SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Pražský magistrát vedie vojnu s taxikármi

„Dňa 14. 5. 2002 uskutočnili kontrolnú jazdu na trase Rytířská ulica krčma U kalicha Na Bojišti. V cieli bola na taxametri suma 551 korún. Vodič VW Passat, evidenčné číslo 08B062, Andrej Gona, bez ohľadu na sumu na taxametri, taxameter vypol a rukou ...

„Dňa 14. 5. 2002 uskutočnili kontrolnú jazdu na trase Rytířská ulica krčma U kalicha Na Bojišti. V cieli bola na taxametri suma 551 korún. Vodič VW Passat, evidenčné číslo 08B062, Andrej Gona, bez ohľadu na sumu na taxametri, taxameter vypol a rukou vypísal potvrdenie na sumu 600 korún. Tá mu bola taktiež vyplatená. Trasa merala 3,5 kilometra. Cena tak nemala byť vyššia ako 150 korún, čiže došlo k predraženiu o 450 korún. Dňa 15. 5. bolo s vodičom ukončené správne konanie zaplatením pokuty.“

Takto s plným menom, označením automobilu a navyše fotografiou - vyzerá jedno z pätnástich hlásení, ktoré každý piatok zverejňuje pražský magistrát na internetových stránkach. Niekoľko mesiacov pred komunálnymi voľbami chce ukázať, že po rokoch nečinnosti sa dal do boja s vredom českého hlavného mesta - s nepoctivými taxikármi.

SkryťVypnúť reklamu

Svetový postrach

Tí sú už povestní v Európe aj v zámorí a turistov pred nimi varujú v medzinárodných sprievodcoch.

Od apríla, keď sa medializovaná akcia začala, sa uskutočnilo osemdesiat kontrolných jázd. Špeciálne najatí ľudia sa vydávajú za cudzincov. Polovica z kontrol bola - výrazne - predražených. Úradníci pripúšťajú, že to je len kvapka v mori. V Prahe jazdí asi 4500 legálnych taxikárov a asi 2-tisíc neregistrovaných.

Magistrát zatiaľ nemá dosť záujemcov o kontrolnú činnosť. Tí musia mať odvahu a jazykové znalosti. Navyše ich použiteľnosť je limitovaná, stačí niekoľko jázd a taxikári ich spoznajú. Preto minulý týždeň požiadala radnica o pomoc všetkých obyvateľov a návštevníkov Prahy, ktorým by sa cena či spávanie vodičov taxi zdali neúmerné, aby účtenku - aj anonymne - zaslali na príslušný odbor hlavného mesta. Obyčajný Pražania však už taxíkom dávno nejazdia.

SkryťVypnúť reklamu

A kto vlastne sú pražskí taxikári? Dali by sa prirovnať ku kaste, uzavretej spoločnosti, so špecifickými rituálmi. Ich súčasná podoba začala vznikať už v 70. rokoch, keď si porozumeli s vekslákmi a stali sa jedným z pilierov čierneho trhu.

Po páde komunizmu ostali pri taxíkoch zväčšia tí, ktorí nedokázali presunúť kapitál na lukratívnejšie činnosti. Sú známi vulgárnym, obmedzeným jazykom a agresívnym správaním. Oni rozhodujú, či sa im klient bude „rátať“, alebo ho nechajú čakať na poctivého kolegu.

Krutý boj

Že magistrát čaká krutý boj, sa ukázalo onedlho po začatí kontrol. Taxikári kontrolórov naháňajú a občas na nich dokonca namierili autami. Polícia už zatkla taxikára, ktorý sa vyhrážal kontrolórom na internete fyzickým napadnutím.

Utajované kontrolné akcie sa začali potom, čo sa prišlo na to, že autoservisy vo veľkom montujú vodičom do automobilov zariadenie zvané turbo. To umožňuje ovplyvňovať činnosť taxametra a objaviť sa dá iba demontážou príslušnej časti auta. Aj preto zatiaľ nebol kontrolórmi nikto s turbom pristihnutý. Úradníci magistrátu dlhé roky tvrdili, že nemajú zákonnú možnosť, ako nepoctivých taxikárov postihnúť. Pritom práve radnica o licenciách rozhoduje. S napätím sa teraz čaká na nový zákon. Ak bude schválený, umožňoval by udeliť až miliónovú pokutu.

SkryťVypnúť reklamu

PRE SME -

MARTIN ČAREK, Praha

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  2. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  3. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  4. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  5. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  6. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 924
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 207
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 646
  4. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 189
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 038
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 2 812
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 569
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 371
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  2. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 466
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 925
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 032
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 549
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 375
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 442
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 968
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 794
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu