SME
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Tretia letecká nehoda v Ázii vyvoláva otázky o bezpečnosti v regióne

Hongkong 29. mája (TASR) - Tretia letecká nehoda v Ázii za menej než šesť týždňov dostala bezpečnosť leteckej dopravy regiónu do centra pozornosti, ...

Hongkong 29. mája (TASR) - Tretia letecká nehoda v Ázii za menej než šesť týždňov dostala bezpečnosť leteckej dopravy regiónu do centra pozornosti, keďže stotisíce futbalových fanúšikov sa pripravujú na cestu na Svetový pohár.

Ako informuje agentúra Reuters, len z Číny by malo v júni na Svetový pohár do Kórejskej republiky odletieť približne 60 000 fanúšikov a ďalšie desaťtisíce sú očakávané z ostatných oblastí sveta. Všetci pritom zrejme budú "pendlovať" medzi dvoma hostiteľskými krajinami - Kóreou a Japonskom.

Skryť Vypnúť reklamu

Britská spoločnosť Airclaims Limited zistila, že klienti ázijských leteckých spoločností majú 10-násobne vyššiu pravdepodobnosť účasti na smrteľnej nehode lietadla než cestujúci v USA. Odborníci však na druhej strane upozorňujú, že pravdepodobnosť smrti pri leteckej nehode hocikde vo svete je stále veľmi nízka a automobil je štatisticky oveľa nebezpečnejší.

Predstaviteľ firmy Paul Hayes uvádza, že nehody troch ázijských lietadiel v tesnej následnosti po sebe "sú nešťastné a nemusia nič znamenať, no bude alarmujúce, ak ide o začiatok nejakého trendu".

Airclaims Limited je poverená poisťovňami vyšetrovaním sobotňajšej (25. mája) záhadnej nehody Boeingu 747 taiwanskej spoločnosti China Airlines, ktorý sa vo vzduchu zlomil a zrútil sa do mora pri pobreží Taiwanu, pričom zahynulo všetkých 225 ľudí na palube. Doterajšie vyšetrovanie ako príčinu nehody vylúčilo zlé počasie a zlyhanie kontroly letovej prevádzky a taiwanské úrady teraz musia nájsť dve čierne skrinky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ázia a Blízky východ podľa údajov Airclaims Limited za posledných päť rokov zaznamenali jednu leteckú katastrofu na každých 1,1 milióna letov. Svetový priemer dosahuje jednu katastrofu na každé tri milióny letov a USA majú jednu na 10,7 milióna letov.

Víkendová katastrofa predstavuje štvrtú nehodu taiwanskej spoločnosti za osem rokov a nasleduje tesne po dvoch ďalších udalostiach čínskych aerolínií. Začiatkom mája totiž zahynulo všetkých 112 cestujúcich a posádka letu China Northern Airlines, keď sa lietadlo zrútilo do vôd pri prístave Dalian. V apríli zas lietadlo Air China spadlo neďaleko juhokórejského mesta Pusan a podľa posledných správ prežilo 39 zo 167 ľudí na palube.

Medzinárodná asociácia leteckej dopravy (IATA) uvádza, že bezpečnostné normy ázijských spoločností sú v priemere lepšie než v Latinskej Amerike a Afrike, no zďaleka nedosahujú úroveň USA a Európy. Na druhej strane sa však úroveň bezpečnosti výrazne odlišuje na regionálnej úrovni, keďže krajiny, ako Japonsko, majú mieru nehodovosti ako Európa a USA, kým ostatné sú na tom horšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Predstaviteľ IATA William Galliard uvádza, že bezpečnosť je úzko spojená so skúsenosťami pilota, postupmi a celkovým prístupom spoločnosti. Chudobnejšie aerolínie totiž s väčšou pravdepodobnosťou budú menej platiť za údržbu a vzdelávanie zamestnancov.

Niektorí odborníci uvažujú aj o možných kultúrnych rozdieloch, keďže je menej pravdepodobné, že ázijskí piloti si budú vzájomne spochybňovať rozhodnutia alebo autoritu. Mnohí cestujúci v regióne označujú China Airlines, indonézsku Garuda, Philippines Airlines a Air India za najhoršie z hľadiska bezpečnosti.

O príčine katastrofy letu China Airlines vznikli rôzne teórie a jedna sa spája s vekom lietadla, ktoré má takmer 23 rokov a nalietalo zhruba 65 000 hodín. Odborníci však upozorňujú, že hlavnou príčinou nehôd je obyčajne ľudský faktor, a nie vek lietadla. Podľa ich slov navyše rýchlo sa rozrastajúci letový park Ázie má priemerný vek lietadla približne sedem rokov, čo je polovica v porovnaní s USA a menej než 10 až 11 rokov v Európe.

Skryť Vypnúť reklamu

W. Galliard aj napriek najnovšej sérii nehôd v Ázii zdôrazňuje, že letecká doprava nikdy nebola bezpečnejšia a rok 2001 z hľadiska bezpečnosti označil za vynikajúci rok. Dodal pritom, že tragédia v USA z 11. septembra nesúvisela s bezpečnosťou lietadiel.

"V roku 2001 pri leteckých nehodách zahynul rovnaký počet ľudí ako v roku 1949. No v roku 1949 bolo deväť miliónov cestujúcich a vlani sme ich mali 1,6 miliardy," dodáva W. Galliard.

* 1 sov

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  3. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  5. Lenivý brunch s Muchom
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  2. Lenivý brunch s Muchom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 511
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 212
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 5 972
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 850
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 277
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 235
  7. Od Česka až po Jadran 3 726
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 063
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 657
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 491
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu