SME
Piatok, 29. september, 2023 | Meniny má Michal, Michaela

Nasadnite na bike a vyrazte do terénu

Na čo nezabudnúť pred jazdou v lese. Príprava pred cestou je základom dobrého výkonu a pekného dňa stráveného v teréne.

Jazdou v lese zistíte svoje limityJazdou v lese zistíte svoje limity

Nepotrebujete atlas sveta, zásobu jedla na mesiac či oblečenie na večernú party, ale potrebujete nejaký ten čas na prípravu.

Skontrolujte si svoj bike

Uistite sa, že váš bike funguje na 100 %. Nemusí byť nový, drahý alebo čistý, ale reťaz sa musí točiť bez škrípania a zadrhávania. Mazať, mazať a ešte raz mazať, to je základ.

Brzdy musia mať dostatočnú rezervu, keď ich stlačte. Pneumatiky bez dezénu nie sú práve najlepší nápad. Ak si neviete poradiť, prenechajte servis na odborníkov.

2.jpg

Zvážte svoj zdravotný stav a kondíciu!

Ohodnoťte reálne svoju kondíciou. Aj keď bežne vybehnete na piate poschodie bez väčších problémov a kilometer do práce zvládate za 10 minút, neočakávajte, že takto jednoducho a rýchlo to pôjde aj v teréne. Stanovte si tempo, ktoré budete schopný udržať počas celého dňa – je to rozhodne lepšie, ako šprintovať pri prvých kilometroch a potom skončiť úplne vyčerpaný niekde uprostred ničoho.

Zásobte sa dostatočným množstvom jedla a pitia

Keď bicyklujete, spálite 500 až 1 000 kalórií za hodinu. Nemyslite si, že sa vám podarí doplniť všetku spotrebovanú energiu počas bicyklovania, ale energetický nápoj alebo sladká tyčinka počas jazdy vás uchránia pred hladovaním alebo energetickou krízou.

Celozrnné tyčinky, čokoláda alebo pečivo s Nutelou či lekvárom sú v teréne perfektným palivom. Takisto budete potrebovať aspoň 500 ml vody za hodinu, aby ste zabránili dehydratácii, a nezabúdajte pravidelne dopĺňať energiu.

Užitočná technológia

GPS navigácia napojená na najnovšie mapové softvéry je skvelá vec na plánovanie a orientáciu v teréne. Netreba však zabúdať ani na plán B, keďže čokoľvek s batériou alebo elektronickým mozgom môže zlyhať a mobily sú použiteľné iba tam, kde je signál. Aj mapky vytlačené z internetu či originálne mapy sú použiteľné len vtedy, ak ich vieme čítať v súlade s terénom, v ktorom sa nachádzame.

1.jpg

Minimalizujte nebezpečenstvo

Keď si plánujete cestu, vyberte si štart aj cieľ, ktorý je ľahko identifikovateľný a dobre prístupný. Ak vybočíte zo svojej plánovanej cesty, budete schopný nájsť inú, náhradnú alternatívu. Začnite komplikovanejším úsekom a vráťte sa po jednoduchšej ceste. Ak sa stratíte, budete mať dostatok času a energie nájsť cestu späť.

Ak ste zvyknutý na asfaltky či široké lesné cesty, úzke zarastené chodníčky a single tracky budú pre vás pravdepodobne šokovou terapiou. Postupne sa však naučíte predpokladať, kadiaľ prejsť a kadiaľ nie.

Poznajte svoje limity a nepodceňujte únavu

Posúvať svoje hranice vždy o niečo vpred bolo, je a vždy aj bude obrovskou súčasťou horskej cyklistiky. Nepokúšajte sa však svoj prvý veľký skok urobiť desiatky kilometrov od najbližšej nemocnice alebo stanice prvej pomoci. Nehody sa stávajú, ale radšej sa im vyhýbajte.

Sledujte seba aj ostatných. Ak niekto začne spomaľovať, jazdiť nekontrolovane, je mu zima alebo je neprimerane protivný; je pravdepodobne unavený. Ak je zničený teraz, o minútu to nebude lepšie. Preto sa snažte dostať ho čo najbezpečnejšie a najrýchlejšie domov.

vybava.jpg

Výbava je dôležitá.

