Chýba 2000 leteckých dispečerov

BERLÍN - Na to, aby bola zaistená bezpečnosť leteckej dopravy, chýba v Európe 2-tisíc letových dispečerov. V rozhovore pre nemecký denník Welt am Sonntang to povedal riaditeľ svetovej federácie leteckých dispečerov Marc Baumgarten.

Vyšetrovanie zrážky ruského stroja TU-154 s nákladným Boeingom 757 nad Bodamským jazerom sa zameriava na švajčiarskych dispečerov a na to, či dali pilotovi ruského lietadla pokyn na zníženie letovej hladiny včas. Najnovší rozbor čiernych skriniek svedčí, že švajčiarska kontrolná veža Skyguide v čase zrážky nepracovala na plnú kapacitu a že v nej bola jedna osoba.

V Skyguide sa v čase zrážky opravovala telefónna sieť - kontrolór sa preto niekoľko minút pred nehodou niekoľkokrát márne pokúšal zavolať ruskému TU-154. Hlavná telefónna linka bola vypnutá a dispečeri mali k dispozícii len pomocnú linku. Nefungoval ani systém, ktorý dispečerov automaticky upozorňuje na nebezpečenstvo zrážky strojov letiacich v tej istej letovej hladine. Radary mali poruchu a ich záznam bol menej prehľadný ako inokedy.

Dispečer 44 sekúnd pred zrážkou prikázal ruskému pilotovi, aby uvoľnil hladinu a zostúpil. „Posádka na to nereagovala a dispečer vydal ten istý príkaz o 14 sekúnd neskôr. Pilot ho potvrdil a začal klesať,“ oznámila vyšetrovacia agentúra. V tej istej chvíli začal klesať aj Boeing a stroje sa zrazili. Na klesanie potrebuje pilot 90 sekúnd.

Hovorca Skyguide včera povedal, že dispečeri teraz čelia veľkému stresu a že pracovisko na niekoľko dní zredukovalo kapacitu o pätinu. Niektoré linky do Zürichu budú mať v dôsledku toho oneskorenie a ďalšie budú presmerované na iné trasy. Baumgarten v rozhovore dodal, že v niektorých krajinách, napríklad v Španielsku, musia v lete dispečeri pracovať mnoho nadčasových hodín.

Podľa riaditeľa nemeckej pobočky federácie Klausa Berchtholda nemeckým letiskám chýba na ideálny stav 150 kontrolórov leteckej prevádzky. Pripomenul, že v hustej leteckej doprave rastie zaťaženie dispečerov a že stále pribúda tých, ktorí sa rozhodnú v 52 rokoch odísť do predčasného dôchodku.

(čtk)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 732
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 742
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 201
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 040
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 838
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 673
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 525
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 462
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 360
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 241