SME

Nízka cena dovolenky je chyták na klienta

Cestovné kancelárie v zahraničí uvádzajú zájazdy s konečnou cenou. Prikazuje im to legislatíva. Slovenské cestovky radšej uvádzajú základnú cenu, a tá môže zavádzať.

Naše cestovné kancelárie zatiaľ nič nenúti uvádzať konečné ceny svojich produktov.Naše cestovné kancelárie zatiaľ nič nenúti uvádzať konečné ceny svojich produktov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Cestovné kancelárie v zahraničí uvádzajú zájazdy s konečnou cenou. Prikazuje im to legislatíva. Slovenské cestovné kancelárie radšej uvádzajú základnú cenu, a tá môže zavádzať.

BRATISLAVA. Ceny zájazdov, ktoré ponúkajú naše cestovné kancelárie, dokážu klientov riadne pomýliť. Reklamné šoty alebo internetový predaj totiž zásadne uvádzajú základnú cenu zájazdu, a nie konečnú.

Veď posúďte: odolali by ste ponuke na osemdňový zájazd v štvorhviezdičkovom hoteli v Turecku od 180 eur za dospelú osobu? Takáto cena vzbudí pozornosť, spotrebiteľ sa z nej však teší iba dovtedy, kým nezistí, že si k nej musí pripočítať povinné doplatky.

SkryťVypnúť reklamu

Zájazd, ktorý sa začínal sumou 180 eur, po pripočítaní leteckej dopravy asi 250 eur, letiskových poplatkov okolo 130 eur, novozavedenenom palivovom príplatku približne 25 eur, komplexnom cestovnom poistení na celý pobyt okolo 12 eur, sa nakoniec končí výslednou sumou 600 eur.

A tak to, čo na prvý pohľad vyzeralo lákavo, sa nakoniec až také lákavé už nezdá.

Ivan Schwarz zo Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr hovorí, že aj u nás zákon o zájazdoch cestovky zaväzuje, aby ľudí pred podpisom zmluvy oboznámili s konečnou cenou.

„Ale to neznamená, že cestovka je povinná uvádzať v ponuke konečnú cenu zájazdu,“ povedal Schwarz. Podľa asociácie sa inštitút jednotnej ceny pomaličky začína udomácňovať aj u nás.

Cena má byť lákadlom

Majiteľ levickej cestovnej agentúry Dekampo Pavol Sido hovorí, že s konečnými cenami by sa lepšie pracovalo aj im ako províznym predajcom. Boli by však na prospech predovšetkým spotrebiteľom.

SkryťVypnúť reklamu

„Stávalo by sa menej chýb pri výpočtoch cien zájazdov, lebo pri tom množstve povinných a nepovinných príplatkov je možné, že sa niečo zabudne pripočítať a potom, spotrebiteľ nedostane presnú cenu, tak je právom nespokojný,“ hovorí Sido.

„Veľakrát nám ľudia volajú, že máme na stránke veľmi výhodné ceny, no keď im napočítame všetky poplatky, tak nás následne pošlú do „teplých krajín“.

Darmo im vysvetľujeme, že predávame produkt cestovnej kancelárie, ktorá ho má takto nacenený,“ dodáva.

Extrémne ceny

Niektoré naše cestovky zachádzajú až do extrémov, keď z katalógovej ceny odčlenia aj cenu za samotnú dopravu a potom tá katalógová niekedy vyzerá úsmevne.

Stáva sa to najmä pri autobusových zájazdoch do Chorvátska, Bulharska či Grécka, kde je väčšinou uvedená cena za individuálnu dopravu. Ak si však záujemca vyberie autobusovú dopravu, musí rátať s príplatkom.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Sida najväčšia cenová „divočina“ nastáva v tých prípadoch, ak cestovka oddeľuje cenu za dopravu pri leteckých zájazdoch. To ľudí najviac mýli.

Ak si však zájazd kupujete v niektorej pobočke zahraničnej cestovnej kancelárie, stretávate sa pri ponuke už s konečnou cenou. Nemôže sa vám teda stať, že budete cenou rozčarovaný, lebo tá je presne definovaná a nakalkulovaná.

Už roky to platí v nemeckých a rakúskych cestovných kanceláriách, tento systém zaviedli aj v Česku. V týchto krajinách to cestovkám prikazuje zákon, ktorý na Slovensku chýba.

Reklama a skutočnosť

S konečnými cenami zájazdov pracuje aj CK TUI ReiseCenter Slovensko. Jej produktová manažérka Mariana Metwaly-Veiglová hovorí: „Často si naši klienti myslia, že sme drahí, čo však nie je pravda, oni len nie sú zvyknutí na konečnú cenu. Neraz sú naše ceny dokonca nižšie, a to sa už nezmieňujem o službách,“ povedala Metwaly-Veiglová.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa riaditeľa cestovnej kancelárie Fischer Slovakia Juraja Heribana by spotrebiteľ nemal byť nástrojom lacného marketingu, ktorý inzeruje netransparentne nízke lákavé ceny a tie sa po pripočítaní všetkých poplatkov môžu aj zdvojnásobiť.

„Predsa ani v obchode zákazníkovi pri kúpe mlieka nenaúčtujú pri pokladnici ešte príplatok za obal či čokoľvek iné. Prečo by mal byť cestovný ruch v tomto smere výnimkou?“ pýta sa riaditeľ Heriban.

Zdôrazňuje, že kupujúci nie je povinný riešiť celú neprehľadnú spleť rôznych príplatkov a poplatkov, z ktorých si ani nevie vypočítať konečnú cenu dovolenky.

Fischer Slovakia predáva svoje produkty za konečnú cenu. Riaditeľ cestovky hovorí, že túto cestu si vybrali preto, lebo by malo byť samozrejmosťou, že klient odcestuje na dovolenku za inzerovanú či inak publikovanú cenu.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko naozaj stojí zájazd na Malorku

Júnový termín, 11 dní

  • Základná cena je 459 eur (ubytovanie a polpenzia pre 1 dospelú osobu).

  • Palivový príplatok je 5 eur.

  • Letiskové taxy sú 145 eur.

  • Poistné je 12 eur.

  • Konečná cena vychádza na 641 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 632
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 370
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 749
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 511
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 019
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 854
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 537
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 367
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 408
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 18 735
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 415
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 764
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 776
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 659
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 518
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 492
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu