SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Skyguide: Výstražný systém bol v čase tragickej zrážky lietadiel vypnutý

Zürich 3. júla (TASR) - Automatický systém, ktorý letových dispečerov varuje pred možnou zrážkou dvoch lietadiel, bol v čase leteckej katastrofy nad ...

Zürich 3. júla (TASR) - Automatický systém, ktorý letových dispečerov varuje pred možnou zrážkou dvoch lietadiel, bol v čase leteckej katastrofy nad Bodamským jazerom v noci na utorok vypnutý. Oznámilo to dnes švajčiarske riadiace stredisko letovej prevádzky Skyguide.

Podľa hovorcu strediska, ktoré v pondelok neskoro večer monitorovalo lety nad južným Nemeckom, bol výstražný systém vypnutý v dôsledku rutinnej údržby, vždy vykonávanej v noci, keď je letecká doprava menej hustá ako v iných častiach dňa.

Letový dispečer strediska Skyguide vydal v noci na utorok obidvom lietadlám príslušné inštrukcie 50 sekúnd pred ich tragickou zrážkou. Skôr by ho pred ňou asi nebol varoval ani výstražný systém.

V rámci všeobecne akceptovaných medzinárodných noriem však možno 50 sekúnd považovať za dostatočný čas, aj keď nie ideálny čas na realizáciu korekcie letu.

Skyguide krátko predtým oznámil, že pilot ruského lietadla Tu-154, ktorému hrozila zrážka s nemeckým nákladným strojom Boeing 757 zásielkovej služby DHL, začal klesať až na tretie vyzvanie dispečera.

Podľa expertov, ktorí preskúmali čiernu schránku havarovaného Tupoleva, však pilot ruského lietadla vykonal potrebnú operáciu v priebehu 25 sekúnd, teda prakticky bez oneskorenia.

Zo zodpovednosti za leteckú zrážku nad južným Nemeckom, pri ktorej zahynulo 71 ľudí, väčšinou baškirských detí, obvinil v utorok riaditeľ postihnutých ruských aerolínií Bashkirian Airlines švajčiarskych leteckých dispečerov.

"Podľa môjho posúdenia to bola vina leteckých dispečerov, ktorí vo vzduchu naviedli na seba dve lietadlá," citujú z vyhlásenia riaditeľa aerolínií Nikolaja Odegova ruské agentúry. Ruskí piloti boli veľmi skúsení a bez problémov ovládali pilotný jazyk angličtinu, argumentoval Odegov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  3. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  1. Radšej škola ako metla
  2. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  3. Zažite svoj vlastný úspech
  4. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  5. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. SEAT predstavil e-Scooter
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 673
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 475
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 531
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 113
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 991
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 653
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 368
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 091
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 549
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 5 499