SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Cestujúci náklady železníc nezaplatí

Podľa výpočtov železníc hradil vlani cestujúci v osobnej doprave iba 58 percent nákladov, ostatné je stratou železníc. Všeobecne platí, že osobná doprava je stratová, sčasti ju kryje štát a sčasti nákladná preprava. „Náklady na jedného cestujúceho a ...


ZDROJ: Železničná spoločnosť

Podľa výpočtov železníc hradil vlani cestujúci v osobnej doprave iba 58 percent nákladov, ostatné je stratou železníc. Všeobecne platí, že osobná doprava je stratová, sčasti ju kryje štát a sčasti nákladná preprava. „Náklady na jedného cestujúceho a na jeden kilometer boli vlani 3,52 koruny. Z toho nám uhradí cestujúci iba 0,76 koruny, teda asi 22 percent,“ povedal Čikovský.

Pri vlakoch IC a EC tratia železnice menej, pretože sú efektívnejšie. Ceny za ne sú vyššie, čo platí aj o miestenkách, a premávajú na dlhších tratiach.

Podľa množstva kilometrov, ktoré vlaky ročne najazdia, je podiel IC a EC vlakov na celkovej železničnej doprave iba päť percent. Pomerne malé číslo je dané tým, že v týchto kategóriách prevádzkujú železnice iba šesť liniek. Bežných „osobákov“ a rýchlikov je 1900.

(tom)

Ceny teraz a od júla

IC Tatran a Kriváň cena v Sk teraz cena v Sk od júla
trasa II. trieda/I. trieda II. trieda/I. trieda
Bratislava - Žilina 268/402 287/431
Bratislava - Lip. Mikuláš 350/525 375/563
Bratislava - Poprad 400/600 428/642
Bratislava - Kysak* 480/720 514/771
Bratislava - Košice 480/720 514/771
IC Hron    
Bratislava - Zvolen 268/402 287/431
Bratislava - B. Bystrica** 298/447 319/479

Ceny sú bez zliav a miesteniek

*Posledná stanica, na ktorej je možné prestúpiť na vlaky do Prešova

** premáva od 16. júna

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 787
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 169
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 978
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 686
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 614
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 905
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 510
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 335
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 828
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 690
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 045
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 007
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 974
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 685
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 218
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu