SME

Nasadnite na bike a vyrazte do terénu

Na čo nezabudnúť pred jazdou v lese. Príprava pred cestou je základom dobrého výkonu a pekného dňa stráveného v teréne.

Jazdou v lese zistíte svoje limityJazdou v lese zistíte svoje limity

Nepotrebujete atlas sveta, zásobu jedla na mesiac či oblečenie na večernú party, ale potrebujete nejaký ten čas na prípravu.

Skontrolujte si svoj bike

Uistite sa, že váš bike funguje na 100 %. Nemusí byť nový, drahý alebo čistý, ale reťaz sa musí točiť bez škrípania a zadrhávania. Mazať, mazať a ešte raz mazať, to je základ.

Brzdy musia mať dostatočnú rezervu, keď ich stlačte. Pneumatiky bez dezénu nie sú práve najlepší nápad. Ak si neviete poradiť, prenechajte servis na odborníkov.

2.jpg

Zvážte svoj zdravotný stav a kondíciu!

Ohodnoťte reálne svoju kondíciou. Aj keď bežne vybehnete na piate poschodie bez väčších problémov a kilometer do práce zvládate za 10 minút, neočakávajte, že takto jednoducho a rýchlo to pôjde aj v teréne. Stanovte si tempo, ktoré budete schopný udržať počas celého dňa – je to rozhodne lepšie, ako šprintovať pri prvých kilometroch a potom skončiť úplne vyčerpaný niekde uprostred ničoho.

Zásobte sa dostatočným množstvom jedla a pitia

Keď bicyklujete, spálite 500 až 1 000 kalórií za hodinu. Nemyslite si, že sa vám podarí doplniť všetku spotrebovanú energiu počas bicyklovania, ale energetický nápoj alebo sladká tyčinka počas jazdy vás uchránia pred hladovaním alebo energetickou krízou.

Celozrnné tyčinky, čokoláda alebo pečivo s Nutelou či lekvárom sú v teréne perfektným palivom. Takisto budete potrebovať aspoň 500 ml vody za hodinu, aby ste zabránili dehydratácii, a nezabúdajte pravidelne dopĺňať energiu.

Užitočná technológia

GPS navigácia napojená na najnovšie mapové softvéry je skvelá vec na plánovanie a orientáciu v teréne. Netreba však zabúdať ani na plán B, keďže čokoľvek s batériou alebo elektronickým mozgom môže zlyhať a mobily sú použiteľné iba tam, kde je signál. Aj mapky vytlačené z internetu či originálne mapy sú použiteľné len vtedy, ak ich vieme čítať v súlade s terénom, v ktorom sa nachádzame.

1.jpg

Minimalizujte nebezpečenstvo

Keď si plánujete cestu, vyberte si štart aj cieľ, ktorý je ľahko identifikovateľný a dobre prístupný. Ak vybočíte zo svojej plánovanej cesty, budete schopný nájsť inú, náhradnú alternatívu. Začnite komplikovanejším úsekom a vráťte sa po jednoduchšej ceste. Ak sa stratíte, budete mať dostatok času a energie nájsť cestu späť.

Ak ste zvyknutý na asfaltky či široké lesné cesty, úzke zarastené chodníčky a single tracky budú pre vás pravdepodobne šokovou terapiou. Postupne sa však naučíte predpokladať, kadiaľ prejsť a kadiaľ nie.

Poznajte svoje limity a nepodceňujte únavu

Posúvať svoje hranice vždy o niečo vpred bolo, je a vždy aj bude obrovskou súčasťou horskej cyklistiky. Nepokúšajte sa však svoj prvý veľký skok urobiť desiatky kilometrov od najbližšej nemocnice alebo stanice prvej pomoci. Nehody sa stávajú, ale radšej sa im vyhýbajte.

Sledujte seba aj ostatných. Ak niekto začne spomaľovať, jazdiť nekontrolovane, je mu zima alebo je neprimerane protivný; je pravdepodobne unavený. Ak je zničený teraz, o minútu to nebude lepšie. Preto sa snažte dostať ho čo najbezpečnejšie a najrýchlejšie domov.

vybava.jpg

Výbava je dôležitá.

Plánovanie vopred

Po ktorej ceste sa vybrať? Ak používate bežne dostupné mapy, cesty so spevnenými povrchmi sú značené ako plné čiary. Podľa farby zistíte, či ide o cestu 1., 2., 3. triedy, alebo o lesnú cestu. Dlhou hrubšou čiarkovanou čiarou sú značené cesty s nespevneným povrchom. Tenká čiarkovaná čiara označuje turistické chodníky a single tracky. Niektoré mapy určené cyklistom už majú vyznačené existujúce cyklotrasy.

Čím bližšie k sebe sú jednotlivé vrstevnice, tým je kopec strmší. Skontrolujte si výškové kóty vrstevníc a zistíte, či ide o stúpanie, alebo klesanie, aj to, o aký výškový rozdiel ide. Používajte legendu na mape a zdravý sedliacky rozum na približné zistenie povahy terénu. Cesty vedúce k obydliam sú zvyčajne lepšie udržiavané a širšie ako tie, čo vedú niekde do lesa.

Inšpirujte sa inými. Existujú na to rôzne bikerské fóra alebo webové stránky (skúste napr. www.trasy.sk).

Naučte sa prispôsobiť

Na záver – buďte flexibilný, hlavne ak sa cesta zmení na nepoznanie. Vždy majte v zásobe nejaké pohotovostné skratky. Buďte pripravený zmeniť plánovanú trasu, ak sa nevyvíja podľa vašich predstáv.

Tipy na jazdu v lese

Nevyhnutné znalosti

Základnou znalosťou je vedieť, kam až môžete posúvať svoje hranice – fyzické, psychické, ale aj čo sa terénu týka. Nepotrebujete vedieť, ako sa zakladá oheň, ale musíte vedieť, kde je sever, je to veľmi užitočné pri čítaní mapy (pomôcky typu: slnko sa počas dňa pohybuje z východu na západ a lišajníky rastú na južnej strane stromov, sa vám určite zídu).

A nezaškodí ovládať aj základy prvej pomoci. Ak sa stratíte alebo potrebujete privolať pomoc, medzinárodný signál SOS je: 3 krátke signály (svetelné / zvukové / dymové), 3 dlhé a opäť 3 krátke.

Odporúčame

Set na prežitie – predstavuje základné veci, ktoré by mal nosiť každý pri výlete za mesto. Aj na najlepšie pripravenom bicykli sa môže niečo pokaziť, tak nezabudnite na náradie, ktoré môžeme prirovnať k lekárničke pre bicykel. Je len na vás, či ju vybavíte na závažné choroby, alebo iba na prvú pomoc. Od toho potom závisí, do akej miery budete potrebovať pomoc okolia.

Čo si treba zabaliť, však záleží aj na tom, z čoho je váš bicykel poskladaný. Teda náradie na opravu defektu (vrátane funkčnej pumpy!), výmenu duše, docentrovanie kolesa, výmenu brzdového a radiaceho lanka a nitovač reťaze. To by vám malo umožniť riešiť najzásadnejšie problémy a pokračovať v bezpečnej jazde. Zopár imbusákov na dotiahnutie vyhŕkaných skrutiek tiež nie je na škodu, rovnako ako kúsok handry na utretie špinavých rúk.

Noste so sebou balíček prvej pomoci a extra veci na oblečenie v prípade zhoršenia počasia. Ak sa nachádzate mimo dosahu mobilného signálu, môže sa hodiť píšťalka, ktorú bude počuť lepšie ako váš krik.

Na čo si dať ešte pozor

Kam môžu cyklisti? Od mája 2005 platí na Slovensku nový lesný zákon, ktorý presadil zákaz bicyklovania v lese mimo oficiálnych lesných ciest a vyznačených cyklotrás. Lesné cesty však v zákone nedefinovali, odvolali sa iba na technickú normu, ktorá nie je verejnosti voľne prístupná – za jej získanie treba zaplatiť.

A rada na záver

Zavolajte svojich priateľov! Pre niektorých je práve samota to, čo láka vyraziť do terénu, ale pre väčšinu z nás sú to naši priatelia, ktorí nám spríjemňujú chvíle strávené v teréne. To je to, čo urobí dobrý deň nezabudnuteľným.

Tento seriál vzniká v spolupráci s časopisom Biker.

Autor: Jozef Mašura, FOTO: rutgerpauw.com/Red Bull Photofiles, DomDaher/Red Bull Photofiles, Dano Veselský

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 683
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 825
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 014
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 010
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 663
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 192
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 796
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 543
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 388
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 927
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 380
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 154
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 429
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu