SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Pražský magistrát vedie vojnu s taxikármi

„Dňa 14. 5. 2002 uskutočnili kontrolnú jazdu na trase Rytířská ulica krčma U kalicha Na Bojišti. V cieli bola na taxametri suma 551 korún. Vodič VW Passat, evidenčné číslo 08B062, Andrej Gona, bez ohľadu na sumu na taxametri, taxameter vypol a rukou ...

„Dňa 14. 5. 2002 uskutočnili kontrolnú jazdu na trase Rytířská ulica krčma U kalicha Na Bojišti. V cieli bola na taxametri suma 551 korún. Vodič VW Passat, evidenčné číslo 08B062, Andrej Gona, bez ohľadu na sumu na taxametri, taxameter vypol a rukou vypísal potvrdenie na sumu 600 korún. Tá mu bola taktiež vyplatená. Trasa merala 3,5 kilometra. Cena tak nemala byť vyššia ako 150 korún, čiže došlo k predraženiu o 450 korún. Dňa 15. 5. bolo s vodičom ukončené správne konanie zaplatením pokuty.“

Takto s plným menom, označením automobilu a navyše fotografiou - vyzerá jedno z pätnástich hlásení, ktoré každý piatok zverejňuje pražský magistrát na internetových stránkach. Niekoľko mesiacov pred komunálnymi voľbami chce ukázať, že po rokoch nečinnosti sa dal do boja s vredom českého hlavného mesta - s nepoctivými taxikármi.

Skryť Vypnúť reklamu

Svetový postrach

Tí sú už povestní v Európe aj v zámorí a turistov pred nimi varujú v medzinárodných sprievodcoch.

Od apríla, keď sa medializovaná akcia začala, sa uskutočnilo osemdesiat kontrolných jázd. Špeciálne najatí ľudia sa vydávajú za cudzincov. Polovica z kontrol bola - výrazne - predražených. Úradníci pripúšťajú, že to je len kvapka v mori. V Prahe jazdí asi 4500 legálnych taxikárov a asi 2-tisíc neregistrovaných.

Magistrát zatiaľ nemá dosť záujemcov o kontrolnú činnosť. Tí musia mať odvahu a jazykové znalosti. Navyše ich použiteľnosť je limitovaná, stačí niekoľko jázd a taxikári ich spoznajú. Preto minulý týždeň požiadala radnica o pomoc všetkých obyvateľov a návštevníkov Prahy, ktorým by sa cena či spávanie vodičov taxi zdali neúmerné, aby účtenku - aj anonymne - zaslali na príslušný odbor hlavného mesta. Obyčajný Pražania však už taxíkom dávno nejazdia.

Skryť Vypnúť reklamu

A kto vlastne sú pražskí taxikári? Dali by sa prirovnať ku kaste, uzavretej spoločnosti, so špecifickými rituálmi. Ich súčasná podoba začala vznikať už v 70. rokoch, keď si porozumeli s vekslákmi a stali sa jedným z pilierov čierneho trhu.

Po páde komunizmu ostali pri taxíkoch zväčšia tí, ktorí nedokázali presunúť kapitál na lukratívnejšie činnosti. Sú známi vulgárnym, obmedzeným jazykom a agresívnym správaním. Oni rozhodujú, či sa im klient bude „rátať“, alebo ho nechajú čakať na poctivého kolegu.

Krutý boj

Že magistrát čaká krutý boj, sa ukázalo onedlho po začatí kontrol. Taxikári kontrolórov naháňajú a občas na nich dokonca namierili autami. Polícia už zatkla taxikára, ktorý sa vyhrážal kontrolórom na internete fyzickým napadnutím.

Utajované kontrolné akcie sa začali potom, čo sa prišlo na to, že autoservisy vo veľkom montujú vodičom do automobilov zariadenie zvané turbo. To umožňuje ovplyvňovať činnosť taxametra a objaviť sa dá iba demontážou príslušnej časti auta. Aj preto zatiaľ nebol kontrolórmi nikto s turbom pristihnutý. Úradníci magistrátu dlhé roky tvrdili, že nemajú zákonnú možnosť, ako nepoctivých taxikárov postihnúť. Pritom práve radnica o licenciách rozhoduje. S napätím sa teraz čaká na nový zákon. Ak bude schválený, umožňoval by udeliť až miliónovú pokutu.

Skryť Vypnúť reklamu

PRE SME -

MARTIN ČAREK, Praha

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 285
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 598
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 701
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 695
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 804
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 048
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 250
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 424
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 362
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 536
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu