SME

V lesoch pod Kráľovou hoľou je technický unikát - telgártska slučka

Banská Bystrica 15. júna (TASR) - Technický unikát, telgártsku slučku, nájdu návštevníci v ešte panenskom lone prírody pod Kráľovou hoľou.

Železničná stavba meria 2300 metrov a trať ňou prekonáva výškový rozdiel 31 metrov. V jej spodnej časti sa nachádza 1239-metrový tunel Kornela Stodolu, situovaný v oblúku s polomerom 400 metrov a sklonom trate 12,5 promile. V hornej časti slučky trať prekonáva údolie 22 metrov vysokým a 86 metrov dlhým železobetónovým viaduktom so sklonom trate 17 promile. Telgártsky viadukt bol prvou železobetónovou stavbou vo forme členenej oblúkovej konštrukcie na slovenských tratiach. Trať ďalej pokračuje 18 metrov vysokým kamenným viaduktom cez dolinu Chmaroška, 250 metrov dlhým Hronským tunelom a nakoniec 846 metrov dlhým Besníckym tunelom. Vrcholový bod tejto trate sa nachádza vo výške 957 metrov nad morom. Je to zároveň najvyšší bod železničných tratí s normálnym rozchodom na Slovensku. Besnícky tunel je teda najvyššie položeným železničným tunelom na Slovensku. Na tomto krátkom, iba 12-kilometrovom úseku Besníckym sedlom, musí trať prekonať výškový rozdiel 172 metrov. Ďalší z náročných, ale veľmi atraktívnych úsekov tejto trate vedie Stratenskou dolinou, najkrajšou, ale najchladnejšou dolinou Hnilca, vytvárajúcou južné ohraničenie Slovenského raja.

SkryťVypnúť reklamu

Telgártska slučka sa nachádza na stredoslovenskej transverzále, ktorá vedie zo Zvolena cez Banskú Bystricu a Brezno do Margecian, a je jednou zo zaujímavých železničných tratí spájajúcich západnú a strednú časť Slovenska s východnou. Jej najzložitejší úsek Červená Skala - Margecany charakterizuje horská stavba, ktorá patrí medzi najkrajšie a technicky najnáročnejšie na Slovensku. Na tomto 93-kilometrovom úseku sa nachádza deväť tunelov s celkovou dĺžkou 3 800 metrov, 281 mostných objektov, 60 cestných nadjazdov, 70 rúrových priepustov a množstvo násypov a zárezov. Údolie horného toku Hrona z Červenej Skaly až na rozvodie Hrona a Hnilca v sedle Besník veľmi prudko stúpa, preto trať museli z dôvodu dodržania najvyššieho predpísaného sklonu značne umelo rozvinúť.

SkryťVypnúť reklamu

Stavbu tejto jednokoľajnej hlavnej železnice začali v máji 1931 výkopom pri budúcom telgártskom tuneli. Z Červenej Skaly do Dobšinskej ľadovej jaskyne jazdili vlaky už od septembra 1934 a na celej trati až do Margecian sa prevádzka začala v júli 1936. Najexponovanejší úsek trate vedie od Telgártu tzv. telgártskou slučkou za Besnícke sedlo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 632
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 911
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 258
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 096
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 842
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 083
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 863
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 453
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu