Mŕtve more hrozí zaplavením izraelských letovísk

Izrael sa snaží zachrániť zdroj najväčších príjmov z turistického ruchu. Luxusným izraelským hotelom hrozí v dôsledku ťažby minerálov postupné zatopenie.

Bahno s minerálmi láka nielen turistov ale aj ťažobné spoločnosti.(Zdroj: ČTK)

JERUZALEM. Je známe, že Mŕtve more pomaly vysychá, a hladina tohto presláveného slaného jazera klesá každý rok o 1,2 metra. Málokto ale vie, že časť jeho hladiny naopak stúpa a hrozí, že voda zaplaví kľúčové izraelská letoviská.

Izrael sa snaží získať pre najnižšie položené miesto sveta a náleziská vzácnych minerálov štatút prírodného divu sveta. Naráža ale pritom na odpor ťažobných spoločností. Vláda sa snaží, aby vstupné haly hotelov na južnom pobreží nezaplavila voda a neodradila tak turistov, ktorí sa sem prichádzajú liečiť.

"Ak nezasiahneme, budú hotelové haly do piatich či desiatich rokov zaplavené, " tvrdí Alon Tal, ktorý patrí k vedeckému tímu, poverenému nájsť riešenie.

Mŕtve more sa delí na severnú a južnú kotlinu, pričom každá z nich má hladinu v inej výške. V niektorých úsekoch sú od seba úplne oddelené a ležia aj niekoľko kilometrov jedna od druhej. Zvyšovanie hladiny v južnej časti preto neznamená to isté pre časť severnú.

4.jpg

Kanál, spájajúci južnú a severnú kotlinu.

Hladina na juhu stúpa o 20 centimetrov ročne

Príčinou stúpania hladiny na juhu je činnosť priemyselných podnikov. Chemičky tu vybudovali odparovacie nádrže, z ktorých získavajú lukratívne minerály. Na dne týchto nádrží zostávajú po odparení vody milióny ton soli, ktorá zapríčiní, že hladina vody sa každý rok zdvihne o 20 centimetrov.

Tal navrhol drahé riešenie, pre ktoré získal podporu ministerstiev ochrany životného prostredia a cestovného ruchu. Stálo by približne dve miliardy dolárov. Tajomstvo spočíva v osekaní nahromadenej soli a jej preprave do časti so znižujúcou sa hladinou pomocou transportného pásu.

Ministerstvá chcú, aby účet zaplatila izraelská ťažobná firma Dead Sea Works.

Mŕtve more, spájané s biblickou Sodomou a Gomorou, sa tiahne v dĺžke 100 kilometrov Izraelom, západným brehom Jordánu a Jordánskom. Obsahuje minerály, vyhľadávané už staroveku. Nachádza sa tu prírodný asfalt, používaný na balzamovanie faraónov, aj soli a bahno, ktoré kráľovná Kleopatra používala ako omladzovacie prípravky.

2.jpg

Ťažiarsky komplex Dead Sea Work na brehu Mŕtveho mora.

Rekordné príjmy z turizmu

Pre Izrael je Mŕtve more cenným zdrojom príjmov z turistiky. Z minuloročných 3,45 milióna návštevníkov polovica zamierila práve sem a skoro 200.000 cudzincov sa ubytovalo v 4000 hotelových izbách na brehu mora. Je to lákadlo aj pre Izraelčanov, z ktorých vlani sem prišiel každý desiaty. Príjmy z turistiky vďaka Mŕtvemu moru vlani dosiahli 300 miliónov dolárov.

Izraelčania a Jordánci ťažia z mora draselné soli a ďalšie minerály, ktoré sú vyvážané na výrobu hnojív, kozmetiky, automobilov i počítačov. Než zahájili ťažbu, hrozilo vyschnutie aj južnej časti mora. Dead Sea Works vyhĺbila v 60. rokoch šestnásťkilometrový kanál, ktorým začala pretekať voda zo severnej časti. Vznikla tak odparovacia nádrž, pri ktorej stojí väčšina izraelských hotelov a ktorej priezračne modrá voda je tak hustá, že sa v nej nikto nemôže utopiť.

Pomaly stúpajúca hladina však začína zalievať hotelové pláže. Na jednej z nich sú už napoly zaplavené schody, vedúce k vode a slnečník, zapustený natrvalo na brehu, je teraz hlboko vo vode.

3.jpg

Slnečník z pláže je takmer pod vodou.

Sever sa mení na mesačnú krajinu

Dead Sea Works je ochotná finančne prispieť na presun soli na sever, ale o svojom podiele rokuje. Ekológom sa nepozdáva, že podnik zarába na úkor životného prostredia. Horizont južnej časti mora tvoria továrenské komíny, potrubia a žeriavy. Na kopách bielej draselnej soli sa premávajú buldozéry. Riaditeľstvo poukazuje na to, že bez ťažiarov by hoteloví hostia nemali v čom plávať.

1.jpg

No kopách soli premávajú ťažké mechanizmy.

Pravým opakom je severná časť. Tam voda ustupuje a piesočné pláže sa menia na mesačnú krajinu. Pobrežné promenády, ktoré kedysi končili pri vode, teraz vedú pustatinou. Z jedného hotela musí návštevníkov k vode dovážať špeciálne vozidlo.

V tejto časti sa ako riešenie ponúka prívod vody z Červeného mora. Svetová banka posudzuje desať rokov starý návrh, ktorý počíta s vybudovaním 160 kilometrov dlhého kanálu. Náklady by dosiahli 15 miliárd dolárov, ale následné prírodné zmeny zatiaľ nikto nepozná.

Izraelská vláda najnovšie oznámila, že vyčlenila 2,5 milióna dolárov na kampaň, ktorou chce Mŕtve more zaradiť medzi sedem nových divov sveta. Oživilo by to celú oblasť, povzbudilo cestovný ruch a tiež ochotu výnimočné územie chrániť.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 7 597
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 724
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 458
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 389
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 438
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 393
  7. Kam do tepla v januári? 2 349
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 074
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 991
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 190