SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Skyguide: Výstražný systém bol v čase tragickej zrážky lietadiel vypnutý

Zürich 3. júla (TASR) - Automatický systém, ktorý letových dispečerov varuje pred možnou zrážkou dvoch lietadiel, bol v čase leteckej katastrofy nad ...

Zürich 3. júla (TASR) - Automatický systém, ktorý letových dispečerov varuje pred možnou zrážkou dvoch lietadiel, bol v čase leteckej katastrofy nad Bodamským jazerom v noci na utorok vypnutý. Oznámilo to dnes švajčiarske riadiace stredisko letovej prevádzky Skyguide.

Podľa hovorcu strediska, ktoré v pondelok neskoro večer monitorovalo lety nad južným Nemeckom, bol výstražný systém vypnutý v dôsledku rutinnej údržby, vždy vykonávanej v noci, keď je letecká doprava menej hustá ako v iných častiach dňa.

SkryťVypnúť reklamu

Letový dispečer strediska Skyguide vydal v noci na utorok obidvom lietadlám príslušné inštrukcie 50 sekúnd pred ich tragickou zrážkou. Skôr by ho pred ňou asi nebol varoval ani výstražný systém.

V rámci všeobecne akceptovaných medzinárodných noriem však možno 50 sekúnd považovať za dostatočný čas, aj keď nie ideálny čas na realizáciu korekcie letu.

Skyguide krátko predtým oznámil, že pilot ruského lietadla Tu-154, ktorému hrozila zrážka s nemeckým nákladným strojom Boeing 757 zásielkovej služby DHL, začal klesať až na tretie vyzvanie dispečera.

Podľa expertov, ktorí preskúmali čiernu schránku havarovaného Tupoleva, však pilot ruského lietadla vykonal potrebnú operáciu v priebehu 25 sekúnd, teda prakticky bez oneskorenia.

SkryťVypnúť reklamu

Zo zodpovednosti za leteckú zrážku nad južným Nemeckom, pri ktorej zahynulo 71 ľudí, väčšinou baškirských detí, obvinil v utorok riaditeľ postihnutých ruských aerolínií Bashkirian Airlines švajčiarskych leteckých dispečerov.

"Podľa môjho posúdenia to bola vina leteckých dispečerov, ktorí vo vzduchu naviedli na seba dve lietadlá," citujú z vyhlásenia riaditeľa aerolínií Nikolaja Odegova ruské agentúry. Ruskí piloti boli veľmi skúsení a bez problémov ovládali pilotný jazyk angličtinu, argumentoval Odegov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 11 939
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 764
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 296
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 943
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 620
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 086
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 834
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 193
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 28. - Heroické dobývanie Antarktídy - Dosiahnutie južného pólu (1910 - 1913) - časť 2/2
  4. Aleš Tvrdý: Ako naplánovať cestu do Afriky
  5. Lubo Repka: Ekvádorské Andy
  6. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  7. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  8. Alena Miklošová: O moravskom Betleheme v Pensylvánii.
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 392
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 393
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 879
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 4 522
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 830
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 351
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 180
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 097
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu