SME
Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav

Biológovia testujú možnosti prehistorických člnov

Skupina nemeckých biológov sa pokúsi vyriešiť odvekú záhadu, či prehistorickí moreplavci dokázali brázdiť otvorené moria a vytvoriť tak most spájajúci ich s antickými kultúrami.


Z rákosia stále stavajú lode Indiáni pri jazere Titicaca. Nemeckí biológovia na nich chcú dokázať, že prehistorickí moreplavci dokázali brázdiť aj otvorené moria. FOTO - ARCHÍV

Projekt Abora, vedený nemeckým biológom Dominiqueom Goerlitzom, sa pomocou rákosových člnov vyrobených v Bolívii pokúsi dokázať, že antickí námorníci neboli ničím obmedzení, čo je v rozpore s bežným názorom o ich limitovanej navigačnej schopnosti. V prípade úspechu vyplnia rákosové člny ďalšiu medzeru v skladačke, ktorá ľudstvo trápi už stáročia – či sa stredomorské národy odvážili vyplávať za gibraltárske útesy do Nového sveta už pred tisíckami rokov.

Viera, že prehistorický človek mohol cestovať len v smere morských prúdov, je v rozpore s podmienkami Stredozemného mora, kde sú nestále veterné podmienky. Podľa Goerlitza sa projekt snaží dokázať práve to, že by tam neboli schopní plaviť sa len pomocou prúdov.

Čln Abora 2 vyrobený z pevných rákosových tyčí aymarskými Indiánmi v Bolívii je takmer 12 metrov dlhý, 3,5 metra široký a 1,5 metra hlboký, s dvoma spacími kabínami a otvorenou kuchyňou. Dve drevené veslá slúžia na navigáciu. Je replikou člnov nájdených v hojnom množstve na prehistorických nástenných maľbách v Egypte, Mezopotámii a na Kanárskych ostrovoch, podobné stále používajú Indiáni na jazere Titicaca.

Goerlitz je presvedčený, že by sme nemali podceňovať schopnosti pravekého človeka. „Nie sme oveľa inteligentnejší ako naši predkovia. Je smiešne predpokladať, že ľudstvo existujúce milióny rokov, začalo zmúdrievať len pred 5000 rokmi,“ povedal.

Biológovia testujú čln práve v Stredozemnom mori, kde meniace sa veterné podmienky neumožňujú plavbu jednoduchým unášaním sa prúdom. Čln Abora 2 sa dokáže plaviť vo vetre pod uhlom až 85 stupňov. Úspešnosť projektu by mohla vysvetliť napríklad existenciu a podobnosť pyramíd v Amerike a Egypte.

Posádka člna Abora 2 sa bez strachu o svoju bezpečnosť vydala z prístavu Larnaca na Cypre v ústrety vlnám Stredozemného mora. „Je to najbezpečnejší čln, aký môžete mať. Je oveľa lepší než plastické člny,“ povedal Goerlitz.

(tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 064
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 379
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 939
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 042
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 705
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 4 341
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 099
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 887
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  3. Monika Kusendová: Karibsko-mexické dobrodružstvá: na lodi, ostrovoch i pevnine
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liesek (I)
  5. Irena Šimuneková: Starohutský ľadopád /vodopád/
  6. Aleš Tvrdý: Sedem mŕtvych byvolov
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 993
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 737
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 158
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 3 887
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 700
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 496
  7. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 2 373
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 350
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu