Plot vadí Palestíne aj osadníkom

JERUZALEM - Izrael rozbehol výstavbu kontroverzného oplotenia na hraniciach so západným brehom Jordánu. Zámerom bezpečnostného plota je snaha zastaviť prenikanie palestínskych teroristov na územie Izraela.

Práce na výstavbe prvej 110-kilometrovej časti oplotenia sa začali na kontrolnom stanovišti v Saleme, severne od mesta Džanín. Práve z Džanínu podľa Izraela pochádzalo mnoho palestínskych samovražedných atentátnikov. Oplotenie má viesť od Salemu smerom na juh až po Kefar Kasem, ležiaci severne od Tel Avivu. Ďalší plot má chrániť Jeruzalem.

Zástancovia projektu tvrdia, že podobný plot okolo pásma Gazy takmer úplne zabránil prienikom teroristov na izraelské územie. Palestínska samospráva výstavbu kritizuje. Časť plota má podľa nej stáť na palestínskych územiach, pričom ešte viac obmedzí slobodu pohybu Palestínčanov. Plot nebude presne sledovať tzv. zelenú čiaru, čiže hranice spred vojny v roku 1967, od ktorej Izrael okupuje západný breh Jordánu a pásmo Gazy.

„Tento plán je rasistický, pretože nezastaví izraelských vojakov ani osadníkov pri cestovaní na Západný breh,“ cituje BBC palestínskeho ministra Hassana al-Chatíba. K odporcom bezpečnostného plota sa radia aj izraelské pravicové strany a židovskí osadníci. Prekáža im, že oplotenie vlastne stanoví hranice, čím stratia nárok na okupované územia. Projekt takisto neovplyvní bezpečnosť židovských osád na západnom brehu Jordánu.

Oplotenie bude súčasťou päť až 15 km širokého pásu pozdĺž hraníc a jeho výstavba má trvať rok. Oplotenie bude elektrifikované, s detektormi pohybu. Výstavba jedného kilometra plota stojí milión dolárov, celý projekt 220 miliónov dolárov.

Podľa prieskumu verejnej mienky bezpečnostný plot podporuje až 80 percent Izraelčanov.

(tasr, rek)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 123
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 324
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 492
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 312
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 738
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 391
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 011
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 511
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675