Najlepšou reklamou sú spokojní turisti

BRATISLAVA - Niet lepšej reklamy pre krajinu ako chvála turistov, ktorí ju navštívili. Dobre spropagovaná krajina, ktorá vie využiť cestovný ruch, zarába nielen na poskytovaní služieb, ale aj na dobrom imidži.

S propagáciou našej krajiny je to však slabé. „Raz som dostala pozvánku na tlačovú konferenciu o slovenských termálnych kúpeľoch. Nechcem byť nezdvorilá, ale bolo to veľmi neprofesionálne. Organizátorom nefungoval diaprojektor, snažili sa ho opraviť, potom chvíľu zase fungoval, a zase sa pokazil. Tlačovka trvala takmer hodinu, za ten čas stále len rozprávali nejakí ľudia o tom, že je tu šesť dobrých hotelov s termálnou vodou. Z toho článok nenapíšem. Ľudia nepotrebujú si prečítať, že v týchto šiestich hoteloch sú pekné izby, to pokladajú za samozrejmé. Chcú si vždy prečítať niečo aj o krajine, kultúre, súčasnej situácii, získať širší obraz. Takto sa dnes už prezentácie krajín nerobia,“ hovorí novinárka Cornelia Brucknerová z Mníchova, ktorá sa špecializuje na reportáže o turistických destináciách pre magazín vydávaný vplyvným Všeobecným nemeckým automobilovým klubom - ADAC.

Turizmus ako možnosť propagácie nevyužila žiadna doterajšia vláda. Z roka na rok sa do neho investovalo menej. Zlom nastal až vlani.

Susedné štáty nielenže dávali na reklamu v prepočte o stovky miliónov korún viac, ale dávno si systematicky tvoria aj turistické zázemie v cudzine. Kým Slovensko má za hranicami len jedno turistické zastúpenie v Prahe, Česi ich majú trinásť (aj v USA a Japonsku), Maďari 20, Poliaci 11, Rumuni podobne, Rakúšania dokonca vyše 30.

Riaditeľka Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Ivana Magátová už niekoľko rokov rezignovane vyhlasuje, že rozpočet agentúry je trvalo poddimenzovaný. Pohybuje sa okolo 40 miliónov korún ročne, čo je na hranici, pod ktorou propagácia prestáva mať význam a mení sa na vyhadzovanie peňazí. „Na konkurenčnom trhu medzinárodného cestovného ruchu je nevyhnutné zvýšiť rozpočet agentúry na minimálne 80 miliónov.“

Nové turistické zastúpenia agentúry vzniknú ešte do konca roka v Moskve, Paríži a Viedni. Pred troma týždňami to schválila porada vedenia ministerstva hospodárstva. Ku koncu roka majú nasledovať ďalšie vo Varšave, v Budapešti a Amsterdame. Ľudia, ktorí tam budú pracovať (ráta sa zatiaľ na každé s jedným pracovníkom), vzídu z výberových konaní posudzovaných komisiou ministerstva. Zastúpenia budú pracovať oddelene od našich ambasád, aby sa ich chod plne prispôsobil potrebám turizmu, a nie otváracím hodinám štátnych úradovní.

(ru)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 024
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 933
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 724
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 332
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 250
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 139
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 693
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 631
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 516
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 219