Chýba 2000 leteckých dispečerov

BERLÍN - Na to, aby bola zaistená bezpečnosť leteckej dopravy, chýba v Európe 2-tisíc letových dispečerov. V rozhovore pre nemecký denník Welt am Sonntang to povedal riaditeľ svetovej federácie leteckých dispečerov Marc Baumgarten.

Vyšetrovanie zrážky ruského stroja TU-154 s nákladným Boeingom 757 nad Bodamským jazerom sa zameriava na švajčiarskych dispečerov a na to, či dali pilotovi ruského lietadla pokyn na zníženie letovej hladiny včas. Najnovší rozbor čiernych skriniek svedčí, že švajčiarska kontrolná veža Skyguide v čase zrážky nepracovala na plnú kapacitu a že v nej bola jedna osoba.

V Skyguide sa v čase zrážky opravovala telefónna sieť - kontrolór sa preto niekoľko minút pred nehodou niekoľkokrát márne pokúšal zavolať ruskému TU-154. Hlavná telefónna linka bola vypnutá a dispečeri mali k dispozícii len pomocnú linku. Nefungoval ani systém, ktorý dispečerov automaticky upozorňuje na nebezpečenstvo zrážky strojov letiacich v tej istej letovej hladine. Radary mali poruchu a ich záznam bol menej prehľadný ako inokedy.

Dispečer 44 sekúnd pred zrážkou prikázal ruskému pilotovi, aby uvoľnil hladinu a zostúpil. „Posádka na to nereagovala a dispečer vydal ten istý príkaz o 14 sekúnd neskôr. Pilot ho potvrdil a začal klesať,“ oznámila vyšetrovacia agentúra. V tej istej chvíli začal klesať aj Boeing a stroje sa zrazili. Na klesanie potrebuje pilot 90 sekúnd.

Hovorca Skyguide včera povedal, že dispečeri teraz čelia veľkému stresu a že pracovisko na niekoľko dní zredukovalo kapacitu o pätinu. Niektoré linky do Zürichu budú mať v dôsledku toho oneskorenie a ďalšie budú presmerované na iné trasy. Baumgarten v rozhovore dodal, že v niektorých krajinách, napríklad v Španielsku, musia v lete dispečeri pracovať mnoho nadčasových hodín.

Podľa riaditeľa nemeckej pobočky federácie Klausa Berchtholda nemeckým letiskám chýba na ideálny stav 150 kontrolórov leteckej prevádzky. Pripomenul, že v hustej leteckej doprave rastie zaťaženie dispečerov a že stále pribúda tých, ktorí sa rozhodnú v 52 rokoch odísť do predčasného dôchodku.

(čtk)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 7 075
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 575
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 511
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 996
  5. Kam do tepla v januári? 2 524
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 291
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 259
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 131
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 308
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 209