Paríž/Brusel 18. júna (TASR) - Po schôdzke ministrov dopravy členských krajín Európskej únie (EÚ), ktorá sa konala v pondelok v Luxembursku, má v stredu vzdušný priestor EÚ paralyzovať prvý európsky štrajk leteckých kontrolórov, píše v dnešnom čísle denník Le Figaro.
Projekt "jednotnej oblohy", ktorý je ohlásený od roku 1999, sústredil na seba nespokojnosť všetkých pracovníkov civilného európskeho letectva.
Podľa hovorcu komisárky EÚ pre rezort dopravy Loyoly de Palaciovej na štrajk nie je nijaké reálne opodstatnenie. Jednak preto, lebo návrhy rezortu dopravy EÚ sú zatiaľ len v rozhodovacom štádiu, ministri dopravy o nich rokujú. Navyše, dotyčný rezort EÚ nechápe motívy štrajku, uviedol hovorca. Podľa Bruselu sú leteckí kontrolóri "superprivilegovaná vrstva", počtom ohraničená, mimoriadne dobre platená a s pracovným týždenným časom 20 hodín.
Aj francúzsky minister dopravy Gilles de Robien, ktorý sa v pondelok už stretol s odborovými predákmi francúzskych leteckých kontrolórov, zdôraznil, že hoci "legálnosť štrajku nemožno popierať", iné je to s jeho legitímnosťou, najmä v čase, keď väčšina leteckých spoločností prežíva ťažké obdobie.
Je otázne, či sa štrajk skutočne dodrží aj v ďalších členských štátoch EÚ, lebo jadrom problému sú Francúzi: ich kontrolóri sú pod kontrolou reakčnej skupinky vo Všeobecnej konfederácii práce (CGT). Štrajk sa má uskutočniť na výzvu Air Traffic European Union Coordination (ATEUC), organizácie, v ktorej je 13 odborových organizácií v Portugalsku, Grécku, Taliansku a dokonca aj v Maastrichte.
V konflikte s leteckými kontrolórmi nie je EK sama, zdôrazňuje Le Figaro. Ideu "jednotnej oblohy" schválili na dvoch summitoch EÚ prezidenti a predsedovia vlád členských krajín únie a vyjadriť k nej by sa začiatkom júla mal aj Európsky parlament.