SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Nasadnite na bike a vyrazte do terénu

Na čo nezabudnúť pred jazdou v lese. Príprava pred cestou je základom dobrého výkonu a pekného dňa stráveného v teréne.

Jazdou v lese zistíte svoje limityJazdou v lese zistíte svoje limity

Nepotrebujete atlas sveta, zásobu jedla na mesiac či oblečenie na večernú party, ale potrebujete nejaký ten čas na prípravu.

Skontrolujte si svoj bike

Uistite sa, že váš bike funguje na 100 %. Nemusí byť nový, drahý alebo čistý, ale reťaz sa musí točiť bez škrípania a zadrhávania. Mazať, mazať a ešte raz mazať, to je základ.

Brzdy musia mať dostatočnú rezervu, keď ich stlačte. Pneumatiky bez dezénu nie sú práve najlepší nápad. Ak si neviete poradiť, prenechajte servis na odborníkov.

2.jpg

Zvážte svoj zdravotný stav a kondíciu!

Ohodnoťte reálne svoju kondíciou. Aj keď bežne vybehnete na piate poschodie bez väčších problémov a kilometer do práce zvládate za 10 minút, neočakávajte, že takto jednoducho a rýchlo to pôjde aj v teréne. Stanovte si tempo, ktoré budete schopný udržať počas celého dňa – je to rozhodne lepšie, ako šprintovať pri prvých kilometroch a potom skončiť úplne vyčerpaný niekde uprostred ničoho.

Zásobte sa dostatočným množstvom jedla a pitia

Keď bicyklujete, spálite 500 až 1 000 kalórií za hodinu. Nemyslite si, že sa vám podarí doplniť všetku spotrebovanú energiu počas bicyklovania, ale energetický nápoj alebo sladká tyčinka počas jazdy vás uchránia pred hladovaním alebo energetickou krízou.

Celozrnné tyčinky, čokoláda alebo pečivo s Nutelou či lekvárom sú v teréne perfektným palivom. Takisto budete potrebovať aspoň 500 ml vody za hodinu, aby ste zabránili dehydratácii, a nezabúdajte pravidelne dopĺňať energiu.

Užitočná technológia

GPS navigácia napojená na najnovšie mapové softvéry je skvelá vec na plánovanie a orientáciu v teréne. Netreba však zabúdať ani na plán B, keďže čokoľvek s batériou alebo elektronickým mozgom môže zlyhať a mobily sú použiteľné iba tam, kde je signál. Aj mapky vytlačené z internetu či originálne mapy sú použiteľné len vtedy, ak ich vieme čítať v súlade s terénom, v ktorom sa nachádzame.

1.jpg

Minimalizujte nebezpečenstvo

Keď si plánujete cestu, vyberte si štart aj cieľ, ktorý je ľahko identifikovateľný a dobre prístupný. Ak vybočíte zo svojej plánovanej cesty, budete schopný nájsť inú, náhradnú alternatívu. Začnite komplikovanejším úsekom a vráťte sa po jednoduchšej ceste. Ak sa stratíte, budete mať dostatok času a energie nájsť cestu späť.

Ak ste zvyknutý na asfaltky či široké lesné cesty, úzke zarastené chodníčky a single tracky budú pre vás pravdepodobne šokovou terapiou. Postupne sa však naučíte predpokladať, kadiaľ prejsť a kadiaľ nie.

Poznajte svoje limity a nepodceňujte únavu

Posúvať svoje hranice vždy o niečo vpred bolo, je a vždy aj bude obrovskou súčasťou horskej cyklistiky. Nepokúšajte sa však svoj prvý veľký skok urobiť desiatky kilometrov od najbližšej nemocnice alebo stanice prvej pomoci. Nehody sa stávajú, ale radšej sa im vyhýbajte.

Sledujte seba aj ostatných. Ak niekto začne spomaľovať, jazdiť nekontrolovane, je mu zima alebo je neprimerane protivný; je pravdepodobne unavený. Ak je zničený teraz, o minútu to nebude lepšie. Preto sa snažte dostať ho čo najbezpečnejšie a najrýchlejšie domov.

vybava.jpg

Výbava je dôležitá.

