SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Banská Štiavnica a okolie na bicykli

Banská Štiavnica je jedným z najkrajších a historicky najzaujímavejších miest na Slovensku, čo dokazuje aj zapísanie mesta a jeho okolia do Zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

(Zdroj: Juraj Novotný)

Banská Štiavnica je jedným z najkrajších a historicky najzaujímavejších miest na Slovensku, čo dokazuje aj zapísanie historického jadra mesta spolu s technickými pamiatkami v okolí do Zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

Veľký hodrušský okruh predstavuje obojsmerne zjazdnú trasu projektovanú do okruhu – začiatok a koniec trasy si teda možno zvoliť na ktoromkoľvek mieste.

Z vlastnej skúsenosti však odporúčame začať v Dolných Hámroch a pokračovať v smere na Kopanice. Dosiahnete tak najviac ideálny profil trasy. Sprevádzať vás bude cykloznačenie červenej farby, v teréne to budú klasické Céčka.

2.jpg

Úvodné stúpanie

Hodnotenie: 4
Okruh predstavuje kondične aj technicky náročnú trasu pre horské bicykle.
Až 90 % podkladu tvoria kvalitné a spevnené lesné cesty, zvyšok vedie po asfalte.
Trasa je veľmi dobre značená, obsahuje jedno mierne, ale tiahle stúpanie a niekoľko náročnejších technickejších zjazdov po širokých cestách s rozbitým kamenistým povrchom.

Obcou Hodruša-Hámre prejdeme po asfaltovej ceste až na jej koniec – do časti Dolné Hámre. Tam odbočíme vľavo a cez most pokračujeme lesnou cestou, ktorá po chvíli vchádza do lesa.

Sme v úvode mierneho, ale tiahleho stúpania po širokej lesnej zvážnici, ktoré pokračuje približne 15 kilometrov až na Kopanice. Prekvapivo sa dá absolvovať v pohode a rýchlejšie, než sme predpokladali.

Na tomto úseku sa po ľavej strane odkrývajú výhľady na Hodrušu, neskôr križujeme trasu Malého hodrušského okruhu. Kvalitná zvážnica vychádza z lesa a lúkami nás dovedie až do dediny Kopanice, kde sa môžeme občerstviť v miestnom pohostinstve.

Stúpanie ešte nekončí, po asfaltovej ceste pokračujeme do ďalšej časti dediny Kopanice – Domky, kde nás víta pekná scenéria s výhľadom na Kopanický tajch.

3.jpg

Na konci asfaltky stúpame ďalej po kamenistej ceste až nad dedinu, kde sa nám po pravej strane opäť vynárajú krásne výhľady. Pomaly sa lesnou cestou dostávame ponad Richňavské jazero do sedla Pleso.

Banský jarok

Zo sedla až po Červenú studňu pokračujeme oddychovou pasážou, ktorá vedie po Hornohodrušskom jarku. Tento úsek s dĺžkou približne 8 kilometrov a prevýšením 25 metrov ide po vrstevnici, tzv. banskom jarku. Jarok bol súčasťou baníckeho diela, ktoré slúžilo na odvádzanie vody z banských štôlní do umelo vybudovaných vodných nádrží – tajchov. Prejazd týmto úsekom si môžete naozaj užiť.

4.jpg

Singletrack sa kľukatí v strmých svahoch, cez lúky, aj hustým lesom nad hlbokými dolinami. Prostredie sa stále mení, udržiava nás v strehu a svižnom tempe – veď ideme stále po rovine. Približne v polovici križujeme zjazdovku, singletrack sa mení na úzku cestičku, pokračuje ponad Studený potok a končí až na Červenej studni.

Na najvyšší bod trasy

Na Červenej studni odbočíme vľavo na asfaltovú cestu smerom do obce Hodruša-Hámre. Po približne 800 metroch sa však stáčame vpravo – opäť do terénu na lesnú cestu. Trasa pokračuje lesom aj lúkami, terén je vlnitý, krátke stúpania striedajú príjemné zjazdy.

Pred Strniskom začína kamenisté stúpanie, v ktorom môžete nájsť rozbitý terén, ale prípadné tlačenie bicyklov prichádza do úvahy len na krátkom úseku. Po ňom nás čaká obrovská lúka s peknou kaplnkou, po ktorej prichádzame na najvyšší bod trasy Kerling.

6.jpg

Veľké finále

Pred sebou máme posledný úsek, počas ktorého budeme klesať z Kerlingu do Dolných Hámrov. Počas piatich kilometrov klesneme o 600 výškových metrov, takže tomuto úseku odporúčame venovať zvýšenú pozornosť, zbytočne neriskovať a rýchlosť jazdy prispôsobiť jazdeckým schopnostiam. Prakticky celý zjazd vedie po širokej ceste, ktorá je však v niektorých úsekoch dosť rozbitá a má voľný kamenistý podklad.

V úvode zjazdu sa na niektorých miestach treba vyhýbať kríkom a konárom, ktoré vyčnievajú do ideálnej stopy, neskôr cestu križuje niekoľko odvodňovacích kanálov. V závere sa treba pripraviť na pomerne prudkú technickú pasáž. Cesta nás popri Národnej prírodnej rezervácii Kašivárová dovedie stálym klesaním opäť do obce Hodruša-Hámre, kde sa okruh po vyše 40 kilometroch uzatvára. mapa_m.jpg

Kliknite na mapku pre zväčšenie.

Zaujímavosti

Projekt Bajkom k tajchom

Cieľom projektu je vybudovať v regióne obce Hodruša-Hámre sieť značených trás pre horských cyklistov a podporiť rozvoj turizmu v celom regióne. Cyklotrasy sú naprojektované tak, aby nepoškodzovali životné prostredie.

1.jpg

Do prírody sú preto situované vhodným spôsobom a využívajú existujúcu sieť lesných ciest, zvážnic a chodníkov. Financovanie celého projektu zabezpečuje Obecný úrad Hodruša-Hámre z vlastných prostriedkov vyčlenených v rozpočte obce.

Momentálne je vyznačených osem trás s celkovou dĺžkou vyše 130 km. Viac informácií nájdete na www.bajkomktajchom.sk

Odporúčame

Banská Štiavnica

Toto historicky mimoriadne zaujímavé mesto ponúka bohatú architektúru. Medzi najvýznamnejšie pamiatky patria napríklad Kalvária (komplex sakrálnych stavieb na kopci nazývanom „Scharfenberg"), Starý zámok s kaplnkou sv. Michala, Nový zámok alebo Klopačka (dvojposchodová vežovitá renesančno-baroková stavba z roku 1681).

Okrem toho tu možno vidieť celkom ojedinelé technické pamiatky či vyraziť do okolia, ktoré má tiež čo ponúknuť. Viac informácií získate na www.banskastiavnica.sk alebo v Informačnom centre na Námestí sv. Trojice v Banskej Štiavnici.

5.jpg

Banské múzeum

Banská Štiavnica dýcha históriou, veď v minulosti bola banským mestom európskeho významu. Slovenské banské múzeum ponúka sedem stálych expozícií, ktoré vás prevedú nielen históriou slovenského baníctva, ale aj samotného mesta.

Okrem Starého a Nového zámku či mineralogickej expozície máte aj jedinečnú možnosť vyskúšať si pocity baníka na vlastnej koži a pozrieť si dedičnú štôlňu Glanzenberg, alebo sfárať do bane v Banskom múzeu v prírode. Bližšie informácie nájdete na www.muzeumbs.sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 284
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 509
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 314
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 168
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 130
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 760
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 370
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 730
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 370
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu