SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Drahšie vlaky budú ešte drahšie

BRATISLAVA - Cestovanie vlakmi InterCity a EuroCity zdražie od prvého júla v priemere o sedem percent. Ako povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský, zdražením, ktoré zodpovedá vlaňajšej miere inflácie, sa vyrovnáva nárast nákladov na prevádz

ku týchto vlakov. Cestujúci však nemôžu očakávať, že za drahšie lístky dostanú aj lepšie služby. „Nezdražujeme preto, že zavádzame nové služby, ale preto, aby sme aspoň čiastočne kryli náklady, ktoré na tieto vlaky máme,“ povedal Čikovský.

Vlaky IC a EC vyňali železnice spod štátnej regulácie vlani v januári. Odvtedy ich prevádzkujú v komerčných podmienkach, čo prináša aj zvyšovanie cien. Prvý raz ich železnice zdražili v máji minulého roku.

Ako Čikovský podotkol, zdraženie o sedem percent bude priemerné. Pre sociálne citlivé kategórie cestujúcich bude zdraženie nižšie. „Napríklad študentom sme cestovné zvýšili o päť percent, pričom si môžu uplatniť 30-percentnú zľavu. Dôchodcovia do 70 rokov majú zľavu 50 percent a nad 70 rokov môžu cestovať zadarmo.“

SkryťVypnúť reklamu

Na IC a EC vlaky sa dá uplatniť aj väčšina zliav, ktoré železnice ponúkajú. Od júla bude cestovné na najvyťaženejšej trase z Bratislavy do Košíc stáť v druhej triede 514 korún, pričom teraz je to 480 korún. K cestovnému si treba ešte prirátať miestenky, ktoré budú po novom o desať korún drahšie. V silných dňoch, čo je smerom do Košíc v piatok a na ceste do Bratislavy v nedeľu, bude cena miestenky 40 korún. V slabých dňoch to bude 20 korún. Kalendár slabých a silných dní je na jednotlivých tratiach odlišný.

Ako povedal Čikovský, miestenky nie sú povinné na všetkých trasách. Netreba ich napríklad na trase z Bratislavy do Prahy, ako ani z Budapešti do Prahy.

Od júla idú hore aj doplatky, ktoré si železnice účtujú, ak má cestujúci kúpený lístok do vlaku nižšej kategórie a rozhodne sa cestovať IC alebo EC. V rôznych prípadoch to bude 50 a 80 korún.

SkryťVypnúť reklamu

V rovnakej miere ako náklady cestujúceho sa zvýšia aj náhrady, ktoré v prípade reklamácií hradia železnice. „Je to napríklad ak vlak mešká viac ako hodinu, nie je dodržaná kvalita služieb, nefunguje kúrenie a podobne.“

V prípade medzinárodných tratí ako Praha - Budapešť sa cestujúceho zdražovanie dotkne, iba ak časť tejto linky využije na Slovensku. Ak si zakúpi lístok na celú trasu, ceny sa nezmenia, pretože sú stanovené samostatnými podmienkami pre medzinárodnú prepravu.

TOMÁŠ KURTANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 37 345
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 141
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 396
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 639
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 323
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 177
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 780
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 336
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 161
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 635
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 493
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 134
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 931
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 930
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 847
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 609
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu