia cudzie jazyky vôbec nepoznala a nepotrebovala. Na rozdiel od svojich susedov Japonsko nikdy nezažilo obsadenie a cudziu vládu, pričom až do polovice 19. storočia v ňom vládla politika národného izolacionizmu.
Ekonomické úspechy Japonska sú paradoxne jedným z hlavných dôvodov nezáujmu o cudzie jazyky: "Japonci až príliš spohodlneli. Od vojny sa im veľmi darí a všetci im vychádzajú v ústrety. Jednoducho zaspali na vavrínoch," tvrdí učiteľ Nakata.
Japonské ministerstvo školstva preto vypracovalo projekt reformy osnov, v rámci ktorého sa angličtina zavádza už na základných školách a na stredných školách sa bude učiť anglická konverzácia. Na jeho uskutočnenie si budú musieť japonskí školáci kvôli byrokratickej mašinérii ešte počkať.