Do Chorvátska sa vracia celá turistická Európa

BRATISLAVA – Chorvátsko sa medzi dovolenkovými krajinami starého kontinentu prepracúva na absolútnu špičku.


Štát Počet Nárast



turistov oproti

vlani roku

(v tisícoch) 1999

Nemecko 978,9 68 %

Taliansko 959,7 58 %

Slovinsko 859,8 17 %

Česko 685,7 63 %

Rakúsko 598,5 42 %

Maďarsko 257,9 76 %

Poľsko 268,4 157 %

Slovensko 204,2 75 %

BRATISLAVA – Chorvátsko sa medzi dovolenkovými krajinami starého kontinentu prepracúva na absolútnu špičku.

Neoslovuje už len tradičnú klientelu z východoeurópskych štátov, kde sa pod pojmom Chorvátsko zaužívala predstava cenovo dostupnej rodinnej dovolenky, ale začína sa oň zaujímať i čoraz solventnejšia klientela západnej a severnej Európy.

Čo môžu chcieť Chorváti viac? Dopyt po ich ubytovacích možnostiach vysoko presahuje ponuku, takže obchodných partnerov medzi agentúrami v rôznych štátoch si môžu vyberať. A rovnako aj diktovať ceny.

„Chorváti nerobia nič iné, než že sa správajú trhovo,“ hovorí zástupkyňa Chorvátskej turistickej centrály v Bratislave Nora Henterová.

„Tamojší hotelieri zvýhodňujú cestovné kancelárie, ktoré im zabezpečia obsadenosť turistami na dlhšie obdobie. Sú to bežné trhové podmienky. Krajiny Európskej únie majú oproti nám výhodu, že majú bohatšiu vrstvu penzistov, ktorí prichádzajú k moru nielen v špičke leta, ale už ďaleko v predsezóne. Môžu garantovať dlhodobejšiu obsadenosť. Neznamená to však, že by Chorváti prestali mať záujem o slovenskú klientelu. Tá je pre nich stále veľmi zaujímavá, veď vlani tam stúpol prílev Slovákov o 70 percent.“

Slovenské cestovné kancelárie sa musia naučiť lepšie obracať v tvrdej konkurencii. Menšie alebo menej zbehlé cestovky, ktoré si nemôžu dovoliť dlhé mesiace dopredu zaplatiť väčší počet ubytovacích miest v Chorvátsku, musia rozmýšľať nad inou stratégiou podnikania.

Nakúpiť miesta v hoteloch a znášať riziko, či ich obsadia, si môžu dovoliť len silní touroperátori.

Na druhej strane sú však aj cestovky, ktoré stavajú najmä na vybudovaných vzťahoch s hoteliermi. „My sme tam šesť rokov, s ubytovacími miestami nemáme problém ani teraz. Miesta kupujeme takzvane na garanciu, čiže pred začiatkom sezóny ich zaplatíme a je na nás, ako ich obsadíme,“ hovorí Alan Kotala z Koaly Tours, ktorá oproti vlaňajšku zvýšila svoju ponuku v Chorvátsku o dvetisíc miest – na 10-tisíc.

Podobne hovorí Dezider Sedlár z CK Tip Travel, ktorá toto leto tamojšiu ponuku tiež rozšírila: „Do Chorvátska sa vracia celá Európa. Pre cestovku je dôležité, aké tam má obchodné zázemie. Vydobyť si tam kapacity je stále komplikovanejšie. Ale nie za vysoké ceny! To nie je umenie. Za také, aby to bolo dostupné aj pre Slováka.“ (ru)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  2. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  3. Najužitočnejšia appka
  4. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  6. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  7. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  8. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  9. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 28 853
  2. Najužitočnejšia appka 14 546
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 769
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 8 958
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 7 521
  6. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 6 721
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 512
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 4 924
  9. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 313
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 641