
Oba vlaky v tendri majú podobný moderný dizajn. FOTO TASR
jčiarskeho konzorcia ŽOS Vrútky a Stadler, alebo od francúzskeho výrobcu Alstom.
Predpokladá sa, že prvý názor bude známy až o týždeň a podrobná analýza ešte neskôr. Výberová komisia na železniciach vybrala slovensko-švajčiarske konzorcium napriek vyššej obstarávacej cene. Vlaky od Stadlera však majú výrazne nižšie prevádzkové náklady a pri celoživotnej prevádzke sú výhodnejšie. Najvyšší kontrolný úrad spochybňuje údaje o prevádzkových nákladoch a nákladoch na materiál, preto požiadal o posudok.
Za francúzske vlaky je aj ministerstvo dopravy a existuje vážne podozrenie z lobingu a nátlaku ministerstva na výberovú komisiu na železniciach, ktorá má iný názor ako ministerstvo. Ľudia blízki ministerstvu dokonca novinárom podsunuli materiál s porovnaním vlakov. Podľa materiálu vychádzali výhodnejšie francúzske vlaky. Niekoľko podstatných údajov (technických, aj údaje o cenách) v materiáli však bolo nepravdivých.
Politickým škandálom sa kauza stala minulý týždeň, keď médiá zverejnili list poslanca SDKÚ Petra Kresánka adresovaný premiérovi Mikulášovi Dzurindovi, v ktorom sa okrem iného hovorí, že pozadie pre stranu je rovnaké, či vyhrá jedna, alebo druhá firma.
(rf)