Plánovanie vopred

Po ktorej ceste sa vybrať? Ak používate bežne dostupné mapy, cesty so spevnenými povrchmi sú značené ako plné čiary. Podľa farby zistíte, či ide o cestu 1., 2., 3. triedy, alebo o lesnú cestu. Dlhou hrubšou čiarkovanou čiarou sú značené cesty s nespevneným povrchom. Tenká čiarkovaná čiara označuje turistické chodníky a single tracky. Niektoré mapy určené cyklistom už majú vyznačené existujúce cyklotrasy.

Čím bližšie k sebe sú jednotlivé vrstevnice, tým je kopec strmší. Skontrolujte si výškové kóty vrstevníc a zistíte, či ide o stúpanie, alebo klesanie, aj to, o aký výškový rozdiel ide. Používajte legendu na mape a zdravý sedliacky rozum na približné zistenie povahy terénu. Cesty vedúce k obydliam sú zvyčajne lepšie udržiavané a širšie ako tie, čo vedú niekde do lesa.

Inšpirujte sa inými. Existujú na to rôzne bikerské fóra alebo webové stránky (skúste napr. www.trasy.sk).

Naučte sa prispôsobiť

Na záver – buďte flexibilný, hlavne ak sa cesta zmení na nepoznanie. Vždy majte v zásobe nejaké pohotovostné skratky. Buďte pripravený zmeniť plánovanú trasu, ak sa nevyvíja podľa vašich predstáv.

Tipy na jazdu v lese

Nevyhnutné znalosti

Základnou znalosťou je vedieť, kam až môžete posúvať svoje hranice – fyzické, psychické, ale aj čo sa terénu týka. Nepotrebujete vedieť, ako sa zakladá oheň, ale musíte vedieť, kde je sever, je to veľmi užitočné pri čítaní mapy (pomôcky typu: slnko sa počas dňa pohybuje z východu na západ a lišajníky rastú na južnej strane stromov, sa vám určite zídu).

A nezaškodí ovládať aj základy prvej pomoci. Ak sa stratíte alebo potrebujete privolať pomoc, medzinárodný signál SOS je: 3 krátke signály (svetelné / zvukové / dymové), 3 dlhé a opäť 3 krátke.

Odporúčame

Set na prežitie – predstavuje základné veci, ktoré by mal nosiť každý pri výlete za mesto. Aj na najlepšie pripravenom bicykli sa môže niečo pokaziť, tak nezabudnite na náradie, ktoré môžeme prirovnať k lekárničke pre bicykel. Je len na vás, či ju vybavíte na závažné choroby, alebo iba na prvú pomoc. Od toho potom závisí, do akej miery budete potrebovať pomoc okolia.

Čo si treba zabaliť, však záleží aj na tom, z čoho je váš bicykel poskladaný. Teda náradie na opravu defektu (vrátane funkčnej pumpy!), výmenu duše, docentrovanie kolesa, výmenu brzdového a radiaceho lanka a nitovač reťaze. To by vám malo umožniť riešiť najzásadnejšie problémy a pokračovať v bezpečnej jazde. Zopár imbusákov na dotiahnutie vyhŕkaných skrutiek tiež nie je na škodu, rovnako ako kúsok handry na utretie špinavých rúk.

Noste so sebou balíček prvej pomoci a extra veci na oblečenie v prípade zhoršenia počasia. Ak sa nachádzate mimo dosahu mobilného signálu, môže sa hodiť píšťalka, ktorú bude počuť lepšie ako váš krik.

Na čo si dať ešte pozor

Kam môžu cyklisti? Od mája 2005 platí na Slovensku nový lesný zákon, ktorý presadil zákaz bicyklovania v lese mimo oficiálnych lesných ciest a vyznačených cyklotrás. Lesné cesty však v zákone nedefinovali, odvolali sa iba na technickú normu, ktorá nie je verejnosti voľne prístupná – za jej získanie treba zaplatiť.

A rada na záver

Zavolajte svojich priateľov! Pre niektorých je práve samota to, čo láka vyraziť do terénu, ale pre väčšinu z nás sú to naši priatelia, ktorí nám spríjemňujú chvíle strávené v teréne. To je to, čo urobí dobrý deň nezabudnuteľným.

Tento seriál vzniká v spolupráci s časopisom Biker.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  2. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  3. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  6. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  7. Autosalón Autoshow Nitra opäť v plnej sile!
  8. Medzinárodný jazzový festival vstúpi do 27. ročníka
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 18 670
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 410
  3. Všetkým lepí pred voľbami 11 300
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 086
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 842
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 928
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 351
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 932
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 78 870
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 337
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 39 910
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 452
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 588
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 980
  7. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 074
  8. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 21 992
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu