Najlepšou reklamou sú spokojní turisti

BRATISLAVA - Niet lepšej reklamy pre krajinu ako chvála turistov, ktorí ju navštívili. Dobre spropagovaná krajina, ktorá vie využiť cestovný ruch, zarába nielen na poskytovaní služieb, ale aj na dobrom imidži.

S propagáciou našej krajiny je to však slabé. „Raz som dostala pozvánku na tlačovú konferenciu o slovenských termálnych kúpeľoch. Nechcem byť nezdvorilá, ale bolo to veľmi neprofesionálne. Organizátorom nefungoval diaprojektor, snažili sa ho opraviť, potom chvíľu zase fungoval, a zase sa pokazil. Tlačovka trvala takmer hodinu, za ten čas stále len rozprávali nejakí ľudia o tom, že je tu šesť dobrých hotelov s termálnou vodou. Z toho článok nenapíšem. Ľudia nepotrebujú si prečítať, že v týchto šiestich hoteloch sú pekné izby, to pokladajú za samozrejmé. Chcú si vždy prečítať niečo aj o krajine, kultúre, súčasnej situácii, získať širší obraz. Takto sa dnes už prezentácie krajín nerobia,“ hovorí novinárka Cornelia Brucknerová z Mníchova, ktorá sa špecializuje na reportáže o turistických destináciách pre magazín vydávaný vplyvným Všeobecným nemeckým automobilovým klubom - ADAC.

Turizmus ako možnosť propagácie nevyužila žiadna doterajšia vláda. Z roka na rok sa do neho investovalo menej. Zlom nastal až vlani.

Susedné štáty nielenže dávali na reklamu v prepočte o stovky miliónov korún viac, ale dávno si systematicky tvoria aj turistické zázemie v cudzine. Kým Slovensko má za hranicami len jedno turistické zastúpenie v Prahe, Česi ich majú trinásť (aj v USA a Japonsku), Maďari 20, Poliaci 11, Rumuni podobne, Rakúšania dokonca vyše 30.

Riaditeľka Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Ivana Magátová už niekoľko rokov rezignovane vyhlasuje, že rozpočet agentúry je trvalo poddimenzovaný. Pohybuje sa okolo 40 miliónov korún ročne, čo je na hranici, pod ktorou propagácia prestáva mať význam a mení sa na vyhadzovanie peňazí. „Na konkurenčnom trhu medzinárodného cestovného ruchu je nevyhnutné zvýšiť rozpočet agentúry na minimálne 80 miliónov.“

Nové turistické zastúpenia agentúry vzniknú ešte do konca roka v Moskve, Paríži a Viedni. Pred troma týždňami to schválila porada vedenia ministerstva hospodárstva. Ku koncu roka majú nasledovať ďalšie vo Varšave, v Budapešti a Amsterdame. Ľudia, ktorí tam budú pracovať (ráta sa zatiaľ na každé s jedným pracovníkom), vzídu z výberových konaní posudzovaných komisiou ministerstva. Zastúpenia budú pracovať oddelene od našich ambasád, aby sa ich chod plne prispôsobil potrebám turizmu, a nie otváracím hodinám štátnych úradovní.

(ru)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 279
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 387
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 459
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 191
  5. Kam do tepla v januári? 1 763
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 577
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 550
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 433
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 147
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 914