Turisti sa po eurovom šoku vracajú na Slovensko

Hotely aj kúpaliská na Slovensku zaznamenali mierny rast turistov, čísla z pred roka 2009 však nedosahujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

Minuloročná turistická sezóna bola jednou z najhorších v posledných rokoch, počty zahraničných turistov klesli o takmer 30 percent. Od roku 2000 pri tom na Slovensko prichádzalo každoročne viac návštevníkov. Táto sezóna by podľa informácií Slovenskej agentúry pre cestovný ruch mala byť mierne lepšia ako tá minulá, dôvodom je najmä zlepšenie kurzu poľského zlotého voči euru či ústupok finančnej krízy. Vzrástol aj počet domácich návštevníkov.

Do Tatier sa vrátili Poliaci

V Tatrách po minulom roku cítiť návrat zahraničných turistov: „Postupne sa vracajú Česi, Poliaci a aj rusky hovoriaci turisti. Nárast klientov očakávame najmä v zimnej sezóne." povedala Katarína Šarafínová, marketingová riaditeľka spoločnosti Tatry mountain resorts, a.s., ktorá prevádzkuje strediská vo Vysokých aj Nízkych Tatrách.

Úbytok turistov pocítila spoločnosť akurát v máji a júni, kedy kvôli nepriaznivému počasiu niekoľko dní nepremávali lanovky. Tatranské hotely zaznamenali v lete oproti minulému roku rast tržieb o 15 percent, ľudia viac navštevovali aj reštaurácie: „V prvom polroku sme v segmente gastro zaznamenali až 90-percentný nárast." spresnila Šarafínová

Len mierny nárast ubytovaných pocítil Grand Hotel Bellevue v Hornom Smokovci. „Priemerná obsadenosť hotelu v letných mesiacoch bola 42,7 percent, čo je podobne ako minulý rok." konštatovala marketingová manažérka hotela Martina Klisenbauerová.

Hotel Junior v Jasnej navštevovali najmä slovenskí turisti. Podľa slov vedúceho recepcie, Radoslava Chovančíka, ubudli však zahraniční hostia aj kongresová turistika: „Návštevnosť poľskej klientely, čo je pre nás ťažiskový trh, kontinuálne klesá každý rok po prijatí eura."

Turisti sa po slabom roku 2009 vracajú aj do akvaparkov. Miroslav Parobek z Aquaparku Tatralandia potvrdil desaťpercentný nárast turistov: „Nebyť zhoršenia počasia v auguste, sezóna mohla byť ešte lepšia." Podobné čísla dosiahli počas letnej sezóny aj v Aquacity Poprad, najvýraznejšie pocítili návrat Poliakov.

Návštevnosť jaskýň ovplyvnilo euro aj záplavy

Silný kurz eura v spojení s ekonomickou krízou spôsobili v roku 2009 výrazný výpadok zahraničných turistov v slovenských jaskyniach.

„Prišli sme o viac ako polovicu poľskej klientely, ktorá navštevovala hlavne Beliansku a Demänovské jaskyne." povedala Ing. Ľubica Nudzíková zo Správy slovenských jaskýň (SSJ).

Tohtoročná sezóna v jaskyniach zatiaľ úspešnejšia nebola, zmeniť by to mohlo napríklad počasie: „Ak turisti idú do hôr a zaprší, presúvajú sa do jaskýň, podobná situácia môže nastať aj počas vianočných sviatkov. Napriek tomu predpokladáme, že tohtoročná návštevnosť bude o niečo nižšia."

Väčšina slovenských sprístupnených jaskýň dosiahla v roku 2009 desaťročné minimá, jaskyne si prišlo pozrieť o takmer tretinu turistov menej ako v predchádzajúce roky. Tohtoročné čísla ovplyvnili aj záplavy, niektoré jaskyne boli niekoľkokrát zatvorené.

Turisti viac šetrili

Na Táľoch počas letnej sezóny pocítili len mierny nárast turistov, zahraničných turistov ubudlo na golfovom ihrisku.

V zimnej turistickej sezóne nebol úbytok taký výrazný, nižšie však boli tržby: „Klienti lyžiarskeho strediska uprednostnili lacnejšie hodinové lístky a konzumovali podstatne menej v reštauráciách," povedala pre SME obchodná riaditeľka spoločnosti Tále, a.s. Mária Roháčová.

Pomalší nástup zahraničných návštevníkov začiatkom roka kompenzoval zvýšený záujem zo strany domácich turistov.

SACR očakáva prílev turistov

Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) chce Slovensko zviditeľniť v zahraničí ako turistickú destináciu a prilákať sem viac turistov, orientovať sa bude aj na zintenzívnenie podpory domáceho cestovného ruchu.

Za prvý polrok roku 2010 zaznamenalo Slovensko podľa štatistických údajov svetovej organizácie cestovného ruchu UNWTO rast zahraničných návštevníkov o 2,4 percenta oproti roku 2009.

„Je to znak oživenia turizmu na Slovensku a veríme, že tento trend bude v ďalších rokoch pokračovať a turizmus bude znova rásť tak, ako tomu bolo pred rokom 2009." informovala manažérka pre komunikáciu SACR Zuzana Nemcová.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  2. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  3. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 772
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 685
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 768
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 362
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 503
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 955
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 918
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 605
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 539
  10. Splnený sen 467