SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

V lesoch pod Kráľovou hoľou je technický unikát - telgártska slučka

Banská Bystrica 15. júna (TASR) - Technický unikát, telgártsku slučku, nájdu návštevníci v ešte panenskom lone prírody pod Kráľovou hoľou.

Železničná stavba meria 2300 metrov a trať ňou prekonáva výškový rozdiel 31 metrov. V jej spodnej časti sa nachádza 1239-metrový tunel Kornela Stodolu, situovaný v oblúku s polomerom 400 metrov a sklonom trate 12,5 promile. V hornej časti slučky trať prekonáva údolie 22 metrov vysokým a 86 metrov dlhým železobetónovým viaduktom so sklonom trate 17 promile. Telgártsky viadukt bol prvou železobetónovou stavbou vo forme členenej oblúkovej konštrukcie na slovenských tratiach. Trať ďalej pokračuje 18 metrov vysokým kamenným viaduktom cez dolinu Chmaroška, 250 metrov dlhým Hronským tunelom a nakoniec 846 metrov dlhým Besníckym tunelom. Vrcholový bod tejto trate sa nachádza vo výške 957 metrov nad morom. Je to zároveň najvyšší bod železničných tratí s normálnym rozchodom na Slovensku. Besnícky tunel je teda najvyššie položeným železničným tunelom na Slovensku. Na tomto krátkom, iba 12-kilometrovom úseku Besníckym sedlom, musí trať prekonať výškový rozdiel 172 metrov. Ďalší z náročných, ale veľmi atraktívnych úsekov tejto trate vedie Stratenskou dolinou, najkrajšou, ale najchladnejšou dolinou Hnilca, vytvárajúcou južné ohraničenie Slovenského raja.

SkryťVypnúť reklamu

Telgártska slučka sa nachádza na stredoslovenskej transverzále, ktorá vedie zo Zvolena cez Banskú Bystricu a Brezno do Margecian, a je jednou zo zaujímavých železničných tratí spájajúcich západnú a strednú časť Slovenska s východnou. Jej najzložitejší úsek Červená Skala - Margecany charakterizuje horská stavba, ktorá patrí medzi najkrajšie a technicky najnáročnejšie na Slovensku. Na tomto 93-kilometrovom úseku sa nachádza deväť tunelov s celkovou dĺžkou 3 800 metrov, 281 mostných objektov, 60 cestných nadjazdov, 70 rúrových priepustov a množstvo násypov a zárezov. Údolie horného toku Hrona z Červenej Skaly až na rozvodie Hrona a Hnilca v sedle Besník veľmi prudko stúpa, preto trať museli z dôvodu dodržania najvyššieho predpísaného sklonu značne umelo rozvinúť.

SkryťVypnúť reklamu

Stavbu tejto jednokoľajnej hlavnej železnice začali v máji 1931 výkopom pri budúcom telgártskom tuneli. Z Červenej Skaly do Dobšinskej ľadovej jaskyne jazdili vlaky už od septembra 1934 a na celej trati až do Margecian sa prevádzka začala v júli 1936. Najexponovanejší úsek trate vedie od Telgártu tzv. telgártskou slučkou za Besnícke sedlo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 36 951
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 090
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 524
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 589
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 273
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 174
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 853
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 274
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 482
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 622
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 430
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 127
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 925
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 917
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 844
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 642
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu