SME
Piatok, 2. jún, 2023 | Meniny má Xénia, Oxana

Pod Kráľovou hoľou je technický unikát – telgártska slučka

Technický unikát, telgártsku slučku, nájdu návštevníci v ešte panenskom lone prírody pod Kráľovou hoľou.

Železničná stavba meria 2300 metrov a trať ňou prekonáva výškový rozdiel 31 metrov. V jej spodnej časti sa nachádza 1239-metrový tunel Kornela Stodolu, situovaný v oblúku s polomerom 400 metrov a sklonom trate 12,5 promile. V hornej časti slučky trať prekonáva údolie 22 metrov vysokým a 86 metrov dlhým železobetónovým viaduktom so sklonom trate 17 promile. Telgártsky viadukt bol prvou železobetónovou stavbou vo forme členenej oblúkovej konštrukcie na slovenských tratiach. Trať ďalej pokračuje 18 metrov vysokým kamenným viaduktom cez dolinu Chmaroška, 250 metrov dlhým Hronským tunelom a nakoniec 846 metrov dlhým Besníckym tunelom. Vrcholový bod tejto trate sa nachádza vo výške 957 metrov nad morom. Je to zároveň najvyšší bod železničných tratí s normálnym rozchodom na Slovensku. Besnícky tunel je teda najvyššie položeným železničným tunelom na Slovensku. Na tomto krátkom, iba 12-kilometrovom úseku Besníckym sedlom, musí trať prekonať výškový rozdiel 172 metrov. Ďalší z náročných, ale veľmi atraktívnych úsekov tejto trate vedie Stratenskou dolinou, najkrajšou, ale najchladnejšou dolinou Hnilca, vytvárajúcou južné ohraničenie Slovenského raja.

SkryťVypnúť reklamu

Telgártska slučka sa nachádza na stredoslovenskej transverzále, ktorá vedie zo Zvolena cez Banskú Bystricu a Brezno do Margecian, a je jednou zo zaujímavých železničných tratí spájajúcich západnú a strednú časť Slovenska s východnou. Jej najzložitejší úsek Červená Skala – Margecany charakterizuje horská stavba, ktorá patrí medzi najkrajšie a technicky najnáročnejšie na Slovensku. Na tomto 93-kilometrovom úseku sa nachádza deväť tunelov s celkovou dĺžkou 3800 metrov, 281 mostných objektov, 60 cestných nadjazdov, 70 rúrových priepustov a množstvo násypov a zárezov. Údolie horného toku Hrona z Červenej Skaly až na rozvodie Hrona a Hnilca v sedle Besník veľmi prudko stúpa, preto trať museli z dôvodu dodržania najvyššieho predpísaného sklonu značne umelo rozvinúť. Stavbu tejto jednokoľajnej hlavnej železnice začali v máji 1931 výkopom pri budúcom telgártskom tuneli. Z Červenej Skaly do Dobšinskej ľadovej jaskyne jazdili vlaky už od septembra 1934 a na celej trati až do Margecian sa prevádzka začala v júli 1936. Najexponovanejší úsek trate vedie od Telgártu tzv. telgártskou slučkou za Besnícke sedlo. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  2. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu
  3. Cítite sa unavení, bez nálady a vaše problémy sa nezlepšujú?
  4. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  5. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  7. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  1. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  2. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  3. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  4. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  5. Oznamujeme nominácie na Orange Podcast roka 2023
  6. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu v Levoči
  7. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu
  8. Slováci si čoraz častejšie kupujú jazdené „kombíky“ na úver
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 14 439
  2. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 7 874
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 7 029
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 860
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 648
  6. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 3 316
  7. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 832
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 2 202
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  6. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 132 612
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 878
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 11 523
  4. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 11 407
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 7 971
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 406
  7. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 320
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 831
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu