SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Tretia letecká nehoda v Ázii vyvoláva otázky o bezpečnosti v regióne

Hongkong 29. mája (TASR) - Tretia letecká nehoda v Ázii za menej než šesť týždňov dostala bezpečnosť leteckej dopravy regiónu do centra pozornosti, ...

Hongkong 29. mája (TASR) - Tretia letecká nehoda v Ázii za menej než šesť týždňov dostala bezpečnosť leteckej dopravy regiónu do centra pozornosti, keďže stotisíce futbalových fanúšikov sa pripravujú na cestu na Svetový pohár.

Ako informuje agentúra Reuters, len z Číny by malo v júni na Svetový pohár do Kórejskej republiky odletieť približne 60 000 fanúšikov a ďalšie desaťtisíce sú očakávané z ostatných oblastí sveta. Všetci pritom zrejme budú "pendlovať" medzi dvoma hostiteľskými krajinami - Kóreou a Japonskom.

Skryť Vypnúť reklamu

Britská spoločnosť Airclaims Limited zistila, že klienti ázijských leteckých spoločností majú 10-násobne vyššiu pravdepodobnosť účasti na smrteľnej nehode lietadla než cestujúci v USA. Odborníci však na druhej strane upozorňujú, že pravdepodobnosť smrti pri leteckej nehode hocikde vo svete je stále veľmi nízka a automobil je štatisticky oveľa nebezpečnejší.

Predstaviteľ firmy Paul Hayes uvádza, že nehody troch ázijských lietadiel v tesnej následnosti po sebe "sú nešťastné a nemusia nič znamenať, no bude alarmujúce, ak ide o začiatok nejakého trendu".

Airclaims Limited je poverená poisťovňami vyšetrovaním sobotňajšej (25. mája) záhadnej nehody Boeingu 747 taiwanskej spoločnosti China Airlines, ktorý sa vo vzduchu zlomil a zrútil sa do mora pri pobreží Taiwanu, pričom zahynulo všetkých 225 ľudí na palube. Doterajšie vyšetrovanie ako príčinu nehody vylúčilo zlé počasie a zlyhanie kontroly letovej prevádzky a taiwanské úrady teraz musia nájsť dve čierne skrinky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ázia a Blízky východ podľa údajov Airclaims Limited za posledných päť rokov zaznamenali jednu leteckú katastrofu na každých 1,1 milióna letov. Svetový priemer dosahuje jednu katastrofu na každé tri milióny letov a USA majú jednu na 10,7 milióna letov.

Víkendová katastrofa predstavuje štvrtú nehodu taiwanskej spoločnosti za osem rokov a nasleduje tesne po dvoch ďalších udalostiach čínskych aerolínií. Začiatkom mája totiž zahynulo všetkých 112 cestujúcich a posádka letu China Northern Airlines, keď sa lietadlo zrútilo do vôd pri prístave Dalian. V apríli zas lietadlo Air China spadlo neďaleko juhokórejského mesta Pusan a podľa posledných správ prežilo 39 zo 167 ľudí na palube.

Medzinárodná asociácia leteckej dopravy (IATA) uvádza, že bezpečnostné normy ázijských spoločností sú v priemere lepšie než v Latinskej Amerike a Afrike, no zďaleka nedosahujú úroveň USA a Európy. Na druhej strane sa však úroveň bezpečnosti výrazne odlišuje na regionálnej úrovni, keďže krajiny, ako Japonsko, majú mieru nehodovosti ako Európa a USA, kým ostatné sú na tom horšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Predstaviteľ IATA William Galliard uvádza, že bezpečnosť je úzko spojená so skúsenosťami pilota, postupmi a celkovým prístupom spoločnosti. Chudobnejšie aerolínie totiž s väčšou pravdepodobnosťou budú menej platiť za údržbu a vzdelávanie zamestnancov.

Niektorí odborníci uvažujú aj o možných kultúrnych rozdieloch, keďže je menej pravdepodobné, že ázijskí piloti si budú vzájomne spochybňovať rozhodnutia alebo autoritu. Mnohí cestujúci v regióne označujú China Airlines, indonézsku Garuda, Philippines Airlines a Air India za najhoršie z hľadiska bezpečnosti.

O príčine katastrofy letu China Airlines vznikli rôzne teórie a jedna sa spája s vekom lietadla, ktoré má takmer 23 rokov a nalietalo zhruba 65 000 hodín. Odborníci však upozorňujú, že hlavnou príčinou nehôd je obyčajne ľudský faktor, a nie vek lietadla. Podľa ich slov navyše rýchlo sa rozrastajúci letový park Ázie má priemerný vek lietadla približne sedem rokov, čo je polovica v porovnaní s USA a menej než 10 až 11 rokov v Európe.

Skryť Vypnúť reklamu

W. Galliard aj napriek najnovšej sérii nehôd v Ázii zdôrazňuje, že letecká doprava nikdy nebola bezpečnejšia a rok 2001 z hľadiska bezpečnosti označil za vynikajúci rok. Dodal pritom, že tragédia v USA z 11. septembra nesúvisela s bezpečnosťou lietadiel.

"V roku 2001 pri leteckých nehodách zahynul rovnaký počet ľudí ako v roku 1949. No v roku 1949 bolo deväť miliónov cestujúcich a vlani sme ich mali 1,6 miliardy," dodáva W. Galliard.

* 1 sov

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 567
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 986
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 413
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 112
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 845
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 322
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 490
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 558
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 287
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu