Tretia letecká nehoda v Ázii vyvoláva otázky o bezpečnosti v regióne

Hongkong 29. mája (TASR) - Tretia letecká nehoda v Ázii za menej než šesť týždňov dostala bezpečnosť leteckej dopravy regiónu do centra pozornosti, ...

Hongkong 29. mája (TASR) - Tretia letecká nehoda v Ázii za menej než šesť týždňov dostala bezpečnosť leteckej dopravy regiónu do centra pozornosti, keďže stotisíce futbalových fanúšikov sa pripravujú na cestu na Svetový pohár.

Ako informuje agentúra Reuters, len z Číny by malo v júni na Svetový pohár do Kórejskej republiky odletieť približne 60 000 fanúšikov a ďalšie desaťtisíce sú očakávané z ostatných oblastí sveta. Všetci pritom zrejme budú "pendlovať" medzi dvoma hostiteľskými krajinami - Kóreou a Japonskom.

Britská spoločnosť Airclaims Limited zistila, že klienti ázijských leteckých spoločností majú 10-násobne vyššiu pravdepodobnosť účasti na smrteľnej nehode lietadla než cestujúci v USA. Odborníci však na druhej strane upozorňujú, že pravdepodobnosť smrti pri leteckej nehode hocikde vo svete je stále veľmi nízka a automobil je štatisticky oveľa nebezpečnejší.

Predstaviteľ firmy Paul Hayes uvádza, že nehody troch ázijských lietadiel v tesnej následnosti po sebe "sú nešťastné a nemusia nič znamenať, no bude alarmujúce, ak ide o začiatok nejakého trendu".

Airclaims Limited je poverená poisťovňami vyšetrovaním sobotňajšej (25. mája) záhadnej nehody Boeingu 747 taiwanskej spoločnosti China Airlines, ktorý sa vo vzduchu zlomil a zrútil sa do mora pri pobreží Taiwanu, pričom zahynulo všetkých 225 ľudí na palube. Doterajšie vyšetrovanie ako príčinu nehody vylúčilo zlé počasie a zlyhanie kontroly letovej prevádzky a taiwanské úrady teraz musia nájsť dve čierne skrinky.

Ázia a Blízky východ podľa údajov Airclaims Limited za posledných päť rokov zaznamenali jednu leteckú katastrofu na každých 1,1 milióna letov. Svetový priemer dosahuje jednu katastrofu na každé tri milióny letov a USA majú jednu na 10,7 milióna letov.

Víkendová katastrofa predstavuje štvrtú nehodu taiwanskej spoločnosti za osem rokov a nasleduje tesne po dvoch ďalších udalostiach čínskych aerolínií. Začiatkom mája totiž zahynulo všetkých 112 cestujúcich a posádka letu China Northern Airlines, keď sa lietadlo zrútilo do vôd pri prístave Dalian. V apríli zas lietadlo Air China spadlo neďaleko juhokórejského mesta Pusan a podľa posledných správ prežilo 39 zo 167 ľudí na palube.

Medzinárodná asociácia leteckej dopravy (IATA) uvádza, že bezpečnostné normy ázijských spoločností sú v priemere lepšie než v Latinskej Amerike a Afrike, no zďaleka nedosahujú úroveň USA a Európy. Na druhej strane sa však úroveň bezpečnosti výrazne odlišuje na regionálnej úrovni, keďže krajiny, ako Japonsko, majú mieru nehodovosti ako Európa a USA, kým ostatné sú na tom horšie.

Predstaviteľ IATA William Galliard uvádza, že bezpečnosť je úzko spojená so skúsenosťami pilota, postupmi a celkovým prístupom spoločnosti. Chudobnejšie aerolínie totiž s väčšou pravdepodobnosťou budú menej platiť za údržbu a vzdelávanie zamestnancov.

Niektorí odborníci uvažujú aj o možných kultúrnych rozdieloch, keďže je menej pravdepodobné, že ázijskí piloti si budú vzájomne spochybňovať rozhodnutia alebo autoritu. Mnohí cestujúci v regióne označujú China Airlines, indonézsku Garuda, Philippines Airlines a Air India za najhoršie z hľadiska bezpečnosti.

O príčine katastrofy letu China Airlines vznikli rôzne teórie a jedna sa spája s vekom lietadla, ktoré má takmer 23 rokov a nalietalo zhruba 65 000 hodín. Odborníci však upozorňujú, že hlavnou príčinou nehôd je obyčajne ľudský faktor, a nie vek lietadla. Podľa ich slov navyše rýchlo sa rozrastajúci letový park Ázie má priemerný vek lietadla približne sedem rokov, čo je polovica v porovnaní s USA a menej než 10 až 11 rokov v Európe.

W. Galliard aj napriek najnovšej sérii nehôd v Ázii zdôrazňuje, že letecká doprava nikdy nebola bezpečnejšia a rok 2001 z hľadiska bezpečnosti označil za vynikajúci rok. Dodal pritom, že tragédia v USA z 11. septembra nesúvisela s bezpečnosťou lietadiel.

"V roku 2001 pri leteckých nehodách zahynul rovnaký počet ľudí ako v roku 1949. No v roku 1949 bolo deväť miliónov cestujúcich a vlani sme ich mali 1,6 miliardy," dodáva W. Galliard.

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 037
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 351
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 868
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 573
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 564
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 345
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 286
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 266
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 187
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 102