Tretia letecká nehoda v Ázii vyvoláva otázky o bezpečnosti v regióne

Hongkong 29. mája (TASR) - Tretia letecká nehoda v Ázii za menej než šesť týždňov dostala bezpečnosť leteckej dopravy regiónu do centra pozornosti, ...

Hongkong 29. mája (TASR) - Tretia letecká nehoda v Ázii za menej než šesť týždňov dostala bezpečnosť leteckej dopravy regiónu do centra pozornosti, keďže stotisíce futbalových fanúšikov sa pripravujú na cestu na Svetový pohár.

Ako informuje agentúra Reuters, len z Číny by malo v júni na Svetový pohár do Kórejskej republiky odletieť približne 60 000 fanúšikov a ďalšie desaťtisíce sú očakávané z ostatných oblastí sveta. Všetci pritom zrejme budú "pendlovať" medzi dvoma hostiteľskými krajinami - Kóreou a Japonskom.

Britská spoločnosť Airclaims Limited zistila, že klienti ázijských leteckých spoločností majú 10-násobne vyššiu pravdepodobnosť účasti na smrteľnej nehode lietadla než cestujúci v USA. Odborníci však na druhej strane upozorňujú, že pravdepodobnosť smrti pri leteckej nehode hocikde vo svete je stále veľmi nízka a automobil je štatisticky oveľa nebezpečnejší.

Predstaviteľ firmy Paul Hayes uvádza, že nehody troch ázijských lietadiel v tesnej následnosti po sebe "sú nešťastné a nemusia nič znamenať, no bude alarmujúce, ak ide o začiatok nejakého trendu".

Airclaims Limited je poverená poisťovňami vyšetrovaním sobotňajšej (25. mája) záhadnej nehody Boeingu 747 taiwanskej spoločnosti China Airlines, ktorý sa vo vzduchu zlomil a zrútil sa do mora pri pobreží Taiwanu, pričom zahynulo všetkých 225 ľudí na palube. Doterajšie vyšetrovanie ako príčinu nehody vylúčilo zlé počasie a zlyhanie kontroly letovej prevádzky a taiwanské úrady teraz musia nájsť dve čierne skrinky.

Ázia a Blízky východ podľa údajov Airclaims Limited za posledných päť rokov zaznamenali jednu leteckú katastrofu na každých 1,1 milióna letov. Svetový priemer dosahuje jednu katastrofu na každé tri milióny letov a USA majú jednu na 10,7 milióna letov.

Víkendová katastrofa predstavuje štvrtú nehodu taiwanskej spoločnosti za osem rokov a nasleduje tesne po dvoch ďalších udalostiach čínskych aerolínií. Začiatkom mája totiž zahynulo všetkých 112 cestujúcich a posádka letu China Northern Airlines, keď sa lietadlo zrútilo do vôd pri prístave Dalian. V apríli zas lietadlo Air China spadlo neďaleko juhokórejského mesta Pusan a podľa posledných správ prežilo 39 zo 167 ľudí na palube.

Medzinárodná asociácia leteckej dopravy (IATA) uvádza, že bezpečnostné normy ázijských spoločností sú v priemere lepšie než v Latinskej Amerike a Afrike, no zďaleka nedosahujú úroveň USA a Európy. Na druhej strane sa však úroveň bezpečnosti výrazne odlišuje na regionálnej úrovni, keďže krajiny, ako Japonsko, majú mieru nehodovosti ako Európa a USA, kým ostatné sú na tom horšie.

Predstaviteľ IATA William Galliard uvádza, že bezpečnosť je úzko spojená so skúsenosťami pilota, postupmi a celkovým prístupom spoločnosti. Chudobnejšie aerolínie totiž s väčšou pravdepodobnosťou budú menej platiť za údržbu a vzdelávanie zamestnancov.

Niektorí odborníci uvažujú aj o možných kultúrnych rozdieloch, keďže je menej pravdepodobné, že ázijskí piloti si budú vzájomne spochybňovať rozhodnutia alebo autoritu. Mnohí cestujúci v regióne označujú China Airlines, indonézsku Garuda, Philippines Airlines a Air India za najhoršie z hľadiska bezpečnosti.

O príčine katastrofy letu China Airlines vznikli rôzne teórie a jedna sa spája s vekom lietadla, ktoré má takmer 23 rokov a nalietalo zhruba 65 000 hodín. Odborníci však upozorňujú, že hlavnou príčinou nehôd je obyčajne ľudský faktor, a nie vek lietadla. Podľa ich slov navyše rýchlo sa rozrastajúci letový park Ázie má priemerný vek lietadla približne sedem rokov, čo je polovica v porovnaní s USA a menej než 10 až 11 rokov v Európe.

W. Galliard aj napriek najnovšej sérii nehôd v Ázii zdôrazňuje, že letecká doprava nikdy nebola bezpečnejšia a rok 2001 z hľadiska bezpečnosti označil za vynikajúci rok. Dodal pritom, že tragédia v USA z 11. septembra nesúvisela s bezpečnosťou lietadiel.

"V roku 2001 pri leteckých nehodách zahynul rovnaký počet ľudí ako v roku 1949. No v roku 1949 bolo deväť miliónov cestujúcich a vlani sme ich mali 1,6 miliardy," dodáva W. Galliard.

* 1 sov

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 576
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 001
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 263
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 301
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 886
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 256
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 251
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 703
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 667