Banská Bystrica 25. júna (TASR) - O 2,35 miliardy Sk viac ako pôvodne plánovalo - spolu 13,25 miliardy Sk chce žiadať na výstavbu diaľnic v roku 2003 z rozpočtu Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR. O rok neskôr by to malo byť 13,48 miliardy Sk, teda o 1,18 miliardy Sk viac oproti pôvodnému predpokladu. V roku 2005 má ísť o 15,844 miliardy Sk (navýšenie o 3,24 miliardy Sk oproti pôvodnému plánu) a v roku 2006 o 17 miliárd Sk (navýšenie o 2,91 miliardy Sk).
Sumy na výstavbu diaľnic, uvádza ďalej v stanovisku Juraj Mesík z Krajského grémia tretieho sektora (KG3S) Banskobystrického kraja, podľa plánov vlády pritom zďaleka nie sú konečné. "Skrývajú v sebe ešte jednu obrovskú manipuláciu - kalkulujú totiž len s jednorúrovými tunelmi, teda takými, ktoré nebudú štvorpruhové ako na skutočnej diaľnici, ale iba dvojpruhové ako na bežnej ceste," tvrdí J. Mesík. Takéto tunely podľa neho onedlho EÚ nebude považovať za prijateľné a bude nutné investovať do nich ďalšie desiatky miliárd Sk. Len v priestore Považia a Kysúc pritom ide o 22 kilometrov "v rozpočte zatajených" tunelov.
"Všetci pritom vieme, že na spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou existuje o desiatky miliárd Sk lacnejšie, o 50 kilometrov kratšie a o 10 rokov rýchlejšie realizovateľné riešenie, ako je tunelová verzia vlády Mikuláša Dzurindu," zdôraznil J. Mesík.
Doplnil, že keď vo februári 2001 Dzurindov kabinet schválil tzv. "Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest", jeho súčasťou bol aj rozpočet na ich budovanie. Už vtedy poukazovalo KG3S na to, že tento rozpočet je zámerne hlboko podcenený a realizácia vládou naplánovaných diaľnic zatne do peňazí daňovníkov podstatne hlbšiu sekeru.
V júni 2002, len o 16 mesiacov po schválení "Nového projektu" MDPT SR priznalo, že schválený rozpočet nie je reálny a na výstavbu diaľnic podľa projektu je nutné výdavky v nasledujúcich štyroch rokoch zvýšiť o 9,7 miliardy na rekordných 59,3 miliardy Sk.
* dc zll