Plánovanie vopred

Po ktorej ceste sa vybrať? Ak používate bežne dostupné mapy, cesty so spevnenými povrchmi sú značené ako plné čiary. Podľa farby zistíte, či ide o cestu 1., 2., 3. triedy, alebo o lesnú cestu. Dlhou hrubšou čiarkovanou čiarou sú značené cesty s nespevneným povrchom. Tenká čiarkovaná čiara označuje turistické chodníky a single tracky. Niektoré mapy určené cyklistom už majú vyznačené existujúce cyklotrasy.

Čím bližšie k sebe sú jednotlivé vrstevnice, tým je kopec strmší. Skontrolujte si výškové kóty vrstevníc a zistíte, či ide o stúpanie, alebo klesanie, aj to, o aký výškový rozdiel ide. Používajte legendu na mape a zdravý sedliacky rozum na približné zistenie povahy terénu. Cesty vedúce k obydliam sú zvyčajne lepšie udržiavané a širšie ako tie, čo vedú niekde do lesa.

Inšpirujte sa inými. Existujú na to rôzne bikerské fóra alebo webové stránky (skúste napr. www.trasy.sk).

Naučte sa prispôsobiť

Na záver – buďte flexibilný, hlavne ak sa cesta zmení na nepoznanie. Vždy majte v zásobe nejaké pohotovostné skratky. Buďte pripravený zmeniť plánovanú trasu, ak sa nevyvíja podľa vašich predstáv.

Tipy na jazdu v lese

Nevyhnutné znalosti

Základnou znalosťou je vedieť, kam až môžete posúvať svoje hranice – fyzické, psychické, ale aj čo sa terénu týka. Nepotrebujete vedieť, ako sa zakladá oheň, ale musíte vedieť, kde je sever, je to veľmi užitočné pri čítaní mapy (pomôcky typu: slnko sa počas dňa pohybuje z východu na západ a lišajníky rastú na južnej strane stromov, sa vám určite zídu).

A nezaškodí ovládať aj základy prvej pomoci. Ak sa stratíte alebo potrebujete privolať pomoc, medzinárodný signál SOS je: 3 krátke signály (svetelné / zvukové / dymové), 3 dlhé a opäť 3 krátke.

Odporúčame

Set na prežitie – predstavuje základné veci, ktoré by mal nosiť každý pri výlete za mesto. Aj na najlepšie pripravenom bicykli sa môže niečo pokaziť, tak nezabudnite na náradie, ktoré môžeme prirovnať k lekárničke pre bicykel. Je len na vás, či ju vybavíte na závažné choroby, alebo iba na prvú pomoc. Od toho potom závisí, do akej miery budete potrebovať pomoc okolia.

Čo si treba zabaliť, však záleží aj na tom, z čoho je váš bicykel poskladaný. Teda náradie na opravu defektu (vrátane funkčnej pumpy!), výmenu duše, docentrovanie kolesa, výmenu brzdového a radiaceho lanka a nitovač reťaze. To by vám malo umožniť riešiť najzásadnejšie problémy a pokračovať v bezpečnej jazde. Zopár imbusákov na dotiahnutie vyhŕkaných skrutiek tiež nie je na škodu, rovnako ako kúsok handry na utretie špinavých rúk.

Noste so sebou balíček prvej pomoci a extra veci na oblečenie v prípade zhoršenia počasia. Ak sa nachádzate mimo dosahu mobilného signálu, môže sa hodiť píšťalka, ktorú bude počuť lepšie ako váš krik.

Na čo si dať ešte pozor

Kam môžu cyklisti? Od mája 2005 platí na Slovensku nový lesný zákon, ktorý presadil zákaz bicyklovania v lese mimo oficiálnych lesných ciest a vyznačených cyklotrás. Lesné cesty však v zákone nedefinovali, odvolali sa iba na technickú normu, ktorá nie je verejnosti voľne prístupná – za jej získanie treba zaplatiť.

A rada na záver

Zavolajte svojich priateľov! Pre niektorých je práve samota to, čo láka vyraziť do terénu, ale pre väčšinu z nás sú to naši priatelia, ktorí nám spríjemňujú chvíle strávené v teréne. To je to, čo urobí dobrý deň nezabudnuteľným.

Tento seriál vzniká v spolupráci s časopisom Biker.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  5. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  6. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  7. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  8. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 182
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 094
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 836
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 987
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 894
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 851
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 887
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 1 596
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  7. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  8. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 071
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 279
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 901
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 827
  5. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 5 586
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 485
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 480
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 242
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu